Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye har foreldre igrunn rett til å bestemme?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne skrevet en lenger topic, men det gikk ikke.

I alle fall skulle det se ut slik: Hvor mye har foreldre igrunn rett til å bestemme over en 17 åring?

 

En 17-åring er riktig nok ikke myndig, men allikevel er han/hun ikke lenger et barn. Derfor vil dette blir veldig vanskelig å bestemme hvilken rett foreldre har til å faktisk styre ungdommens liv. Det har seg selvsagt slik at foreldre bestemmer over barn/ungdommer under 18 år, slik som det står i loven. Men denne kan bli veldig missbrukt.

 

Ofte synes jeg denne "makten" blir missbrukt. Kan for eksempel foreldrene nekte en 17-åring å dra til kjæresten (vi går da ut ifra at kjæresten bor i et område som personen kan komme seg til og fra på egen hånd), fordi vedkommende mener at de har vært for mye sammen? Kan foreldre bestemme om kjæresten skal få lov til å overnatte eller ikke? Skal de få retten til å bestemme om personen skal få lov til å ha sex eller ikke, selv om vedkommende er over den seksuelle lavalder? Kan foreldre rett å slett nekte han/hun i å ha en kjæreste i det hele tatt?

 

Kan foreldre tvinge en 17-åring til å være med på en lang biltur (5-700 mil, for å ha et utgangspunkt), mot hans/hennes vilje? Kan foreldre bestemme når han/hun skal legge seg?

 

Det ble veldig mange spørsmål her, men jeg håper dere forstår hva jeg mener. Hovedspørsmålet er vel om foreldre skal ha retten til å bestemme alt om vedkommenes privatliv?

 

Heldigvis har jeg selv ikke slike foreldre, men jeg kjenner flere som har slike. Det er helt tydelig at enkelte ikke klarer å innse at deres en gang så små babyer, vokser fra dem og blir mer selvstendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skulle alternativet egentlig vært? Staten bør aldri blande seg inn i noe slikt. Det er foreldrene som har ansvaret for "barnet" sitt fram til det blir myndig, og da er det slikt at de også bestemmer.

 

De fleste foreldre gir "barnet" friere tøyler når "barnet" klarer å vise ansvar ovenfor seg selv og sine omgivelser, kan ikke komme på noen eksempler som har vist det motsatte i mine vennekretser.

Lenke til kommentar

Så lenge du bor under foreldra dine sitt tak, og de betaler regninger og gir deg mat, så syns jeg de kan få bestemme ting som de vil.

 

Selfølgelig er det beste å bli enige om ting, men foreldrene veit ofte bedre enn barna sine. Det kan også sies at når man er 17, så trur man selv at man er veldig voksen, og at man ''veit alt'', men dette stemmer ikke.

 

Er man misfornøyd, og syns foreldrene bestemmer for mye, så kan man alltids flytte :)

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke her at vi skal senke myndighetsalderen, eller ta fra foreldrenes rett til å bestemme over sine egne barn.

 

Men merk over at jeg stiller ekstreme spørsmål, noe som ikke er vanlig i den normale, norske familien. Det er ikke snakk om her at 17-åringer er så selvstendige slik at de kan regnes som voksen. Det merker jeg også selv at jeg ikke er.

 

Jeg vet at foreldre har en form for rett å bestemme over sitt eget barn, men er det forsvarlig å bestemme hver minste detalj i personens liv, når han/hun ikke er mindre moden enn andre 17-åringer?

 

Det var bare en tanke som plutselig dukket opp :)

 

Edit; Leif

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
...Kan for eksempel foreldrene nekte en 17-åring å dra til kjæresten (vi går da ut ifra at kjæresten bor i et område som personen kan komme seg til og fra på egen hånd), fordi vedkommende mener at de har vært for mye sammen?

 

Ehh... Nei! Mener så lenge de ikke er noe spesielt som skjer fks. bursdag, bryllup, begravelse etc. hos slektninger kan de ikke nekte deg det når du er så gammel som 17!

 

...Kan foreldre bestemme om kjæresten skal få lov til å overnatte eller ikke?

 

Ja. Det er dine foreldres hus og de bør få bestemme dette, MEN hvorfor de skal nekte deg dette er jo en annen sak. Frykt for at du voldtar henne eller høylytt sex?

 

...Skal de få retten til å bestemme om personen skal få lov til å ha sex eller ikke, selv om vedkommende er over den seksuelle lavalder?

 

Absolutt IKKE! Eller de kan vel gjøre det i deres hus, men de kan ikke nekte deg å ha sex bare for de at de mener du er for ung. Men er de religiøse fks. kan det være vanskelig å takle at barnet deres har sex før ekteskapet.

 

Kan foreldre rett å slett nekte han/hun i å ha en kjæreste i det hele tatt?

 

Nei! Enklere svar finnes ikke :p

 

Kan foreldre tvinge en 17-åring til å være med på en lang biltur (5-700 mil, for å ha et utgangspunkt), mot hans/hennes vilje?

 

Håper da for alldel det ikke er lov? Noen som vet mer om det :p Opplever det samme selv.. Men jeg klrte til slutt å overtale de til å la meg kjøpe en flybillett hjem noe som betydde 600 mindre på kontoen og maaaange kjedelige timer på Flesland

 

Kan foreldre bestemme når han/hun skal legge seg?

 

Naai! Greit at de nekter deg å bråke/spille høy musikk/film etc. men å bestemme at NÅ skal du legge deg blir for dumt.

 

Nå er det i alle fall bra du ikke har slike foreldre, for det kan bli slitsomt i lengden. :whistle:

Lenke til kommentar

SHit, man!

 

Er selv 17' og det tårdstarter høres jo nesten ut som et sjokk-eksempel på hvordan man kan ha det.

 

Hos meg er det vell ikke foreldrene som setter tøylene mine.

(PS: fikk akkurat vite at jeg skal være hjemme alene noen dager da familien drar et eller annet sted.)

sa nå bare "Jaja, det var jo synd" (måtte jo spille med :!: )

 

:dribble:

 

Kan ikke skjønne hvorfor de skal ha slike tøyler jeg? Hva godt får de ut av det?

:ohmy:

 

at de setter noen grenser er jo bare bra, men med trådstarter sine grenser så høres jo det nesten ut som da jeg var 10-11 år. :roll:

Lenke til kommentar
Sånne foreldre finns, tro meg. Var faen ikke lett å bo hjemme. Glad jeg er fri nå!  :cool: Kommer aldri til å flytte hjem igjen.

6566090[/snapback]

 

No er det ikkje så mange som flytter heim på gutte/jenterommet etter å ha flytta ut. ;)

Om eg i det heiletatt skal flytte tilbake så er det anten med bygging av nytt hus eller overtaking av det gamle huset.

 

Litt meir ontopic:

 

Foreldra har ein del rett til å bestemme over avkommet så lenge ein bur heime og blir forsørga av forendra.

Men ein må skille mellom kva dei juridisk har rett til når avkommet ikkje er myndig, og kva rettar dei har gjennom at dei forsørger deg.

 

 

 

dei kan nok ikkje nekte ein å overnatte med kjærsten når ein er 17, men dei kan nekte kjæresten å overnatte hjå deg. Dei eig huset og så lenge du ikkje betaler for rommet/leiligheita så er det deira.

Derimot om du hadde leiga av foreldra dine så har dei ingenting med å bestemme kven som skal overnatte (om ho flytta inn så hadde det vore noko anna men det regluleres meir av kontrakt mellom liegar og utleigar)

 

Å måtte vere med på ferie saman med foreldra er vel ikkje noko dei kan tvinge deg til å måtte vere med på, men igjen så kjem denne forsørgarrolla inn, "the money talks".

Sjølv var eg på ferie med foreldra mine siste gongen når eg var 15, og året eg fylde 18 reiste eg på interrail med broren min.

Lenke til kommentar
Sånne foreldre finns, tro meg. Var faen ikke lett å bo hjemme. Glad jeg er fri nå!  :cool: Kommer aldri til å flytte hjem igjen.

6566090[/snapback]

 

No er det ikkje så mange som flytter heim på gutte/jenterommet etter å ha flytta ut. ;)

Om eg i det heiletatt skal flytte tilbake så er det anten med bygging av nytt hus eller overtaking av det gamle huset.

 

 

6566221[/snapback]

Har opplevd alt og en god del mer av det som nevnes i trådstarters inlegg. Veit godt hvordan det påvirker forholdet til foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Det er noen få linjer i loven som regulerer slike ting. Blant annet har en 15-åring rett til å selv bestemme over penger han selv har tjent, og foreldre er vel så vidt jeg husker pliktige til å forsørge barna sine til de fyller 18.

Virkeligheten er dog mye mer omfattende. Hvis et barn har tenkt å bruke pengene sine på noe foreldrene ikke liker kan foreldrene true med at han kan glemme lommepenger i fremtiden. Kjipt, men fullt lovlig. Foreldre har kanskje ikke så veldig mange lovfestede muligheter til å regjere over barna sine, men de har som alle mennesker muligheten til å utøve sosialt press. Foreldrene dine kan ikke fysisk holde deg tilbake og nekte deg å dra på besøk til dama di, men de har full rett til å bli sure hvis du gjør det. Det er dette mange ungdommer forveksler med å "bestemme", og effekten er i grunnen rimelig lik. Man må imidlertid huske at man har full anledning til å utøve press tilbake, og når man er såpass gammel bør man bli tatt alvorlig nok til at foreldrene åpner for forhandlinger. Det er få som vil ha sur og gretten stemning i hjemmet, men hvis det er prisen for puling, er nok de fleste villige til å ta den. ;)

Problemet er når noen foreldre finner ut at de skal detaljstyre ungene sine, og ungene er for underdanige til å motarbeide det.

Lenke til kommentar
at de setter noen grenser er jo bare bra, men med trådstarter sine grenser så høres jo det nesten ut som da jeg var 10-11 år. :roll:

6566153[/snapback]

 

Les den siste paragrafen i mitt første innlegg, så vil du se at jeg har ikke slike foreldre. Jeg tror jeg har helt vanlige foreldre, som de fleste andre. Det jeg skriver er at jeg kjenner personer som opplever dette, og jeg blir til tider irritert på dems vegne over at foreldre kan være så redd for at barna skal bli voksen.

Lenke til kommentar
at de setter noen grenser er jo bare bra, men med trådstarter sine grenser så høres jo det nesten ut som da jeg var 10-11 år. :roll:

6566153[/snapback]

 

Les den siste paragrafen i mitt første innlegg, så vil du se at jeg har ikke slike foreldre. Jeg tror jeg har helt vanlige foreldre, som de fleste andre. Det jeg skriver er at jeg kjenner personer som opplever dette, og jeg blir til tider irritert på dems vegne over at foreldre kan være så redd for at barna skal bli voksen.

6566477[/snapback]

ahh sorry. Jaja, om det er deg eller noen andre er jo egentlig samma. kjenner jo verken deg eller de andre. Men ok, ;)

Lenke til kommentar

som en digresjon:

 

foreldrene kan nekte en mindreårig å gå ut med andre mot deres vilje. Det vil bli sidestilmed å holde tilbake en mindreårig mot foreldrenes vilje.

Fra psykologien så er dette en taktikk som anbefales om poden er i fare for å utvikle antisosiale forhold o.l. og således må det brukes spesielt skarpe skyts for å ta livet av problemet.

 

nå skal sant sies at dersom datteren hele tiden er ute med typen og neglesjerer skolearbeidet, så vil jeg kunne forstå foreldrene.

Det er en farlig holdning å sette utdanningen sist, ettersom den vil hjelpe deg en del gjennom livet.

 

økonomi:

inntil du er 18 så kan foreldrene anullere avtaler der disponerte penger uhensiktsmessig bruk. Dog diverse forbehold om opptjent penger osv. følger av vergemålsloven.

 

kjærester:

finner datteren en på 21 og hun er 14 eller sønnen på 13 en dame på 18-19, så kan det bli straffbart for den andre part om foreldrene reagerer.

 

tallene er ekstreme fordi loven legger opp til jevnbyrighet i utvikling/alder og jeg oppfatter det som et par års forskjell.

Lenke til kommentar

Veldig mye synsing her. Heldigvis har vi vergemålsloven, hvis hensikt er nettopp å regulere dette.

 

Blant annet har en 15-åring rett til å selv bestemme over penger han selv har tjent

Hovedregelen i vergemålsloven er at umyndige (enten du er mindreårig, eller blitt umyndigjort) ikke kan råde over egne midler, eller binde seg ved rettshandel (f.eks. signere en kontrakt med Telenor Mobil). Det finnes riktignok et unntak i §33 som sier at barn over 15 år kan fritt råde over midler han har tjent selv - men vergen (foreldrene) kan likevel ta bort denne friheten dersom dette er nødvendig for å ivareta barnets interesser (jf. §33 annet ledd).

Lenke til kommentar
Veldig mye synsing her. Heldigvis har vi vergemålsloven, hvis hensikt er nettopp å regulere dette.

 

Blant annet har en 15-åring rett til å selv bestemme over penger han selv har tjent

Hovedregelen i vergemålsloven er at umyndige (enten du er mindreårig, eller blitt umyndigjort) ikke kan råde over egne midler, eller binde seg ved rettshandel (f.eks. signere en kontrakt med Telenor Mobil). Det finnes riktignok et unntak i §33 som sier at barn over 15 år kan fritt råde over midler han har tjent selv - men vergen (foreldrene) kan likevel ta bort denne friheten dersom dette er nødvendig for å ivareta barnets interesser (jf. §33 annet ledd).

6567253[/snapback]

 

det er nok mer enn bare det de kan gjøre jo. Og det er ikke bare vergemålsloven som regulerer.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...