Gå til innhold

Gjest Slettet+9812398713

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9812398713

Fant ikke virtualisering som valg på "vanlig" HW, men dette kan relateres til bedrift.

Om jeg har en kraftig pc med morgendagens hardware; kan jeg installere Linux med VMware i bunn, og to/flere Linuxservere kjørende gjennom VMware?

Kan jeg evt. kjøre dette i splitscreen på to skjermer (slik man kan med f.eks NIC, mus og tastatur), slik at det nærmest blir to individuelle servere?

Høres idyllisk ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant ikke virtualisering som valg på "vanlig" HW, men dette kan relateres til bedrift.

Om jeg har en kraftig pc med morgendagens hardware; kan jeg installere Linux med VMware i bunn, og to/flere Linuxservere kjørende gjennom VMware?

Ja.

Kan jeg evt. kjøre dette i splitscreen på to skjermer (slik man kan med f.eks NIC, mus og tastatur), slik at det nærmest blir to individuelle servere?

Har ikke hørt om noen som har gjort det slik og det er heller ikke noe veldig stort poeng i det. Du bruker VMware Remote Console for å få opp konsollet på de individuelle virtuelle serverne, men dette er vanligvis ikke noe du trenger å ha oppe til enhver tid. For vanlig administrasjon osv er det vanligvis bedre å bruke andre metoder (ssh/X).

Vanligvis så går man ikke ned på serverkonsollet for å ta opp konsollet på en av de virtuelle serverne. Man bruker gjerne VMware Remote Console fra pc'n man jobber på mot VMware serveren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Følte for å relatere det til bedriftspekteret, men i dette tilfellet ville jeg benyttet en pc til å tjene som både en multimediapc og en brukspc. Derfor to sett med skjermer og slikt.

Poenget er der ihvertfall, men 3d ytelsen er vel svært begrenset via VMware.

Lenke til kommentar

Skjønner poenget ditt. For virtuelle servere er VMware Server og ESX server (VI3) produktene som er anbefalt. På disse vil de virtuelle serverne starte opp "i bakgrunnen" uten at du ser dem på skjermen, men kan ta opp et remote console hvis du ønsker for konsolltilgang.

Når det gjelder 3D-grafikk så er støtten for dette på disse fraværende. VMware Workstation har likevel noe støtte for 3D, såkalt Experimental Support for Direct3D. Det forventes at WS 6.0 vil ha bedre støtte for dette enn i dag. VMware har sagt at de vil prøve å få til full støtte for Vista med alt det innebærer av 3D-ting. Det er annonsert at WS 6.0 vil bli demonstrert på VMworld i November.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Det er trist vi ikke har fått en bedre fremgang på grafikkvirtualiseringen.

Jeg kan forstå et større behov for applikasjonsvirtualisering, og ikke minst tjenestevirtualisering; men likevel må det være flere behov for nettopp grafikkvirt, enn bare privatpersoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjører du to skjermer bør du kunne kjøre en VM på andreskjermen uten problemer, og kople til usb tastatur\mus til den. Du vil ikke kunne kjøre fullskjerm eller 3d-applikasjoner på VMen men. Jeg skal forresten teste dette oppsettet selv så snart jeg får hardwaren tilgjengelig, samt tid.

Skal oppdatere posten, så du vei hvordan det går.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...