Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utskiftning av VAG multilink (gjør-det-selv?)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen VAG guruer her som kan uttale seg om bytte av bærearmer på en A6 2,5TDI q Ava trip 2000mod ?

 

Ser man får hele settet til foran for ca 7000 på mekonomen.

 

Er dette vanskelig å gjøre selv, eller anbefales det ikke?

Trenger man noe spesialverktøy?

Tidsestimat pr side?

 

Bilen er ikke senket, eller gjort noe annet med som avviker fra original oppsettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, da må jeg vel svare litt da... :)

 

Teoretisk sett er det ikke vanskelig å bytte bærearmene. Går alt på skinner gjør du det greit med fastnøkler 16, 17, 18, 19 og pipene 13, 16 og 18, en jekk og en stor hammer. Mulig jeg har glemt noe småtteri, men poenget er at jobben i bestefall kan gjøres med vanlig verktøy.

 

MEN... Du må vite hva du gjør og du MÅ ha litt flaks, dessuten er det skikkelig stress å gjøre jobben uten en løftebukk.

 

Nå har jeg vært sykemeldt etter en mc-ulykke, så hjernen går litt på tomgang her, skal prøve å huske litt.

 

Nedre framre bærearmer er plankekjør å bytte, men du må huske å trykke hjulopphenget sammen til normal kjørehøyde før foringsenden av armene trekkes fast så foringene ikke står vridd i spenn når bilen står på hjulene.

 

Jeg mener du må slippe frontramma ned for å få ut foringsbolten i nedre bakre bærearm. Husk å merke hvordan den sto, ellers endres camberen. Kulene på de nedre armene løsnes fra navhuset ved å ta av muttrene og slå på navhuset der de sitter med en stor hammer til du ser 8 stjerner og fire planeter svirre rundt hodet ditt.

 

Bærearmene oppe krever at du løsner ned fjærpakken. Fjæra trenger du ikke spenne av, du bare slipper ned hele enheten ved å ta ut 3 stk bolter pr. side fra motorromet. Dette må til for å få ut ene bolten i foringsenden av ene bærearmen. Disse må også trekkes fast i normal-posisjon, men det gjør du bare ved å holde armen ut slik den vil stå når bilen står på hjulene.

 

Så til helvete... Bolten som låser de øvre kulene til navhuset... Gjør du dette selv, er dette tidspunktet for å bli religiøs. Bolten går gjennom øvre del av navhuset og låser begge de øvre bærekulene. Denne sitter i 50% av tilfellene no jævlig fast og må bankes ut med rå kraft og byttes. 20% av dem kommer ca. frivillig mens de resterende sitter så vanvittig fast at du må bruke VAG spesialverktøy gjerne kombinert med acetylen/oksygen-brenner. Brenn i helsike den dusten som står ansvarlig for den konstruksjonen! Denne bolten er rundt 10cmxM10 og ruster fast i hele sin 10cm lengde. Selv med bruk av spesialverktøy fra VAG og andre fikse løsninger har jeg ødelagt minst to navhus fordi bolten bare ikke kunne fjernes. Jeg har varma, banka og pressa til navhuset sprakk!

 

Så, alt i alt, går hele jobben på skinner og du har løftebukk gjør du jobben på en dag, er du uheldig blir det ei halv uke og 5000kr i ekstra deler.

 

 

Jeg skulle hatt bedre betalt enn et verksted for å gjøre den jobben i en garasje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...