Gå til innhold

Megabit / megabyte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1 Megabit = 1 000 000 bits

1 Megabyte = 1024 Kilobyte = 1 048 576 bytes

Ja, for de som skal komme med det, jeg vet alt dette med megabytes vs mebibytes (og kibibytes , vissvassbytes etc.) Men jeg er old-schooler, og kommer nok aldri til å ta disse uttrykkene i min munn. ;)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på megabit og megabyte? eller er det det samme?

6563021[/snapback]

1 Byte = 8 Bit

Mega = 1 000 000

6563026[/snapback]

så 1024kb er 1megaBYTE?

6563035[/snapback]

Slik jeg har forstått bruken av begrepene, er ikke 1024 kb lik 1 megabyte. 1024 kB, derimot, er lik 1 megabyte (mB). Liten "b" betegner bit, stor "B" betegner byte.

Altså: 1 kb=1 kilobit, 1 kB=1 kilobyte. 1 mb=1 megabit, 1 mB=1 megabyte osv.

Jeg har iallfall sett slike forkortelser bli brukt på denne måten i flere programmer og andre sammenhenger, for å unngå misforståelser.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått bruken av begrepene, er ikke 1024 kb lik 1 megabyte. 1024 kB, derimot, er lik 1 megabyte (mB). Liten "b" betegner bit, stor "B" betegner byte.

Altså: 1 kb=1 kilobit, 1 kB=1 kilobyte. 1 mb=1 megabit, 1 mB=1 megabyte osv.

Jeg har iallfall sett slike forkortelser bli brukt på denne måten i flere programmer og andre sammenhenger, for å unngå misforståelser.

6574968[/snapback]

Skal man først være pirkete blir det MB for megabyte (m = milli, M = mega)

Lenke til kommentar
Du finner info om riktige forkortelser, MB/MiB etc i denne tråden.

6574979[/snapback]

Jess lenken til tråden bifalles, SI-standarder er tingen (og det er mye mer old-school en den feilaktige 1024-bruken :))

AtW

6575006[/snapback]

Rart hvordan ingen brukte det før, men jeg forstår selvfølgelig hva du mener. Forøvrig står jeg på mitt, det vil alltid gå på Mega/Kilo etc, jeg synes det er med på å forvirre å dra inn denne andre målingsenheten (mht størrelser på lagringsenheter) og jeg tror mange føler seg litt uttafor når de verbalt sier f.eks Mebibyte. ;)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Du finner info om riktige forkortelser, MB/MiB etc i denne tråden.

6574979[/snapback]

Jess lenken til tråden bifalles, SI-standarder er tingen (og det er mye mer old-school en den feilaktige 1024-bruken :))

AtW

6575006[/snapback]

Rart hvordan ingen brukte det før, men jeg forstår selvfølgelig hva du mener. Forøvrig står jeg på mitt, det vil alltid gå på Mega/Kilo etc, jeg synes det er med på å forvirre å dra inn denne andre målingsenheten (mht størrelser på lagringsenheter) og jeg tror mange føler seg litt uttafor når de verbalt sier f.eks Mebibyte. ;)

6575456[/snapback]

Kilo er definert som tusen, og er lagd nettopp for gjelde på alt, og har vært brukt i flere hundre år(?), personlig synes jeg det er ganske forvirrende at kilo betyr tusen overalt utenom i en sammenheng. Det er fritt fram å bruke kilobyte, man trenger ikke å bruke kibi.

AtW

Lenke til kommentar
Kilo er definert som tusen, og er lagd nettopp for  gjelde på alt, og har vært brukt i flere hundre år(?), personlig synes jeg det er ganske forvirrende at kilo betyr tusen overalt utenom i en sammenheng. Det er fritt fram å bruke kilobyte, man trenger ikke å bruke kibi.

AtW

6575494[/snapback]

Jo, som over poengterte jeg at jeg skjønner den problemstillingen, så det er jeg enig i. Men i alle mine år som databruker, så har kun kilo/mega/giga etc. vært brukt i dataspråket, det er jo ikke før opptil nylig at jeg har sett inntoget av det nye systemet. Og nå om dagene bruker harddiskprodusentene dette og det betyr at uinformerte kunder blir forvirret når de kjøper en harddisk, formaterer den og blir forundret over at den egentlig er "mindre" enn annonsert. Vet dog ikke om Vista bruker IEC 60027-2 (som jeg nå fant ut tydeligvis er standarden), siden jeg ikke har fått prøvd noen betaer enda, noen kan vel svare på det.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Kilo er definert som tusen, og er lagd nettopp for  gjelde på alt, og har vært brukt i flere hundre år(?), personlig synes jeg det er ganske forvirrende at kilo betyr tusen overalt utenom i en sammenheng. Det er fritt fram å bruke kilobyte, man trenger ikke å bruke kibi.

AtW

6575494[/snapback]

Jo, som over poengterte at jeg skjønner den problemstillingen. Men i alle mine år som databruker, så har kun kilo/mega/giga etc. vært brukt i dataspråket, det er jo ikke før opptil nylig at jeg har sett inntoget av det nye systemet. Og nå om dagene bruker harddiskprodusentene dette og det betyr at uinformerte kunder blir forvirret når de kjøper en harddisk, formaterer den og blir forundret over at den egentlig er "mindre" enn annonsert. Vet dog ikke om Vista bruker IEC 60027-2 (som jeg nå fant ut tydeligvis er standarden), siden jeg ikke har fått prøvd noen betaer enda, noen kan vel svare på det.

6575551[/snapback]

Tror ikke Vista bruker det, men endel andre OS holder seg til standarden, og stadig flere programmer gjør det, og nettverk har alltid brukt SI om jeg ikke husker feil. Grunnen til forvirring er at MS ikke klarer å følge SI, for "uinformerte" vil jeg si det er enklere å ikke huske at dataverdenen er et enestående unntak.

AtW

Lenke til kommentar

Joda. Men for å si det ærlig og helt enkelt, er at når man er forankret i det gamle, så kommer man seg som regel ikke ut av det. Så den nye standarden kommer nok sikkert en gang til å gjøre sitt definitive inntog, men for visse "datagamlinger", som andre gamlinger, blir det ofte til at de fortsetter å bruke gamle uttrykk til tross. :p

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...