Gå til innhold

Kentsfield hand on.. Testing og resultater!

Anbefalte innlegg

tja, kan sei meg enig. det var vel stort pris fall faktisk... x2 5000+ frå 5500 kr til 2500kr? det var stort det!

6576689[/snapback]

Helt enig. Hadde det bare ikke vært for Core 2 Duo som nå har blitt lansert til veldig gode priser, så ville det ha vært løp og kjøp. Har forstått det slik at Core 2 Duo knuser X2 pr idag..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er ganske morsomt at folk ikke tror de får noen ytelse av 2x CPU'er eller 4xCPU'er fordi spillene de bruker er single threaded.

Har du sett i Windows Task Manager hvor mange aktive tråder det er på systemet ditt til enhver tid?

I skrivende stund har jeg 506 aktive tråder fordelt over 47 prosesser på min PC.

Husk at når du spiller krevende spill, gjerne de som vil legge beslag på 100% CPU, så må Windows bryte inn i ny og ne og utføre "maintainance" operasjoner, samt alt det andre som kjører i bakgrunnen krever sitt.

Disse avbrytene kan gjøre at man får "jerky" bevegelser i forskjellige spill da de er avhengig av en svært nøyaktig timing for å oppdatere alt i myke bevegelser.

Delta Time som mange spill utviklere bruker til oppdatering av bevegelser, regner ut hvor lang tid det har tatt mellom hver skjerm oppdatering, og beveger spilleren nødvendig lengde for å overholde avstand/tid i fysikk og liknende.

Ved x2 kjerner i CPU'en så kan Windows oppdatere så mye den vil uten å påvirke spillet det minste.

:D der brukte jeg litt tid mens jeg venter på Stoolman's nye resultater :D

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar
Synes det er ganske morsomt at folk ikke tror de får noen ytelse av 2x CPU'er eller 4xCPU'er fordi spillene de bruker er single threaded.

Har du sett i Windows Task Manager hvor mange aktive tråder det er på systemet ditt til enhver tid?

I skrivende stund har jeg 506 aktive tråder fordelt over 47 prosesser på min PC.

Husk at når du spiller krevende spill, gjerne de som vil legge beslag på 100% CPU, så må Windows bryte inn i ny og ne og utføre "maintainance" operasjoner, samt alt det andre som kjører i bakgrunnen krever sitt.

Disse avbrytene kan gjøre at man får "jerky" bevegelser i forskjellige spill da de er avhengig av en svært nøyaktig timing for å oppdatere alt i myke bevegelser.

Delta Time som mange spill utviklere bruker til oppdatering av bevegelser, regner ut hvor lang tid det har tatt mellom hver skjerm oppdatering, og beveger spilleren nødvendig lengde for å overholde avstand/tid i fysikk og liknende.

Ved x2 kjerner i CPU'en så kan Windows oppdatere så mye den vil uten å påvirke spillet det minste.

:D der brukte jeg litt tid mens jeg venter på Stoolman's nye resultater :D

6577354[/snapback]

Ja, man kan vel si at på et indirekte vis så flyter det kanskje bedre med to kjerner i spill, selvom spillet ikke utnytter begge kjernene direkte.

Lenke til kommentar

Men når eg sitter og spela her, mange forskjellige altså, så ser eg i window oppgave behanlingen at begge kjernene blir brukt... Men så er det spel som ikkje utnytter begge kjernene, men der viser grafen at begge kjernene har blitt brukt... ka vil det seie?

Lenke til kommentar
Men når eg sitter og spela her, mange forskjellige altså, så ser eg i window oppgave behanlingen at begge kjernene blir brukt... Men så er det spel som ikkje utnytter begge kjernene, men der viser grafen at begge kjernene har blitt brukt... ka vil det seie?

6577720[/snapback]

Kan godt hende at noen systemprosesser benytter seg av den andre kjernen hvis ikke spillet støtter begge kjernene..

------

Lurer på om jeg også skal kjøpe en Kentsfield på taiwanske eBay :hmm: Bruke som beltespenne :)

Lenke til kommentar

6577720[/snapback]

Husk at skjermdriveren har støtte for DC, dvs. at spillet utnytter det likevel.

Lenke til kommentar

6577720[/snapback]

Det er rett og slett fordi taskmanager-programmet ikke helt klarer å se forskjell på hvilke prosessorer/kjerner som blir benyttet av programmer som i teorien blir tildelt begge kjernene. Derfor vil du se at en lang rekke programmer som ikke gir deg noe ytelsesøkning med flere kjerner vil gi "last" på begge grafene.

Typisk så blir det rundt 50% på begge, men det er ikke helt presist.

Hvis du sette affinity bare til den ene kjernen, vil du se at du likevel ikke vil få noen ytelsesøkning hvis programmet i utgangspunktet ikke utnytter flere kjerner. Da forstår derimot Windows at det bare er last på den ene kjernen på disse grafene.

Lenke til kommentar
tja, kan sei meg enig. det var vel stort pris fall faktisk... x2 5000+ frå 5500 kr til 2500kr? det var stort det!

6576689[/snapback]

Helt enig. Hadde det bare ikke vært for Core 2 Duo som nå har blitt lansert til veldig gode priser, så ville det ha vært løp og kjøp. Har forstått det slik at Core 2 Duo knuser X2 pr idag..

6576728[/snapback]

Litt som Mike Tyson mot Odd Roger Enoksen. :)

Lenke til kommentar

6576689[/snapback]

6576728[/snapback]

Litt som Mike Tyson mot Odd Roger Enoksen. :)

6579626[/snapback]

Klarte å forestille meg et lite sekund hvordan det ville ha sett ut. Skulle aldri ha gjort det. Nå kommer jeg aldri til å klare å glemme det!

Ellers så vil jeg påstå at hardware-glade mennesker går lyse tider i møte. Det er virkelig lenge siden vi har hatt en slik utvikling på cpu-siden. I mange år har vi nå sette at produsentene av grafikkort har pumpet ut den ene syke GPUen etter den andre. Nå blir det som jul, påske, 17. mai og bursdagen til Gro Harlem Brundtland alt på en gang!

Edit: Burde ikke stoolman komme med noen resultater snart? Han må ha sovet minst fire timer i natt. :p

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...