Gå til innhold

En knippe bilder fra en på ferie

Anbefalte innlegg

Det er ferietid og ikke like lett med tilgang til pc så aktiviteten er i krabbegir på den fronten. Det blir imidlertid knipset nokså flittig slik at jeg har noe å henge fingrene i foran pc'en utover regnversdagene på høsten.

Men jeg har sneket meg til å installere Rawshooter og Gimp, som jeg leste dere tipset om, på min fars pc.

6-7 bilder er for mye å kommentere enkeltvis, men glad for generell feedback ;)

Kamera er 20D og objektivene 70-200mm, 24-105mm og 35mm.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som de andre sier, så er de alle greie på sin måte, selv om enkelte er noe kjedelige. For meg så var det hovedsaklig solnedgangen som sto ut. Og håper du sitter på en big ass orginal, da det bildet virkelig kunne gjort seg godt blåst opp og i ramme.

Jeg har gått i samme "fellen" som mange andre her, og tatt bilder av solnedgang/oppgang uten noen kontraster i bildet. Her har du funnet noe som bryter opp i store deler av bildet, men fortsatt slipper igjennom farge spekteret fra solen. Føler ikke at det blir for mye "sort" i bunnen, selv om jeg personlig kanskje hadde fjernet en tanke mer av den. Men det blir smak og behag, jeg tar feil minst like ofte som jeg har rett på det feltet.

Lenke til kommentar

Morn igjen :)

Publikasjonsgleden er en følge av omvendt propsjonal mellom tilgangen til dugandes maskinvare og tilgangen til nye bilder de siste ukene, PM ;) Det blir nok unntaket og ikke regelen.

Til Jurgis som spør om 24mm er vidt nok er det nok ikke noe enkelt svar. I disse bildene er det mer enn nok. I sommer har jeg brukt veldig mye en fast 35mm og er svært fornøyd med både resutltat og utsnitt. Det å slippe å tenke på brennvidde (zoome) er befriende. I tillegg er den jo bedre på alt annet også sammenlignet med zoomer.

Men som generellt svar vil jeg vel si at for de fleste vil 24mm som videste være for knapt i mange tilfeller. Derfor har jeg jo også en 10-22 som er ekstremt vid og med litt begrenset bruksområde.

Lenke til kommentar
Jeg har 17-40mm nå, men savner brennvidde i teleenden. Derfor lurer jeg på om det er mye fra 17 til 24.

bruker du forresten 35mm f/2? for jeg leste testen av den på akam, og der er jo 17-40 på 35mm mye skarpere.

Litt mye off topic, men jeg trenger virkelig hjelp :p

6565804[/snapback]

Hadde selv 17-40. Et meget godt objektiv på alle måter, men som du sier, litt for knapt i mange tilfeller i enden ved bruk som allround objektiv.

Jeg valgte derfor etter litt frem og tilbake å bytte den i 24-105 + 10-22 i stedet (hadde 24-70 2.8 som også gikk ut).

Må innrømme at jeg helst skulle sett 24-105 gikk fra 18 eller 20mm, men til gjengjeld er den betydelig mer tele noe som ofte er nyttig. Og ikke minst har den IS som fungerer utrolig bra og gir deg et mye større spekter å spille på hva lysforhold angår.

Mitt tips er; se på dine egne bilder tatt med 17-40. Hvor stor andel av bildene er tatt på 17-24mm? Er det en betydelig andel er jeg redd du vil savne de ekstra millimeterene. Evt kan du 'låse' objektivet på 24mm (bruke 24-40) en stund å se hvordan det funker. Om du er komfortabel med det, kan 24-105 IS på det varmeste anbefales!.

Ang 35mm er det f/1.4 jeg har og ikke f/2.0, så den Akam testen kan jeg ikke uttale meg om (men test resultatet for 35 f/2.0 var rimelig suspekt. Feilfokus antydes..)

:)

Lenke til kommentar

Bildene ser kanskje ut til å være kjedelige ferieknips ved første øyekast, bortsett fra portrettet. Men jeg vet du har kvaliteter i fotografiene, og ved å åpne dem fant jeg mye jeg likte.

Det som virkelig sto seg bra selv i lite format, var portrettet som jeg syns var meget bra pga klarheten fargenelyset og uttrykket.

Bildet av sau i et storslott landskap har fine kvaliteter med utsnitt, lys og fargemessig gir det et fint inntrykk. Kunne kanskje ønske meg at feltet hvor sauene går var mer opplyst, de var kanskje litt for anonyme i landskapet.

Bildet fra strandkanten ser ved første øyekast veldig anonym og kjedelig vinkel.

Ser en nermere etter er det et veldig bra abstrakt landskap med fint lys.

Kveldsstemning ved sjøen er også flott komponert, synes kanskje det mangler litt oppløsning.

En tue er også et fint bilde i slikt lys.

Det motivet av blomster som etter mitt syn har mer potensiale enn mot en rødgul kveldshimmel, er fra enga. Her synes jeg du har bomma litt med vinkelen ovenfra, selv om det er noen fine farger øverst. Her skulle du ha ligget på magen og kanskje fått en fin gul bakgrunn, iallefall skulle plantene være gjengitt mer i sin helhet.

Off topic: Jurgis, har du vurdert 50mm fastoptikk ?

Lenke til kommentar

50mm objektiv tar ekstremt bra bilder da, bare en er på rett sted.

Det blir selvfølgelig en bakdel med objektivskifter. Husker jeg anbefalte

17-40mm/f4, 50mm(1,4 eller 1,8 avhengig av økonomi), 60mm/f2.8 macro, og 70-200/f4.0 med vekt på god balanse i kvalitet og økonomi, samt dekning av de fleste fotoområder. 60mm macro dobbler som allround objektiv, og blandt annet portrett.

edit: 17-100mm er nok ønskeområdet for mange, for å holde kvaliteten på topp, ser det ut for at 17-55mm er i ferd med å bli et standard objektiv.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...