Gå til innhold

Oppdatere på nett

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage en hjemmeside for en venn, og hun vil gjerne ha en funksjon som gjør at hun kan oppdatere siden på nett uten å måtte laste opp via ftp.

Siden er laget i html, men det skal ikke være noe problem å legge inn php i en html side i følge boka Webprogrammering i php :)

Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal lage denne koden. Jeg kan ikke mye php men jeg holder på å lære. Jeg har ikke laget egne script selv enda selvom jeg håper på å gjøre det om en stund.

Er det noen som har eller kan hjelpe meg med å lage et enkelt script som jeg kan legge inn i siden? Det hadde vært supert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må du bare lage en database for denne siden, lag en tabell med innholdet, og på framsiden leser du inn f.eks de 10 nyeste, pluss en side som setter inn innhold i tabellen

6563747[/snapback]

Har du lyst til å forklare litt nøyere? Jeg har egentlig aldri gjort det du sier at jeg må gjøre nå (er helt fersk i php) pluss at jeg har nettopp kommet hjem fra Venezia og har ikke såvet siden natt til tirsdag :hm::eek: Pga all reisingen.

Jeg setter stor pris på hjelpen jeg får :)

Lenke til kommentar

Det skal være slik at hun kan forandre på tekst og legge inn bilder. Men hun kan jo egentlig bare laste opp bildene på feks, Tinpic.com å legge dem inn i teksten. Men altså hun må kunne oppdatere på nett :)

Siden er laget med css og html.

Lenke til kommentar
Nei, jeg foreslår du lærer deg php og kobler det sammen med sql. Det blir for mye å gjøre 'gratis' vil jeg tro.

6569555[/snapback]

Jeg holder på å lære php nå.. :) Men hvis noen gir meg en forklaring på hvordan jeg kan gjøre det, så er det fint :yes:

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis du ønsker mulighet til å gjøre mye forskjellig så er vel wordpress cutenews eller andre ferdige systemer det beste. Hvis det bare er snakk om å endre de et fast antall sider og kanskje legge til noen bilder så er det fullt mulig å gjøre med php og mysql. Dette er ikke veldig lett hvis du ikke har brukt noe php før.

jeg ville gjort det på følgende måte hvis jeg var deg. Jeg har selv laget noe lignende.

La alle php sidene hente ut tekst og kanskje bilde fra en database.

Databasetabellen kan kanskje innholde

Tekst, overskrift, id, bildeurl(enten fra egen server eller ekstern).

Så lager du en annen php side hvor man kan oppdatere databasen. Omtrent som en gjestebok, men som oppdaterer istedenfor å legge til.

Denne siden må selvsagt være passordbeskyttet.

Søk litt rundt så finner du script for å gjestebok, bildeopplasting og loginsystem. Så er det noen timers arbeid med å tilpasse disse.

håper det var til nytte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...