Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjerne blokkering av UDP på studentnett?

Anbefalte innlegg

Poenget deres er vel at de ikke vil at UiO skal bli tumleplass for piratkopiering i stor stil (nedlasting/spredning av torrents, DC++ og alt det andre). Navnet på skolen holdes unna den slags så godt som mulig.

Og du kan banne på at det fins høyt utdannede og svært datainteresserte nerder i IT-seksjonen som vet om alle mulige smutthull i nettverket.

6615969[/snapback]

Det er nettopp disse høyt untdannede nerdene som driver de største warez serverne i norge. I alle fall rundt 2000 tallet. Da var IT avdelingene på UiO/IFI noe av det største i norden (og muligens større deler av verden). Søk litt i div nyhetsarkiv, så finner du noen saker på det lille som ble oppdaget ;)

Btw, med mindre UiO har skiftet policy de siste årene så er nettet der relativt lett å 'leke' med. Det med den hensikt at folk skal kunne lære noe. Ikke lett å lære noe om feks TCP/IP protokoller etc hvis man ikke har mulighetene til å kjøre modifiserte protokoller og andre morrosaker :)

Slik det var før ble man utestengt i noen uker (sikkert 10 som det står i en eller annen post over), men var man så lur/heldig at ting ikke kunne spores til deg av eksterne folk så dreit IT avdelingene i hva du drev med :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

wipy:

Disse dataguttene jobber.

Tjener ærlige penger.

Og bruker de samme pengene.

Så hva du tror blir nok lite interessant, spesielt om du kjører en slik generalisering.

Lenke til kommentar
wipy:

Disse dataguttene jobber.

Tjener ærlige penger.

Og bruker de samme pengene.

Så hva du tror blir nok lite interessant, spesielt om du kjører en slik generalisering.

6623585[/snapback]

Generalisering? Det var vel heller sagt med glimt i øyet kjære deg! :)

Har ringt den brukerstøtten de har der for å få internett på hybelen min og de er veldig hyggelige mennesker, så ta livet med ro..

Lenke til kommentar

Har nå snart bodd to år i en av UiOs leiligheter på Grünerløkka, og har ikke sett noe håp om å få løst UDP-krisen.

Når det gjelder telnet-loginen, kan det enten løses ved programmet Unlock-me som Uio tilbyr på sine sider, eller man kan ha en hvilken som helst trådløs ruter/vanlig ruter. Etter oppkobling og første telnet til 129.240.xxx.237 holder rutern liv i tilkoblingen ved standard keepalives.

Jeg trenger kun å kjøre telnet når jeg har vært borte og skrudd av strømmen til ruteren.

Sånn btw så hørte jeg om ei jente i samme blokka jeg bor i som hadde blitt sperra fra nettet av Usit for å ha lastet ned noe MP3 for noen mnd siden...

Lenke til kommentar
Ja, det er helt latterlig med Internett Lite.

6625692[/snapback]

Jepp, men hvis jeg har forstått ting riktig så skal det snart bli en endring på det. USIT holder på å oppgradere en del ting (blant annet ny autentisering), og det vil i den slengen bli åpnet for UDP igjen. I følge fremdriftsplanene skal alle studentbyer ha blitt oppgradert innen nyttår.

Lenke til kommentar
Ja, det er helt latterlig med Internett Lite.

6625692[/snapback]

Jepp, men hvis jeg har forstått ting riktig så skal det snart bli en endring på det. USIT holder på å oppgradere en del ting (blant annet ny autentisering), og det vil i den slengen bli åpnet for UDP igjen. I følge fremdriftsplanene skal alle studentbyer ha blitt oppgradert innen nyttår.

6626482[/snapback]

Er det sikkert? Leste om 802.1x nå nettopp, men det nevnes ikke at det åpnes opp for UDP. Det er jo bare autentikasjonen det er snakk om her... eller?

Alternativt bare spørre noen som bor på Sogn :p

Det står også på informasjonssidene til 802.1x: Den nye løsningen støtter ikke hub'er/miniswitcher eller lignenede utstyr som kobles mellom PC og veggkontakt.

Den kan være kjedelig for mange...

edit: fant ut noe på et mac forum

Hei, du vil ikke kunne spille online med x-boxen din på studentbynettet

foreløpig fordi UDP-trafikk er sperret. Denne sperren vil bli borte når

du blir flyttet over til den nye autentiseringsløsningen (Som vil skje i

løpet av året). Da vil du kunne bruke en maskin til å koble deg opp mot

nett og så bruke NAT via den maskinen for å få x-boxen på nett. Du vil

da trenge to nettverkskort i maskinen din, hvor det ene er koblet opp

mot studentbynettet og det andre er koblet mot en x-box.

Du kan nok muligens finne mer informasjon om dette på nettet.

Det er nesten for godt til å være sant :w00t: Den originale tråden finnes her

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Så fint, da nærmer de seg oss som bor på Fjellbirkeland!

6626874[/snapback]

Blir veldig greit. Forøvrig kjekt å se flere forumbrukere som holder til på Fjellbirkeland ;)

6627089[/snapback]

Jada, det er hyggelig på Fjellbirkeland! Sånn rent bortsett fra at sluket på badet mitt er tett er det aldeles strålende!

Lenke til kommentar

Doh, da ryker jeg nok på en smell. Hvis det er som dere sier at UDP sperra skal bli borte innen nyttår, må jeg jo betale for å si opp hos NGT. Hehe, jaja, så dum kan man være.

Gode nyheter er det jo da, må innrømme det. Da sparer jeg fort en 400 kroner i måneden. Nesten en tur på byen det. :w00t:

Lenke til kommentar
Doh, da ryker jeg nok på en smell. Hvis det er som dere sier at UDP sperra skal bli borte innen nyttår, må jeg jo betale for å si opp hos NGT. Hehe, jaja, så dum kan man være.

Gode nyheter er det jo da, må innrømme det. Da sparer jeg fort en 400 kroner i måneden. Nesten en tur på byen det. :w00t:

6631455[/snapback]

Var det ikke for å ha trådløst nett? ;)

Lenke til kommentar

Hah, sånn går det når man er trøtt. Glemmer hvorfor jeg har bestilt selv. ;) Montøren kommer i dag, så vi får se om det blir noe av uansett.

Edit: Det ble det. Måtte riktignok ha tak i en vaktmester for å låse relacom mannen inn i skapet, men han fikk det til etter hvert.

Gleder meg mildt til i kveld, da kommer endelig laptopen. Spent og se hvordan Inspiron 6400 er.

Endret av andyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...