Gå til innhold

Kjøp av Dromedar

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg sånn at jeg så et sinnsykt kult bilde av en dromedar, så jeg fikk lyst til å kjøpe meg en...

Noen som vet hva de ligger på i pris, evt hvor jeg kan skaffe en? Og om det er lov?

Takk :)

ps; her er bildet

DROMEDAR.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor har du tenkt til å ha den? du burde bo på gård elns hvis du skal klare å gi den noe sted å boltre seg på...

6562445[/snapback]

Pappa har en herregård i ytre trøndelag, der kunne jeg tenkt meg å ha den.. har stor plass osv, men det jeg lurer på om den takler å stå inne en hel vinter :S

@isbilen

hmm, mattilsynet? jeg skal jo ikke spise den. :hmm:

Lenke til kommentar
Mattilsynet regulerer innførsel av dyr og mye annet rart, til tross for sitt noe snevre navn.  :)

6562476[/snapback]

på jobben sender vi ejektorer (ikke spør) i trekasser, på trekassene må vi stifte 2 a4-sider med skriv fra mattilsynet for å få lov til å sende treverk ut av landet...

Lenke til kommentar
Du så et kult bilde av en Dromedar og har derfor lyst på en? Minner meg om småjenter som hyler etter smågnagere i 5 uker og når de får den... ja.. da er den ikke interesant lenger.

6562490[/snapback]

Okei, takk for dagens moral-talk. Det jeg spurte etter var om noen visste nærmere om det var lov å ta inn slike dyr, evt hvor man kunne komme i kontakt med de som selger... men "takk" for svaret ditt :)

@isbilen åja, takk =D

Lenke til kommentar

Det ville vel vært dyreplageri å tvinge en dromedar til å leve i norske omgivelser og temperaturer. Hvordan takler den snø og snittemperatur på 5-10 grader?

Nå har jeg ingen doktorgrad i dromedar-pleie, men jeg regner med at dromedarer er vant med å leve i veldig tørre og varme områder og spiser en annen type vegetasjon enn man finner i Norge. Tror ikke de er så "keen" på beite på bjørk og grønne marker :)

Lenke til kommentar
Det ville vel vært dyreplageri å tvinge en dromedar til å leve i norske omgivelser og temperaturer. Hvordan takler den snø og snittemperatur på 5-10 grader?

Nå har jeg ingen doktorgrad i dromedar-pleie, men jeg regner med at dromedarer er vant med å leve i veldig tørre og varme områder og spiser en annen type vegetasjon enn man finner i Norge. Tror ikke de er så "keen" på beite på bjørk og grønne marker :)

6562712[/snapback]

Ørken = 40+ grader om dagen, 30- om natta...

Men ja, det virka litt drøyt å bare se bilde av en, for så å kjøpe lissom..

Lenke til kommentar
Er nok mulig å få de inn ja. En jeg(Eller mamma da) kjenner som bor i Engerdal fikk innført et par lamaer(Ja,du så riktig,lamaer) til å passe på sauene sine. Ulven var visst litt plagsom oppi der.

6563008[/snapback]

Nei tviler på at det er mulig å få de inn. Lama'er er noe helt anet siden de kan man fint få kjøpt i Norge fra før av, finnes noen lamaoppdrettere rundt om i landet.

Lamaer er flinke til å passe på sauer ja de kan vel veie litt over 200kg og bli over 1.5m høye så har vel ikke noe problemer å skremme bort andre dyr.

Lenke til kommentar

Kjenner 2 stykker som har llamer jeg så tror ikke de er så stort problem og få inn. Men tror en dromedar er litt verre :hmm: Men burde være lettere iom de kun har en pukkel(ååååh den var så tørr den) billigere toll tenker jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...