peterKva Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hei! Nå har det seg sånn at jeg så et sinnsykt kult bilde av en dromedar, så jeg fikk lyst til å kjøpe meg en... Noen som vet hva de ligger på i pris, evt hvor jeg kan skaffe en? Og om det er lov? Takk ps; her er bildet Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hadde vi ikke en lignende tøysetråd om albatrosser en tid tilbake? Den ble stengt ... Lenke til kommentar
peterKva Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Hadde vi ikke en lignende tøysetråd om albatrosser en tid tilbake? Den ble stengt ... 6562432[/snapback] Hva om jeg ikke tøyser? Dette er faktisk meget seriøst, vurderer å kjøpe meg en Lenke til kommentar
Nesredna Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 hvor har du tenkt til å ha den? du burde bo på gård elns hvis du skal klare å gi den noe sted å boltre seg på... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hva skal du med den? Jeg vil anta at du vil få bedre svar med en mail til Mattilsynet, sjekk eventuelt ut siden deres. Lenke til kommentar
peterKva Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 hvor har du tenkt til å ha den? du burde bo på gård elns hvis du skal klare å gi den noe sted å boltre seg på... 6562445[/snapback] Pappa har en herregård i ytre trøndelag, der kunne jeg tenkt meg å ha den.. har stor plass osv, men det jeg lurer på om den takler å stå inne en hel vinter :S @isbilen hmm, mattilsynet? jeg skal jo ikke spise den. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Mattilsynet regulerer innførsel av dyr og mye annet rart, til tross for sitt noe snevre navn. Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Du så et kult bilde av en Dromedar og har derfor lyst på en? Minner meg om småjenter som hyler etter smågnagere i 5 uker og når de får den... ja.. da er den ikke interesant lenger. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Mattilsynet regulerer innførsel av dyr og mye annet rart, til tross for sitt noe snevre navn. 6562476[/snapback] på jobben sender vi ejektorer (ikke spør) i trekasser, på trekassene må vi stifte 2 a4-sider med skriv fra mattilsynet for å få lov til å sende treverk ut av landet... Lenke til kommentar
peterKva Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Du så et kult bilde av en Dromedar og har derfor lyst på en? Minner meg om småjenter som hyler etter smågnagere i 5 uker og når de får den... ja.. da er den ikke interesant lenger. 6562490[/snapback] Okei, takk for dagens moral-talk. Det jeg spurte etter var om noen visste nærmere om det var lov å ta inn slike dyr, evt hvor man kunne komme i kontakt med de som selger... men "takk" for svaret ditt @isbilen åja, takk =D Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Er nok ulovlig å kjøpe eller å ta inn dromedarer til Norge, dromedarer går vel under eksotiske pattedyr og er da ikke lov, men mulig du kan søke om det men det er nok ikke noe vits for kommer til å få blankt nei uansett.. Uansett så er vel ikke dromedar noe dyr å ha i Norge og det burde vel de fleste skjønne.. link: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/s...tiske_dyr_22734 Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Det ville vel vært dyreplageri å tvinge en dromedar til å leve i norske omgivelser og temperaturer. Hvordan takler den snø og snittemperatur på 5-10 grader? Nå har jeg ingen doktorgrad i dromedar-pleie, men jeg regner med at dromedarer er vant med å leve i veldig tørre og varme områder og spiser en annen type vegetasjon enn man finner i Norge. Tror ikke de er så "keen" på beite på bjørk og grønne marker Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Er nok mulig å få de inn ja. En jeg(Eller mamma da) kjenner som bor i Engerdal fikk innført et par lamaer(Ja,du så riktig,lamaer) til å passe på sauene sine. Ulven var visst litt plagsom oppi der. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hva gjorde lamaene, spyttet på ulven? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Det ville vel vært dyreplageri å tvinge en dromedar til å leve i norske omgivelser og temperaturer. Hvordan takler den snø og snittemperatur på 5-10 grader? Nå har jeg ingen doktorgrad i dromedar-pleie, men jeg regner med at dromedarer er vant med å leve i veldig tørre og varme områder og spiser en annen type vegetasjon enn man finner i Norge. Tror ikke de er så "keen" på beite på bjørk og grønne marker 6562712[/snapback] Ørken = 40+ grader om dagen, 30- om natta... Men ja, det virka litt drøyt å bare se bilde av en, for så å kjøpe lissom.. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Er nok mulig å få de inn ja. En jeg(Eller mamma da) kjenner som bor i Engerdal fikk innført et par lamaer(Ja,du så riktig,lamaer) til å passe på sauene sine. Ulven var visst litt plagsom oppi der. 6563008[/snapback] Nei tviler på at det er mulig å få de inn. Lama'er er noe helt anet siden de kan man fint få kjøpt i Norge fra før av, finnes noen lamaoppdrettere rundt om i landet. Lamaer er flinke til å passe på sauer ja de kan vel veie litt over 200kg og bli over 1.5m høye så har vel ikke noe problemer å skremme bort andre dyr. Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hva gjorde lamaene, spyttet på ulven? 6563034[/snapback] Det gjorde de sikkert. Det var en av de som rømte der for en stund siden også. De fant den igjen da. Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Du fAr den nok ikke , med mindre du kjOper den i Norge? Den mA sikkert stA i karantene et par uker, det koster flesk tror jeg Lenke til kommentar
cErfik Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Kjenner 2 stykker som har llamer jeg så tror ikke de er så stort problem og få inn. Men tror en dromedar er litt verre Men burde være lettere iom de kun har en pukkel(ååååh den var så tørr den) billigere toll tenker jeg.. Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Er det ikke en fyr som driver på med kamel/dromedar- drift i Nord-Norge? Kult bilde ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå