Gå til innhold

Gothic III release-dato endelig fastslått?


Anbefalte innlegg

ADVARSEL: LITEN "RINGENES HERRE"-SPOILER

 

Magikar er vel ei artilleri-klasse...so det er naturleg at magikaren kan gjere meir skade enn dei andre. I tillegg er magikaren typisk den karakteren som i størst grad representerar makt (samt visdom), i rollespel-/fantasy-samanheng. Nokon som hugsar når Gandalf møtte Aragorn, Legolas og Gimli i skogen, og dei trudde han var Saruman? Tre ekstremt sterke krigarar versus ein trollmann, og vi såg korleis det gjekk. :) Trollmannen har nokre svakheiter, han har gjerne ein vanskelegare veg å gå, og når han først blir truffen av ei fysisk våpen, kjenner han det vanlegvis i større grad enn ein trent krigar i tung rustning.

 

Krigaren representerar oftast styrke og mot. Han kjemper med blod og sveitte, og gir aldri opp. Slår du han ned, reiser han seg opp att. Der ein trollmann vil knuse ei gruppe med goblins med ei eldkule, vil krigaren springe inn, hogge ned nummer ein, sparke nummer to utfor brua (dette foregår sjølvsagt på ei bru), parere eit slag frå leiaren av gruppa, rulle unna, hogge ned nummer tre, bli overraska av nummer fire slik at eit slag mot beina sender han i bakken, men ikkje utan at han får inn eit fatalt hogg på veg ned, parere eit slag frå leieren, sparke han unna, reise seg, og til slutt ta ut leiaren mann mot goblin.

 

Det er i alle fall slik eg tenker på dei to klassene. Eg synest berre det er dumt når speldesignarane blir so opptekne av å "balansere", at det øydelegg for rollespelinga. Til dømes: i Oblivion var ikkje magi spesielt sterk, i tillegg til at level scaling gjorde at fiendane mine alltid holdt følgje. Resultatet vart at eg aldri kjente meg som ein mektig trollmann. Det kjennast meir som om eg spelte Quake, faktisk, der eg sprang sidelengs og fyrte av skot etter skot mot store fyrar med sverd.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Hi, just wanted to ask if you've got a screenshot of someone riding on a horse, and where did you get this information? The producers said, that there will be no horses and no scavengers to ride on"

 

Ingen hester i spillet nei.

6909497[/snapback]

 

Han fyren som skrev artikkelen skrev jo òg at Gothic 3-motoren var bare en oppgradert versjon av Gothic 2-motoren -- noe det ikke er.

6909549[/snapback]

 

Ja, jeg tror den der "sniktitten" er en ganske stor hoax. Tviler egentlig på at fyren som har skrevet det der i det hele tatt har sett og prøvd mer av spillet enn det vi ser på screenshots.

Lenke til kommentar
Hvis målet ditt er å gjøre mest mulig skade, så er magiker veien å gå i G3, samme som det var i G2, det er helt naturlig at en magiker som har AOE kan gjøre mer skade enn f.eks en kriger.  [klipp]

6909749[/snapback]

Både ja og nei. Er det "vondere" å bli truffet av en fireball enn å bli stabbet med en dagger? Hva med et tohåndssverd over nakken?

 

Men ja, av hensyn til cloth armor / full plate armor er det greit at det er slik.

 

Det jeg dog stiller mer spørsmålstegn ved er at aoe gjør mer skade enn spell'er som er ment for å treffe bare en person. Jeg synes heller ikke at aoe skal overgå warrior i damage pr. target. Aoe må gjøre litt mindre damage på alle den treffer, selvom summen av skaden på alle folka selvsagt blir større ved aoe.

Lenke til kommentar
Hvis målet ditt er å gjøre mest mulig skade, så er magiker veien å gå i G3, samme som det var i G2, det er helt naturlig at en magiker som har AOE kan gjøre mer skade enn f.eks en kriger.  [klipp]

6909749[/snapback]

Både ja og nei. Er det "vondere" å bli truffet av en fireball enn å bli stabbet med en dagger? Hva med et tohåndssverd over nakken?

 

Men ja, av hensyn til cloth armor / full plate armor er det greit at det er slik.

 

Det jeg dog stiller mer spørsmålstegn ved er at aoe gjør mer skade enn spell'er som er ment for å treffe bare en person. Jeg synes heller ikke at aoe skal overgå warrior i damage pr. target. Aoe må gjøre litt mindre damage på alle den treffer, selvom summen av skaden på alle folka selvsagt blir større ved aoe.

6911588[/snapback]

 

Dette har jo med balansering å gjøre. En kan ikke setter spørsmålstegn ovenfor det med sverd vs. magi, da det uansett bare er fantasi. Da må en ty til balanse i gameplay, noe jeg er sikker på at Piranha har peiling på. :)

Lenke til kommentar

Jeg syns jeg kan huske at Hr. Jennsen og KayAU nevnte noe om at jeg ikke måtte bli med i "The Millitia", men hittil virker det som de ikke gir meg noe valg. Jeg har fakket Rengaru, men jeg fikk bare informasjon om "The thieves' guild" og en slant med penger, fikk ikke komme inn i "The Millitia" som godeste Lord André lovet meg -- eller var det noe annet jeg måtte gjøre? Det var i alle fall noe veldig hemmelig jeg kunne gjøre slik at jeg fikk komme inn i "The Millitia" uten å bli en borger av byen. Uansett, kan jeg bli med i et annet laug, men alikevel fortsette på historien, eller jeg bli med i "The Millitia"?

 

6900938[/snapback]

 

OK, here goes. Heavy spoiler-advarsel her.... ;)

 

 

 

Som andre har sagt her kan du velge mellom tre ulike fraksjoner: Militia, Merceneries og Magicians of fire. Er det første gang du spiller kan det være smart å spille som militia (og senere paladin) først. De ulike gruppene oppsumeres vel igrunnen slik:

 

Ildmagiker: Du får vanvittig kraftige spells mot slutten av spillet, men før det er du ofte litt under-powered. Tøffe oppdrag, vanskelig å joine.

 

Leiesoldat: Du sparker rompe med sverd og bue/armbrøst. Hardt. Middels vanskelig å joine, kanskje de tøffeste oppdragene i spillet. Du får tilgang til den kuleste armoren og det beste sverdet ved å være leiesoldat.

 

Militia: En blanding av de to. Mer sentrert rundt byen. Færre oppdrag. Du blir Paladin ettehvert, og får tilgang på noen spells. Et greit sted åstarte første gang man spiller.

 

Så til hvordan joine militia uten å bli citizen:

 

Oppdraget Lord Andre gir deg er å utrydde hele thieves guild, ihvertfall toppledelsen. Dette er lettere sagt enn gjort, og du kan bare glemme det hvis du synes det er vanskelig å bli citizen... Kort forklart: Du får en del oppdrag/oppdager en del ting under veis som du kan løsepå to måter. Enten ved å angi småskurker til lovens lange arm eller å tuske til deg noen økonomiske fordeler:

  • Rengaru. Angi ham eller la ham gå.
  • I en hule rett vest for Akils farm finner du en gjeng banditter. Nedkjemp dem. Du finner så en fisk med en beskjed i. les den og konfronter fiskehandleren nede i havna. Du kan så enten angi ham eller bruke ham som heler for sølv du får tak i.

Mulig det er flere ting du kan gjøre som påvirker utfallet, men husker ikke helt i farta... Uansett. Ta deg en tur på kroa i havna. Etter et potensielt ubehagelig møte med dørvakta prater du med innehaveren. På et eller annet tidspunkt forteller han deg at noen vil treffe deg. Denne noen vil gjøre en av to ting: Hvis du spiller speidergutt og angir småskurker vil han prøve å drepe deg. Hvis du har samarbeidet med tjuvpakket innviterer han deg til å møte lederne for thieves guild. (VIKTIG: IKKE gå bak skuret til fiskehandleren hvis du har grunn til å mistenke at du er upopulær i Khorinis underverden før du kan sloss ganske bra. Da dør du. End of storry. )

 

Når du så enten har drept tjuvenes hit man og tatt nøkkelen han har på seg, eller har fått ros av ham og fått nøkkelen i gave, er tiden moden for å finne erkeskurkene. Løp ned til havna, hopp utfr brygga ca bak en nordre krana. Svøm langs land nordover. Altså til høyre når du står på brygga o ser rett utover. Rett ved siden av brygga finner du en dør du nå kan åpne. Den leder inn til kloakken, og her nede finner du hovedkvarteret til thieves guild. Du får nå mulighet til å joine dem.

 

Hva du gjør herfra er jo opp til deg, men husk:

  • Det er fult mulig å først joine TG, gjøre et par quests for dem, lære det de kan lære deg og kverke dem. Ved å joine åpner det seg også interessante muligheter hos en del andre NPCer.
     
  • Det er ingenting i veien for at du kan joine militia på vanlig måte først, og så rapportere til Lord Andre at du har knust thieves guild etterpå. Vær bare klar over at hvis du forteller ham at du har funnet skjulesetedet deres går det ganse kort tid før han sender noen andre for å gjøre ferdig jobben. Du ender da opp med døde lærermestere og nada XP for innsatsen... Hold kjeft til du har kverket dem!
     
  • Å ta ut de tre NPCene i sewers er ikke bare lett. Et triks kan være å drepe den første du møter med en gang, han er den enkleste og det er mulig å gjøre det uten å alarmere de andre to. Jeg tror faktisk du kan drepe ham først og så joine dem etterpå. MEN: Han er den eneste i spillet (tror jeg...) som kan lære deg lommetjuveri. De to andre er seriøst vanskelige. På det nivået en vanligvis er i kapittel 1/2 er det tøft å ta ut en av dem. Og jeg tror ikke det er mulig å sloss med den ene uten at den andre hører det og kommer løpende.

Lykke til!

 

 

 

Lenke til kommentar
Takker for all hjelpa! Skal se om jeg får samlet opp nok krefter til å spille litt i dag! Har blitt forkjøla. :(

6915234[/snapback]

Spiller ikke pga du er forkjølet? du har skaffet deg en pute til hodet slik du ikke knekker nakken?

6917458[/snapback]

 

Hehe, er så slapp og trøtt at jeg ikke orker å spille noe. :p

 

EDIT: Forresten, er det noen som vet om en Gothic IRC-kanal? Fant én, men der snakket alle tysk. :p

Endret av Flaringo
Lenke til kommentar

Fra Jowood-forumet:

 

The release date is still October 13th! Nothing has changed!

 

The good news is that the patch that was suppose to be released on October 13th might be included in this new version. There are high chances for it to be in the new gold version of Gothic 3.

 

So no more bugs!

Endret av xm8
Lenke til kommentar

Fra tyske Gamestars 17 siders megatest av Gothic 3:

 

Result of the long megatest: 85(89)%

 

Why are there two ratings? The first one belongs to version tested by Gamestar, which was, as you know, taken back. Second is forecast for version, which will be available in shops, if all bugs are fixed etc.

 

Graphics 9/10

The Good: very detailed landscapes, nice spell effects, great lighting

The Bad: sometimes ridiculous animations

 

Music and soundk 8/10

The Good: orchestral soundtrack, very good speech, surroundings sound

The Bad: sometimes bad effects, minors mistakes in speech

 

Balance 6/10

The Good: three degrees of difficulties, great monsters guard dangerous locations

The Bad: level is oscillating, rough progress on next level

 

Atmosphere 9/10

The Good: living world, reputation system works great, day/night system, weather

The Bad: various logical mistakes, partly bad AI

 

Controls 8/10

The Good: simple controls, well-arranged statistics, useful list of skills

The Bad: journal, menu

 

Content 10/10

The Good: three big parts, many quests, three fractions, re-playability, countless secrets to explore

 

Quests and story 9/10

The Good: interesting story, quests fit well in the story, more ways how to solve quest

The Bad: sometimes laborious orders

 

Combat system 6/10

The Good: many various combos, you need different tactics against every opponent

The Bad: not accurate in big groups, bad co-fighters AI

 

Characters 10/10

The Good: great skills system, magic for close and range combat, useful professions, heros development can be planned well

 

Items 10/10

The Good: specific weapons and armors for specific fractions, many spells, option of making own items

 

=============================================

 

Folk kan si hva de vil, men jeg synes at Gothic 3 virker mer og mer lovende for hver dag som går! :D

Endret av xm8
Lenke til kommentar

Følgende skal etter sigende være postet av en av de som testet Gothic 3 for Gamestar:

================================================

Hello dear Gothic fans!

 

Last Sunday I had the pleasure of an extensive play of Gothic 3 at Gamestar's local offices.

 

The 4players article (elkston: refering to a recent 4players.de article that had several criticisms of a supposed alpha version of G3) has made a lot of fans uneasy, so I think it is important that I now share with you my impressions.

 

First of all 4players definitely did not have the version I tested at Gamestar. My experience with the game is almost opposite to what 4players.de reported in their article. In particular, the AI and game balancing were very convincing.

 

At 2:00pm, the Gamestar editor entered the room and my pulse was racing! Keep in mind that I hardly slept the evening before despite loud "Aufregeung" (?elkston: not sure of that word).

 

Because I don't want to spoil the actual story for you, I will focus more on my general gameplay experiences.

 

The combat system is on one hand more complex than the predecssors and on the other hand more easy. When I engaged two Scavengers in battle, I immediately noticed the AI doing some things contrary to what I saw on the version shown at the office (elkston - not sure what "office" refers to. Maybe a demo was shown earlier at the Gamestar offices?). The Scavengers were qutie smart and coordinated their attacks and took me into the "pliers" (?)

 

Despite being an old Gothic veteran, it took me a while to become accustomed to the new combat system.

 

The new inventory system is only average, but in many aspects it is more comfortable than the older games. "Vorallem" with the overview.

 

In reference to the graphics/visuals:

 

I don't know where 4players got those screenshots from. At Gamestar the game I played looked overwhelming. (elkston: Overwhelmingly good?). Milton and Diego do not look like mutated Punks. (?) The game was not jerky except for a few times when one was fighting in the cities, however maximum details were on at that time as well. I saw no evidence of the "forner cucumber of the 4players gezockt". Once I was standing in the forest and I could see a Troll hurl a wild pig in the air and it filled me with excitement.

 

The arena fights impressed me the most because the AI of the human opponents is better than in Gothic 2. It really created the feeling of the movie Gladiator.

 

The Assasins remind me of the swamp camp members from Gothic I..

 

I cannot comment much on the perks because I did not have time to reach a high enough level to evaluate them.

 

The game crashed once during the test, but the pleasing time I had overshadowed that minor event. Indeed Gothic fans will find the atmosphere awesome (I liked it even better than G1).

 

If you have any more questions, please do not hesitate to ask.

Endret av xm8
Lenke til kommentar
Høres bra ut det, men hva mener de med at ¨level is oscillating, rough progress on next level.?

6925268[/snapback]

 

Det de mener er at vanskelighetsgraden på level-scalingen svinger mye alt etter som. I Gothic 3 kan man møte monster som er flere levels over eller under deg, ikke som Oblivion der alle scaler likt med deg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...