Gå til innhold

Gothic III release-dato endelig fastslått?


Anbefalte innlegg

KayAU kommer vel med tips.

 

Du blir vant til slosse systemet, etter en stund vil det føles helt naturlig. Anbefaler deg å bruke MYE pil og bue, siden det er så latterlig kraftig. MYE bedre en sverd.

 

Dessuten slår du fortere når du bli sterkere.

 

Når du har 30% Sverd trening så kan du slå en 3 Kombo, 60% kan du slå en 4, og en 5 kombo :love: å 90%

 

Da kan vel ingenting stoppe deg nermest.

 

Enda en ting er, bruk two handed, tar litt lengre tid å bruke det, går litt seinere i starte. Men så blir det så mye bedre mot slutten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han mener at spill som quake 3 og Half life har flere likheter en Gothic og TES. F.eks.

 

Han mener at alle spill kan sammenlignes når det gjelder GRAFIKK. Så da kan du sammenligne Mario Kart med Doom 3 om du vil.

 

Du liker ikke at andre ikke deler din mening du Jenssen :hmm:

6719443[/snapback]

 

Det var jo du som sa at spillene var ulike grafisk sett. Jeg har ikke nevnt noe om grafikk tidligere.

 

EDIT: Du misforstår forresten. Det jeg mener, er at det ikke har noe med min mening å gjøre i det hele tatt. Ser man på det med så objektivt blikk som man kan gjøre det, så ser man lett at de er sammenlignbare på mange punkter. Disse spillene kan sammenlignes, ganske enkelt fordi de er veldig like hverandre. Selv om at de har en god del forskjellige faktorer, er fortsatt grunnmuren den samme. Det finnes ingen spill som kan sammenlignes bedre med TES enn Gothic, som jeg nå har sagt et par trilliarder ganger, og siden man egentlig "må" sammenligne spill for å vite hvordan de står, så blir disse to rettferdig sammenlignet. Teknisk sett skal ikke disse Gothic 2 og Oblivion sammenlignes, da det er tre års forskjell mellom dem. Gameplay-messig er de dog veldig like. Nei, slåssesystemet er ikke likt, nei, orkene ser ikke like ut - men disse er bare småting. Man sammenligner ikke spill som er prikk like hverandre, da det ikke finnes noen spill som er prikk like.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Der er mykje å oppdage i Gothic 2...deriblandt eit par teknikkar for kamp. Der er nokre fiendar som har forutsigbare mønster du kan utnytte. Men eg har ikkje lyst til å fortelle deg for mykje. Anbefalar at du er litt forsiktig med å spørre for mykje. Der er ein del av oss her som veit "alt" om Gothic 2, og som kanskje kan komme til å røpe litt for mykje. Eg foreslår at du berre er litt nyskjerrig, lagrar ofte, og prøver å tenke på kva du ønsker å oppnå i spelet. Der er ofte meir enn ei løysning på eit problem. ;)

 

Gothic 2 er fullt av godbitar og hemmelegheiter...:)

 

Kay

Lenke til kommentar

Flaringo, du må bare spille spillet. Har du gold-versjonen? Den gjør spillet perfekt. Spillet var før 10% fra perfeksjon. NotR-ekspansjonen fyller opp på punkter hvor spillet av og til nesten ble kjedelig (når man går langt, kan det bli ensformig etter hvert). Et godt eksempel er jo piraten som man møter på før man kommer til byen. Akkurat her er det jo langt ifra kjedelig, men han fyller likevel inn mye nytt. Man kan jo velge å hjelpe han, eller å ikke hjelpe han. Jeg skal bare si deg en ting om han: Hjelper du han, vil det ha konsekvenser. Om det er negative eller positive konsekvenser, får du selv finne ut. ;)

 

PS: Ikke tro at du er en gud i starten. Du er snarere det motsatte. Se for deg selv i en slik verden. Putt deg selv inn i Khorinis. Tror du at du kan ta ut en svær jævla ork, med ei steintung og rusten øks? Kanskje, men ikke før du får trent deg opp skikkelig. Alltid lagre spillet før du går inn i en slosskamp med en ny og muligens skummel fiende. En kan ikke lagre for mye i dette spillet. :)

Lenke til kommentar

Dersom du har gold-versjonen, anbefalar eg forresten å spele gjennom utan NotR første gongen. NotR gjer spelet ein god del vanskelegare, og er idèelt å legge inn på andre eller tredje gjennomspeling. Då får du plutseleg ei ny utfordring, og du får gå igjennom samme verd som du kjenner og er glad i, men med masse nye ting å oppdage og oppleve. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Sånn, da var jeg ferdig for i dag. Søvn trengs, vet dere. :wee:

 

Uansett, jeg har nå blitt "godkjent" hos jaktmesteren (etter mye slit. Måtte føre ulvene med meg mot byen, slik at vaktene tok seg av saken :p ).

 

For å være ærlig var dette litt slitsomt. Først for å bli citizen, så må jeg bli godkjent av 4-5 "mestere". Jeg har sett på oppdraget til jaktmesteren og "blacksmith (har helt glemt det norske ordet :p )"-mesteren. Det jeg fikk fra jaktmesteren var rimelig vanskelig - selv med vaktenes hjelp. Jeg hadde aldri i livet greid det uten vaktene. Og nå har jeg 2-3 oppdrag, som for det jeg vet kan være dobbelt så vanskelige, igjen. Og da kan jeg bli med i "the millitia", som sikkert innebærer et enda vanskeligere oppdrag.

 

Dessuten føler jeg meg usannsynlig svak. Eller, jeg vet ikke. Jeg er level 1, men klarer aldri det folk ber meg om. Drepe de to bandittene i hulen ved gården? Nei, det gikk ikke. Jeg ble rett og slett knust.

 

Så da lurer jeg på om det er noe jeg gjør feil? Burde jeg skaffe meg nytt våpen? (har det jeg fikk fra slottet med trollmannen). Og hvordan skaffer jeg mer strength? Må jeg bare vente til jeg blir den og den levelen, eller er det en plass jeg kan "stille" det etter hver level? For eksempel at jeg får 3 poeng for hver level, som jeg kan bruke til å oppgradere f.eks liv, styrke, smidighet osv.

Lenke til kommentar

Det er ikkje unormalt å vere veldig svak i byrjinga, Flaringo...men det blir betre etter kvart. Ikkje rekn med at du kan gå hen og berre gjere kva enn folk ber deg om, i alle fall ikkje på den direkte måten. Leit etter ting du kan gjere som ikkje er so altfor vanskelege. Når du får level up, vil du få nokre ekstra hitpoints, og 10 "learning points". Learning points kan du bruke på å anten å auke attributtane dine, å auke våpenferdigheitene, eller på å lære spesielle ting. Bruk dei med omhu. Dersom du har tenkt å satse på ei karriere som krigar (noko du vil bli om du satsar sluttar deg til militiaen), kan det sikkert vere lurt å bruke nokre poeng tidleg på å auke anten styrke (større skade med sverd, kan bruke betre styrke-baserte sverd) eller smidigheit (betre med boge, kan bruke betre smidigheitsbaserte sverd). Du må sjølvsagt finne nokon som kan trene deg.

 

Ok, får gi deg nokre kjappe tips, då, berre for å komme i gong:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

1. Enkle erfaringspoeng i starten. Du gjorde alle oppdraga du kunne på Lobart sin gard, ikkje sant? Å plukke neper, finne vin til Vino, kjøpe ei ny steikepanne til Hilda?

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

2. Skjulte skattar. Der er ting og tang å finne rundt omkring...dersom du går rett fram når du kjem ut av tårnet til Xardas, og går kryssar den lille sjøen, kan du finne ein boge, nokre piler, og noko anna småtteri bak eit tre.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

3. Bandittane i hula er nok svært vanskelege på level 1, ja. Du KAN klare dei, men du må nok då bruke litt magi. Det er slike vanskelege kampar du bør bruke eldkulene på.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

4. Ikkje alle oppdraga inne i byen er like vanskelege. Å få alkymisten si godkjenning krever berre at du snakkar med han. Det er 100 XP rett i fanget. Snekkaren og kjøpmannen er òg rimeleg enkle. Der er andre småoppdrag der inne som ikkje krever at du må overvinne noko. Fine erfaringspoeng å få med seg.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

5. Ok, det beste sist. Du veit når du fekk vaktene til å ta ulvane for deg? Det er ein grei måte å gjere ting på i starten...men du fekk ikkje nokon erfaringspoeng for det. Men det går an å få med seg folk som jobbar for deg, slik at du får både loot og erfaring. Eit døme er Bartok, den forrige lærlingen til Bosper. Han står på torget. Betal han femti gull, og du kjem ikkje til å angre. Merk at på den turen kan du få tak i noko verdifullt. Dersom du har tenkt å gå i lære hos Bosper, kan du få betre betalt for det om du ventar til du har blitt lærling.

 

Då får eg hive meg rundt, har eit fly å rekke. Lykke til! :)

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

 

Enda en ting du bør huske er at det er fullt mulig å få inn noen levler i byen, der du ikke trenger å drepe noen.

 

Lester (?Tror han heter Lester, eller lares) Står nede ved harbour, du kan få han til å transportere deg til "The Tavern" Han dreper alt på veien, noe som du får xp for.

 

 

Husk også at du ofte tjener på å være "snill" selv om du får lyst til å være skitten noen ganger :p

Lenke til kommentar
Enda en ting er, bruk two handed, tar litt lengre tid å bruke det, går litt seinere i starte. Men så blir det så mye bedre mot slutten.

6719941[/snapback]

 

Her vil jeg faktisk heve stemmen i protest: Two-handed er ikke så totalt overlegent som mange vil ha det til. Når en sloss feks. mot orcer er det maktpåliggende å få inn mange kjappe treff på rad slik at orcen ikke greier å samle seg til et motangrep. Et et-hånds-våpen er mye raskere enn et to-hånds, selv om du har både høy ferdighet og styrke. Jeg har ved flere anledninger måttet ty til en god one-hander rett og slett fordi two-handeren ikke blir kjapp nok. La gå at du gjør mindre skade pr. treff, men så lenge du slår så fort at monsteret ikke rekker å få inn hits på deg, hva så?

 

Mye av slossingen i Gothic I/II handler om timing; å slå akkurat i rette øyeblikk. I det orcen løfter øksa, banditten svinger sverdet utover, snapperen er 1/4 sekund fra å treffe deg osv. Med et lett etthåndsvåpen blir dette så utrolig mye enklere.

 

Meeeeeen.... Ingenting er jo mere badas enn en pissed of ensom helt med two hander på ryggen... :cool:

Lenke til kommentar

KayAU:

 

 

1. Ja, jeg gjorde alt det, utenom den vinen. Har ikke peiling på hvor jeg skal få tak i den. :p

 

 

 

 

2. Ah, ok. Tusen takk for det tipset. :D

 

 

 

 

3. Har brukt opp alle ildkulene mine, nå. Så jeg får vel ta det litt senre i spillet.

 

 

 

 

4. Ah, ok. Da besøker jeg alkemisten, kjøpmannen og snekkeren i dag! :D

 

 

 

 

5. Ok. Jeg skal betale han når jeg får litt mer penger. Er ei fattiglus, jeg. :!:

 

 

Husk også at du ofte tjener på å være "snill" selv om du får lyst til å være skitten noen ganger

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Oi. Jeg var litt slem angående Sarah (der jeg skulle plante et brev i lomma hennes, og rapportere det til "han fyren jeg rapporterer ting til" :p

 

Her ble det mye spoilere, gitt.

 

EDIT: Så har jeg et spørsmål, da: Hvordan øker jeg styrken min? Jeg vet at man må plassere poeng i attribut-greiene, men jeg vet ikke hvor den er. :p

Endret av Flaringo
Lenke til kommentar

Ang. det å være snill

 

Du får ofte mer xp av å være snill, mot sarah hadde du fått et fint fint nybegynner sværd og en god del xp. Men i senere kapitell må du gi han fyren 500gull, fordi han tar over plassen til sarah! Han "lurer" de andre på markedet til å ikke selge noe til deg før du betaler han, men når du har kommet så langt er du rik uansett

:p

 

Lenke til kommentar

Flaringo, om du er så utrolig elendig (snakker ikke om deg, men karakteren du spiller), at du blir drept av alle, uansett hvor svake de er, så er det et tegn på at du enda ikke har fått ordentlig tak på kampsystemet.

 

Jeg skal være ærlig iog innrømme at Gothic 2 sitt kampsystem er flaut i forhold til resten av spillet. Å stå der og slå på en fiende ved å holde inn musetasten, og trykke W, W, W, W, W (eller D og S, samme faen, dere forstår poenget) hele tiden på rett tidspunkt, blir både slitsomt og kjedelig etter hvert. Å ta seg av en gruppe fiender er ikke engang å snakke om, i allefall ikke i starten.

 

Jeg skulle ønske at Gothic sitt kampsystem skulle blitt litt "firere", slik at man raskere velger hvem man vil slå på, og at man enklere kan slå på forskjellig vis.

 

Forøvrig føler jeg nå en helt utrolig lyst på en konsoll-versjon av Gothic-spillene. Jeg er generelt ikke noen fan av konsoller. Jeg spiller aldri konsoll, for å være oppriktig. Likevel, på varme sommerdager som disse, så hadde det vært deilig og slenge seg på sofa'n/senga, ta tak i kontrolleren, og spille Gothic 2 - i stedet for å sitte på en dum datastol og trykke på tastaturet i kokvarmen, mens datamaskinen gjør rommet dobbelt så varmt som det er utenfor.

 

Nå er det jo bare synd at det ikke finnes noen konsoll-versjon av Gothic da. :(

 

BTW: Flaringo, trykk på C, så ser du alle dine attributter (hvor mange learning-points (LP) du har, hvor sterk du er, hvor god du er i de forskjellige kampteknikkene, osv). Det er ganske enkelt å forstå hvem som kan lære deg hva. Smeder og spesielle soldater kan ofte lære deg å slosse med nærkampvåpen, og gjøre deg sterkere. Jegere kan som oftest lære deg å skyte med bue, samle trofèer fra dyr (som du kan selge), og gjøre deg mer treffsikker (dexterous). Magikere, alkymister og monker kan ofte lære deg det som har med magi å gjøre (lage drinker og spells, slåsse med magi, osv). Låsesmeden i Khorinis kan alltids lære deg å dirke opp låser på kister.

 

Når det gjelder skills som man kan gå videre på (styrke, treffsikkerhet, nærkamp, bue, osv), så er det som oftest slik at karakterene som trener deg i disse temaene, ikke kan trene deg i det uendelige. Når du har kommet til et visst nivå, sier de at du har blitt for sterk/treffsikker (osv), og at du må oppsøke en mer erfaren trener.

 

Forøvrig kan jeg, siden det er din første gjennomspilling, skjønne at du av og til kan bli litt forvirret når det gjelder hvor man finner hva. Det er lett å endre på dette. Det finnes en gamling som bor nederst på havna, som selger kart du kan kjøpe. Selvsagt, om du er gjerrig, er det jo alltids mulig å skaffe kartet på andre, billigere, og fortsatt relativt ufarlige metoder... :whistle:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Flaringo, om du er så utrolig elendig (snakker ikke om deg, men karakteren du spiller), at du blir drept av alle, uansett hvor svake de er, så er det et tegn på at du enda ikke har fått ordentlig tak på kampsystemet.

6724491[/snapback]

 

Vel, jeg taper ikke mot alle. Jeg gjorde det før, men ikke nå lengre. :)

 

Og så har jeg funnet ut at å prøve å lure seg unna er håpløst (flytte seg fra side til side osv.) når man slåss. I alle fall for min del er det bare blokkering av angrep som gjelder. Men det skal også sies at det er vanskelig å få timingen rett. :(

Lenke til kommentar

Og husk at det nytter ikke å blokke dyr. Der er det eneste som funker å enten angripe slik at dyret avbryter sitt angrep, eller sidesteppe mens du "låst" på dyret.

 

Det kan også lønne seg i starten å få med ekstra kar. Som f.eks han jegeren i byen. Da får du XP for det han dreper, uansett om du hjelper til eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med at helten er svak, gjør noen oppdrag i byen først, for mer info, les spoiler-teksten:

 

 

På markedsplassen står Rengaru, han er en tyv, og bør få som fortjent. Gå til Jora, og Jora forteller om at Rengaru har stjålet penger fra han, gå så til Rengaru, og fortell at han har stjålet. Rengaru løper vekk, derfor bør du løpe etter. Skulle han komme seg unna, gjemmer han seg bak et tre ved millitia-bygget. Når du treffer på han, si at du skal anmelde han. Gå så til Lord André, og fortell om dette. Du får brukbart med exp. points, og brukbart med penger.

 

Som andre tidligere har nevnt, kan du også anmelde Canthar for å få penger, og exp. points.

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...