Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HK eller harddisk problemer

Anbefalte innlegg

harddisk problemer

Jeg har en en maskin jeg sliter med. Det virker som diskene pluteslig klikker og ikke fungerer stabilt. Dette er på en

Abit KN8 Sli, X2 4000, 3GB RAM, 2x500GB SATA Seagate Barracuda. Ikke RAID

Problemet oppsto ”plutselig” ved at maskinen hang og ting ble ustabilt etterpå. Det kunne høres noen klikke lyder alla når lese armen flytter seg. Maskinen hadde problemer med å finne diskene innimellom. Maskinen var da innstallert med mandriva 2006. Reinnstallasjon ble forsøkt på begge diskene og det gikk bra en stund, men ting klikka etterhvert som diskene ble benyttet. Problemene vedvarte med begge diskene alene i konfigurasjonen. Bios oppgradering medførte ingen endringer.

Etter å ha lest litt rundt om kring ser jeg at en del har hatt problemer relatert til SATA og IDE på samme chip. Så jeg bestemte meg for å skaffe en sata kontroller. Promise SATA 300 TX4. Kjørte inn XP ved bruk av den kontrollern. (mandriva ville ikke boote på den) Alt fungerte bra... en stund. Chkdsk i XP klarte ikke å fikse noen problemer. (lot den stå over natta) Alt stoppet opp. PM8 sier at det er cluster error og cross linka filer og jeg får noen feilmeldinger fra drivern til kontrollern :

[service: UtMsgAgt]

Waring: Read event from driver failed !

For å se om jeg klare å finne ut noe mere om diskene koblet jeg diskene en og en til en annen maskin. Asus A8NSLI Premium med XP. Maskinen fant diskene og partisjonene uten problemer. Chkdsk her fant bad bloks på begge diskene. 28kb på den ene og noe på den andre. Jeg har ikke testet om diskene vil klikke etter en tid med belastning på denne. Men hele seansen med chkdsk osv var en enkel affere på denne maskinen.

Så hvor er problemet? Abit HK og drivere som forplanter seg over på en SATA kontroller? Driverne som er benyttet er de siste fra Nvidia på begge maskiner. Diskene har bad blocks, noe som sier at diskene kan slite litt. Om mengden BB vil øke over tid vet jeg ikke.

Noen som har noen gode råd? Helst ikke alla kast abit maskinen flytt over minne og disker der hvor det funker! Alternativer kan være bytte HK eller disker.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Jeg har ikke vært borti denne feilen, men om du har anledning til å identifisere hvor problemet ligger, så hjelper det deg vesentlig.

Har du noe ekstra sett med maskin du kan prøve med?

Jeg holder en knapp på disken(e) som du får clusterfeil på.

Formatering er vel lite interessant, men kan du overføre data over på en av diskene og formatere?

Lenke til kommentar

Har formatert og partisjonert om noe når jeg la om fra linux til NT. Det feila først på linux... så tenkte jeg kansje det kunne være noe driver/HW tull. Jeg er inne på disk problematikken selv. Liker ikke clusterfeil, klikkelyder og bad blocks. Men at det skal være identisk på 2 disker. Jaja, det er vel ikke så usansynlig på statestikken at det ikke er mulig. Driver å tester ut diskene på den andre maskinen nå. Noen som har en god anbefaling på et godt disk teste verktøy? Som kan få leke seg i natt?

Hater feil som gir tvedtydige senarioer.

Lenke til kommentar

fante en utility hos seagate

Run: 26.07.2006 23:07:57

NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller : ST3500641AS

Model: ST3500641AS

Serial Number: 3PM03PJJ 3PM03PJJ

Capacity: 500.11 GB

Test result: Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!

The Drive Self-Test has determined that the drive may have one or more failing sectors. Please run SeaTools Desktop for additional information about this problem.

Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information.

Valget begynner å bli enklere!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Men har du prøvd SeaTools (som nevnes i meldingen)?

Trist å se en 500 disk feile, men du kan prøve den på garantien.

Lenke til kommentar

holder på med den... på den disken som jeg har hatt minst problemer med. Den sa at det skulle ta ca 3 timer. Det ser ut som den nå har hengt seg på 96% og 8 minutter igjen. Den har stått der i en time snart. hele prosessen har stått i litt over 4 timer. 4 sektorer er sålangt funnet "bad". Får la den få en time til. Skulle gjærne hatt ut loggen på fil. Men tryner opplegget er det vanskelig....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

2 nye disker motatt... klikk-klikk

Den første feila når jeg kobla den opp på abit kortet...

Jeg får kjørt diskene på Asus maskina. Den ene raporterer (SMART)feil pluss en bad blok, den som jeg ikke kobla opp er "feilfri" etter det jeg kan se.

Fy så mye tull og tid dette tar. Nytt hk bestillt. Kommer nok ikke inn noe mere abit her i huset. Antagelig ikke seagte disker heller. Det virker som seagte sine disker har noen problemer, hvertfall de store, styr unna inntill vidre. Om det er en Nforce 4 problematikk aner jeg ikke. Ser at det er problemer med andre kontrollere også. På den maskinen som diskene virker så kan det jo diskuteres om det er tilfelle. Det er ikke akuratt bra ytelse i vmware med skivehastigheter opp mot 6mb/sec (ja 6mb).I følge denne linken er det faktisk sånn at diskene kjører med redusert hastighet for å ikke ødlegge diskene.

http://www.thisishull.net/archive/index.php/t-23170.html

Unfortunately, at this point in time, we must err on the side of caution

and cripple performance, for stability.

Tror egentelig ikke det er feil på HK, det er bare en dårlig kombinasjon som er ute å går.

Hvis noen har noen erfaringer eller enda bedre med løsninger mottas de med takk...

Endret av TaGert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...