Gå til innhold

Nei til Raseforbud i Hundeloven! - støtt opp!

Ni kon

Anbefalte innlegg

Kriteriene for å få hundelisens bør være at man har tid, plass og skikkenhet til å ta vare på hunden.

6623638[/snapback]

Ja, men det er jo viktig uansett om man ikke har denne hundelisensen.. Å plage en hund til å være i et lite hundebur hele tiden er jo ren tortur.. Tid må man jo også ha, av åpenbare årsaker. Det samme med skikketheten.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oooh, enda mer skatt å betale. Kult. 10 statsansatte som skal sitte og vurdere fra bak pulten sin om det skal gis godskjennelse til Ola Nordmann. Venteliste på godkjenning: 1år. Svar: Nei, du har for lite hus. OK, så flytter vi. Venteliste på godkjenning: 1år..

6622260[/snapback]

Helt enkelt.

Ett kurs over ett par kvelder der Ola og Kari lærer hva det vil si å ha hund. Noen vil såklart bli skremt, for slettes ikke alle er klar over at det ikke er bare kos med hund. Det er arbeid også!

Man lærer hva det vil si å ha hund. Man må også lese 1-2 hundebøker og får til slutt en prøve. Består man prøven får man utstedt hundesertifikatet. Enklere blir det ikke.

For meg var det en selvfølge å lese MANGE bøker før jeg som 12'åring fikk min første hund. Da jeg var 13 kunne jeg si rasen på en hvilken som helst forbipasserende hund, eller ut fra bilder. Jeg leste om hvordan det var å ha valp, om atferdt og språk. Da jeg skaffet min 2. hund leste vi minst like mye, og da jeg skaffet min 3'de hund mange år senere leste jeg internett ut og inn om den aktuelle rasen jeg vurderte. Jeg forhørte meg også på forum (Canis).

Ikke alle gjør dette desverre. Noen vurderer hva slags hund de skal ha utifra hvor i landet de bor. "åh, se de selger en slik hund i nabobyen, den var søt la oss dra og hente en..."

Lenke til kommentar

Yup! Folk setter seg ikke inn i kordan det er å ha hund. Mange tenker at det er litt lettere enn å ha katt men slikt er det ikke. Valper går gjennom flere stadier hvor psyke og det fysiske utvikles og da er det viktig at eier vet ka de skal gjøre for å forme hunden best mulig.

Obligatorisk valpekurs og lydighetskurs hadde gjort susen.

Dog det er bare drømmer som trolig ikke realiseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...