Gå til innhold

Nei til Raseforbud i Hundeloven! - støtt opp!

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det ikke mulighet til å rope mot opprop på opprop.no?

Jeg støtter ikke dette. Selvsagt kan hvilken som helst hund bli en gal drapsmaskin om den oppdras av galt folk -- men etter å ha hatt veldig ekle opplevelser med pitbullterriere/"amerikansk staffordshireterrier" flere ganger,  har jeg et sterkt inntrykk av at det er flere slike hundeeiere blant de som vil ha pitbull/"amstaff".

Edit: Derfor -> forby hunderasen; færre uegnede personer skaffer seg hunder med anatomi til å drepe meg og flere andre i ett jafs.

Edit2: Jeg er forresten ikke særlig belest om temaet, så ta for guds skyld mine meninger med en klype salt. Jeg er tross alt litt preget av et par angrep.

Edit3: Og, ja. Jeg er veldig klar over at pitbullterrier er en hunderase som i seg selv er veldig snill og god mot mennesker.

6563978[/snapback]

Enig med deg. Dette støtter jeg ikke, har hatt flere episoder med slike hunder.

Lenke til kommentar
CP-Nilsen:

De fleste hunder er snille og lydige, det er derfor hundeeieren som regel skryter av hunden. Tviler sterkt på at du "mange ganger" "nesten" har blitt bitt av hund, da må du oppsøke hundeburet for å bli bitt eller gjøre noe forferdelig galt.

6589741[/snapback]

Så du tviler på det ja. Flott...

- Vi hadde fått ny nabo som selvfølgelig hadde hund. En sånn stor hvit en, polarhund eller hva søren det heter. Den var så snill og grei og hipp hurra, bet aldri, bjeffet ikke en gang. :ermm:

En dag var hunden løs, og sprang rundt i gården hjemme og bjeffet og sprang etter kattene. Som alle sier må du være bestemt, ikke truende eller redd, så jeg gikk bestemt bort til den, pekte mot hjemmet hans, og sa "GÅ HJEM" med bestemt stemme. Dette resulterte i at hunden hoppet, g glefset etter fingeren min. Fikk heldigvis dratt til meg hånden. Heldigvis kom hundeeieren etterhvert og fikk med seg hunden hjem. Han ville ikke høre snakk om at hunden hadde prøvd å bite meg.

Den samme hunden bet forøvrig naboen min i benet en stund etter det... Da ble den heldigvis avlivet, mot eiers vilje.

- En annen nabo av meg har også hunder som av og til springer fritt rundt. De har flere ganger kommet løpendes opp i hagen vår, der min 9 år gamle søster ofte er ute og leker. De bjeffer og gneldrer, og hun blir selvfølgelig veldig redd. Har også møtt disse hundene på veien, og til tross for at de oppfører seg truende og bjeffer, klarer jeg holde med ganske rolig.

I tillegg skrev jeg tidligere om fetteren min som også ble bitt av en hund som gjemte seg bak et hjørne. Alle disse hundene har eiere som skryter av at de tar de på dressurkurs, at de er så snille osv. osv. Men min erfaring viser at alle hunder kan være farlige uansett, hvis ikke eieren er der.

Det kan godt være at grunnen til dette ofte er at folk ikke vet hvordan de skal oppføre seg hvis de treffer en stor hund. Mange blir redde og usikre. Men ingen her kan komme og skylde på at min 9 år gamle søster oppførte seg "feil" når det kommer hunder i gården. Og ingen kan skylde på fetteren min på 10 oppførte seg "feil" da han ble bitt. Unger må få lov til å kunne gå rundt, uten å måtte bekymre seg for stygge hunder som "er så snille" :no:

Lenke til kommentar

Ah en hund bjeffer på noen er ikke det samme som å bite, hadde de lyst til å spise din søster fordi de var ondsinnede djevelbesatte beist, hadde de nok gjort det , "bjeffing" er også ofte en måte hunder sier "Hei" på. Uansett kan jeg være enig i at hundene bør være i bånd.

Når det gjelder hunden som nesten bet av deg fingeren så har du endel skyld i det selv, man skal aldri gå bort til en fremmed hund, og når du går bort til en hung og sier "GÅ HJEM" med en bestemt stemme (Noe jeg antar ikke er lys pipestemme), så kan det lett oppfattes som truende, spesielt når du peker i samtidig (Hunder liker ikke ting over hodet deres). Det er selvfølgelig galt at hunden skulle være i deres gård og plage dere, hundeeieren burde ha vist mer vett og hatt den i bånd.

Når det gjelder fetteren din så høres det ut som han kan ha skremt vettet av hunden "bak et hjørne"

Men sånn er det, det finnes uvettige eiere av våpen og uvettige eiere av hunder, det skulle vært pålagt med hundesertfikat.

Lenke til kommentar

Har hatt endel skremmende møter med hunder, men kun gode erfaringer med pitbull o.l gjennom livet. To av gangene jeg trodde jeg skulle dø var møtet med en puddel og den andre med en golden retriver.

Først var det golden retriveren. Jeg sykla meg en tur før frokost en gang for lenge siden, og kom opp en bakke like ved der jeg bor. Der ligger det ett hus nærme en kjent tursti som jeg hadde tenkt meg på, men siden den var gjørmete stoppa jeg sykkelen og drakk litt vann mens jeg tenkte meg om, plutselig kommer hunden løpende mot meg i fullt firsprang og hopper opp på meg og setter tennene i hodet mitt. Hadde heldigvis hjelm men blei jo sjokka, snudde sykkelen og sykla det jeg orka nedover en bakke med hunden rett bak, den var helt rabiat så slo den i hodet med hjelmen min. Da stoppa den.

Jeg har aldri sykla eller gått nær den stien igjen, og går ikke tilbake uten balltre tror jeg.

Andre gangen var med en puddel som sleit seg løs fra eieren mens jeg var ute og gikk på ski. Løp etter meg og prøvde å bite meg, vet ikke hva som trigga den men jeg var jo livredd og fikk assoiasjoner med retrieveren så jeg kasta meg opp i ett tre, og der satt jeg med ski og staver med hunden under til eier kom. Kan jo tenke dere hvordan det så ut. :p Har ikke gått på bortoverski etter det heller, kanskje fordi bortoverski ikke er helt min greie, men allikevel.

Tingen med hunder er som med mennsker, de blir formet av eierne. Enten til snill bisk, eller til brutal drapsmaskin. Ikke ta alle over en kam, men litt restriksjoner om at man må vise at man takler ansvaret ved å ha en hund ser jeg ikke noen ulemper med.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt dårlige opplevelser med hunder, men det har i disse tilfellene vært hunder som: en blanding av Dachs/Dvergpuddel, og en renraset Papillon, disse hundene var direkte farlige, hvis de hadde vært 30 cm høyere kunne det gått gærent :p

Am.Staff og Pitbull derimot har jeg bare god erfaring med.

Passet en Pitbull/Am.Staff en periode, mer menneske kjær hund har jeg aldri vært borti, den reagerte heller ikke mot andre dyr, mne da den ble angrepet av en katt ble den litt sinna.

møtte på noen eldre gutter med en Am.Staff for en liten stund siden også, jeg så selvfølgelig at det var en Am.Staff, men spurte fordet: "Så flott bikkje dere har, hvilken rase er det?"

De nølte og mumlet litt og svarte at de ikke visste helt og mumlet litt til :p

Jeg sa at det var ikke noe problem!

De sa at snillere bikkje hadde de aldri vært borti, den var veldig snill mot andre hunder også! (Dette var de veldig nøye på å få frem).

Men hunden var virkelig kjempe flott og kjempe flink og rolig med hannhunden min også.

Jeg er aldri skeptisk eller småredd når jeg møter såkalte kamphunder, men når jeg møter små gneldrebikkjer blir jeg litt skeptisk :p

Lenke til kommentar
Jeg skriver heller ikke under. Alle hundeeiere skryter over at hunden sin er så snill og lydig, har fått god oppdragelse osv. Med en gang du treffer hunden, og ikke eieren er innen rekkevidde blir det bjeffing, biting og knurring. Søren heller hvor mange ganger jeg nesten har blitt bitt av hunder fordi enkelte hundeeiere ikke holder hundene i bånd. Fetteren min på 10 ble forøvrig bitt ganske heftig av en hund da han kom forbi et hushjørne. Hunden sto bundet, og "gjemte seg" rundt hjørnet. Da han kom rundt bet den.

Og å gjøre flere kamphunder lovlige vil nok gjøre det enda farligere :(

"Hundesertifikat" burde vært obligatorisk, for alle hunder. Og lovgivning rundt båndtvang etc. skulle blitt strammet kraftig opp.

6589558[/snapback]

Hunder er dyr, de tenker helt annerledes enn oss.

Står en hund bundet føler den seg ofte truet hvis du går bort til den. Den kan ikke løpe sin vei, ergo ønsker den å bekskytte seg selv.

De har også rangstiger hvor de plasserer andre hunder på. De tenker på mennesker som hunder, og vil markere territoriumet sitt. Det er eiers ansvar å passe på at hundene oppfører seg pent, og å holde dem i bånd. Du skal heller aldri gå bort til en hund og prøve å klappe den hvis du ikke kjenner den. Hunder liker heller ikke å bli klappet på hodet fordi den da føler seg truet. Er eier tilstede og sier det er ok, rekk heller hånden frem så føler den seg trygg.

At du har dårlige opplevelser med hunder, utgjør da ingen forskjell hva angår disse rasene som blir ansett som "kamphunder" av noen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hunden som nesten bet av deg fingeren så har du endel skyld i det selv, man skal aldri gå bort til en fremmed hund, og når du går bort til en hung og sier "GÅ HJEM" med en bestemt stemme (Noe jeg antar ikke er lys pipestemme), så kan det lett oppfattes som truende, spesielt når du peker i samtidig (Hunder liker ikke ting over hodet deres). Det er selvfølgelig galt at hunden skulle være i deres gård og plage dere, hundeeieren burde ha vist mer vett og hatt den i bånd.

Akkurat, skyld i det selv. Man kan ikke forlange at alle skal ha "kurs" i hvordan man skal oppføre seg i møte med hunder. Jeg nekter å bruke tid på i å få innføring i hvordan jeg skal oppføre meg i forhold til hunder, fordi noen andre absolutt skal ha en hund.

Når det gjelder fetteren din så høres det ut som han kan ha skremt vettet av hunden "bak et hjørne"

Om han "skremte vettet" av hunden, om det var han sin "feil" eller ikke bryr jeg meg ingenting om. Poenget er at barn (og voksne også for den saks skyld) skal kunne gå på veien uten å bli angrepet av hunder.

Men sånn er det, det finnes uvettige eiere av våpen og uvettige eiere av hunder, det skulle vært pålagt med hundesertfikat.

At hundesertifikat skulle vært påbudt er jeg enig i. Men som jeg har sagt tidligere, så hjelper det så lite. Med en gang ikke hundeeieren ikke er til stede, så er hunden ustabil og farlig. Om dette er "min feil" driter jeg i. Om ikke hunder kan omgås folk som ikke oppfører seg "riktig", så kan de avlives (noe som gjelder de aller fleste hunder jeg har møtt). Og merk at eksemplene mine alle er med eiere som er sånne "min hund er så snill", går på dressurkurs, biter aldri, osv. osv.

Hadde jeg bestemt hadde alle store (farlige) hunder blitt ulovlige. Da dette aldri blir realisert, må ihvertfall dette med båndtvang, og hundelisens til. Der jeg bor er det bare båndtvang noen deler av året. Båndtvang skulle gjeldt alltid.

Lenke til kommentar

Jeg synes det kan bli innført en obligatorisk oppfølging av alle som kjøper hund, som gjør at man vet hva folk gjør hunden sin til. Og kanskje obligatoriske valpekurs o.l. sånn at det ikke er mulig å få hunden sin avsosial i valpetiden, noe som ofte medfører mer aggresjon osv.

Edit: Jeg er uenig i deg CP-Nilsen i at alle store hunder er farlige! Hvor har du dette fra? Du sier ting helt uten grunnlag. Jeg har en snart 2 år gammel tispe, Briard. Hun er 65 cm til "skulderen" og masse hår. Likevel, er hun en av de mest sosiale hundene jeg har sett. Hun bjeffer en del når folk går forbi hagen, men hvis de kommer inn og hilser, så sitter hun på fanget deres, og logrer og koser seg.

Endret av xerminx
Lenke til kommentar

Regner med du skjønner at jeg setter det litt på spissen når jeg sier _alle_, men svært mange store hunder kan være farlige. Som du sier, så er hunden din grei når du er tilstede, når du er hjemme. Problemet er at hvis hunden har kommet seg løs / du slipper den løs, og den treffer folk, så er de ofte agressive, spesielt hvis de som møter hunden er litt usikre på hunder.

Det jeg skrev om å gjøre alle store hunder ulovlige var nok ganske drøyt, er bare så utrolig lei av å treffe hunder som eier mener er så utrolig snill, men så stikker de av og prøver å bite folk når ikke eier ser på. Det hisser meg ekstra opp når jeg hører at barn i nabolaget har blitt bitt av hunder som egentlig er "så snille".

Uansett, å gjøre enda flere hunderaser lovlige, stemmer ikke jeg for ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hunder er best når de er godt stekt.

Svarte ta disse møkkahundene som bjeffer noe forferdelig om kvelden og om morgenen her i nabolaget.

For min del, kunne en del enkelte lovlige raser blitt ulovlige her i Norge. Derfor skriver jeg ikke under, selv om jeg egentlig ikke skriver under på noe som hels opprop.

Endret av HoLy_CoW
Lenke til kommentar

Signed!

Hunder generelt er rovdyr og kan gjøre skade i massevis om de trenes riktig/galt (alt etter som).

Det som bestemmer dette er eieren, ikke hunden. Grunnen til at mange er redd for "kamphunder" er at de ofte brukes og trenes av kriminelle. En stor hund som ser sint ut har utrolig mye å si, og om den i tillegg er trent til angriping er det ikke bra.

Dumme politikere ass. "Tenk på alle de som har fått varige men fra angrep fra den og den rasen" "Men hva med det store flertallet som ikke brukes som kamphunder?" "Øhm..."

Lenke til kommentar
Regner med du skjønner at jeg setter det litt på spissen når jeg sier _alle_, men svært mange store hunder kan være farlige. Som du sier, så er hunden din grei når du er tilstede, når du er hjemme. Problemet er at hvis hunden har kommet seg løs / du slipper den løs, og den treffer folk, så er de ofte agressive, spesielt hvis de som møter hunden er litt usikre på hunder.

Det jeg skrev om å gjøre alle store hunder ulovlige var nok ganske drøyt, er bare så utrolig lei av å treffe hunder som eier mener er så utrolig snill, men så stikker de av og prøver å bite folk når ikke eier ser på. Det hisser meg ekstra opp når jeg hører at barn i nabolaget har blitt bitt av hunder som egentlig er "så snille".

Uansett, å gjøre enda flere hunderaser lovlige, stemmer ikke jeg for ihvertfall.

6600676[/snapback]

Hunder skal ikke gå løs, og du har ingenting med å gå inn på andres eiendommer uten lov. Hvis en hund står i bånd og du går bort til den og den viser aggressiv holdning så er det du som gjør noe galt, ikke hunden. Hvis alt som er farlig ved feil tilnærming så må du avlive okser, kuer, hester.. jeg kunne fortsatt i det uendelige.

Lenke til kommentar

Det er én hund jeg ikke liker, og det er en bastard (tror jeg) nede i gata som nesten hoppa på meg når jeg gikk forbi den. Den var heller ikke i bånd, så hvis den hadde bitt så hadde jeg nok anmeldt eierne. Jeg har blitt bitt av hund én gang, og da av en av de snilleste hundene jeg noensinne kan huske. Den hadde bare ett øye, og enten var det et lekebitt, eller så følte hu at jeg var truendes. Jeg var jo trossalt 3-4 år, og sikkert litt for voldsom :)

Og ja, jeg har signert oppropet.

Lenke til kommentar

I tettbygde områder skal faktisk barn kunne løpe ut i veien uten å bli påkjørt ;)

Når jeg sier barn skal få være barn i forhold til hunder, mener jeg at de skal kunne gå leendes bort å klappe hunden, slik som barn normalt gjør, uten å bli bitt. Hvis ikke hunden klarer dette burde den avlives. Regner ikke med at King_of_kong mente han stakk ut øynene på hunden når han sa "litt for voldsom"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...