Gå til innhold

TV2 bryter loven for nyhetenes skyld?

Anbefalte innlegg

Jeg satt å så nyhetene på TV2 i dag. Der viste de en reportasje hvor TV2 hadde tatt med 4 ungdommer, og filmet disse mens de spilte på spilleautomater. Dette gjorde de for å vise at ingen fulgte med at 18års grensen på slike maskiner ble fulgt.

Det var soleklart at TV2 som satt disse ungdommene til å spille på maskinene. Er ikke det ett lovbrudd? De er vel ihvertfall medskyldige til ett lovbrudd.

Det hadde vært morsomt om TV2 kunne blitt anmeldt og dømt for slik. Så hadde vi kanskje sluppet alle de iscenesatte nyhetene de av og til har.

Hva syntes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge Vær Varsom-plakaten er det journalistens jobb å avdekke kritikkverdige forhold, noe jeg vil påstå at TV2 faktisk gjør i dette tilfelle. Det er kritikkverdig at de ansvarlige ikke bryr seg om aldersgrensen, særlig siden spillavhengighet er et økende problem.

Men hvis du føler at TV2 sitt stunt på noen måte støter deg, kan du jo sende inn en klage til Pressens faglige utvalg (PFU), og håpe at saken blir tatt opp. Tviler imidlertidig på det, siden du ikke er part i saken, og siden jeg ikke finner at TV2 har brutt norsk presseskikk.

Lenke til kommentar
Det hadde vært morsomt om TV2 kunne blitt anmeldt og dømt for slik. Så hadde vi kanskje sluppet alle de iscenesatte nyhetene de av og til har.

Nå skal det svært mye til for at det blir en rettsak av noe et journalistisk medium gjør. Mediene har nemlig, som jeg påpekte, et eget styresett som er lovgivende, utøvende og dømmende. De kan i verste fall bli dømt i PFU for å ha brutt norsk presseskikk. Den straffen de da får, er at de må beklage seg, i beste sendetid.

Henrik :)

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...