Gå til innhold

LCD TV som pc skjerm?

mrruy

Anbefalte innlegg

Vel, skal nå studere multimedia design og er på jakt etter en erstatter for min 17" CRT skjerm av merke Compaq. (Ja, den suger.) Så tenkte jeg at jeg kanskje kunne ha meg et LCD tv i størrelsen 23" eller 26". Begge disse tv'ene jeg har funnet frem har oppløsning på 1366x768 (WXGA).

Det hele jeg da lurte på var om dette er bra nok oppløsning, og om bildet er klart nok for at jeg kan redigere og bygge opp websider og layouts med? Er ikke såå kresen på klarhet, bare at det går an å lese skrift ned i 8-10 i størrelse osv.

Ser og at Samsung TV'en har 32 Bit, og LG'en har bare 10 Bit's farger. Samsungen har og 3000:1 i kontrast imot LG som bare har "usle" 1200:1.

Her er forøvrig skjermene jeg har plukket ut:

LG 26LC2R

Samsung LE23R51B

HÅPER PÅ BRA SVAR!

Endret av mrruy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan bli vant til det meste, men som regel skal man jo lage websider til 1024x768 og oppover. Da kan det være lurt å ha en skjerm som støtter større oppløsning. For alle verktøyene har jo toolbars og andre ting som tar skjermplass.

Det er ikke "top of the line" LCD panel som går til TVer. Så de er ok, men ikke ideelt for PC bruk.

Men må du ha to enheter, TV og skjerm...så er det vel en grei kompromi i begge rettninger.

AKIRA

Lenke til kommentar
Man kan bli vant til det meste, men som regel skal man jo lage websider til 1024x768 og oppover. Da kan det være lurt å ha en skjerm som støtter større oppløsning. For alle verktøyene har jo toolbars og andre ting som tar skjermplass.

Det er ikke "top of the line" LCD panel som går til TVer. Så de er ok, men ikke ideelt for PC bruk.

Men må du ha to enheter, TV og skjerm...så er det vel en grei kompromi i begge rettninger.

AKIRA

6561610[/snapback]

Okei... kunne du eller noen andre funnet et bilde på nettet av et lcd tv eller noe koblet til en pc, med denne oppløsningen? Helst 23"-26" Desktop-bilde om noen har det? Hadde vært til god hjelp!

Endret av mrruy
Lenke til kommentar

Før har jeg brukt å lage layouts i photoshop på 1280x1024... Da vil jo 1366x768 vær litt bedre egentlig, får stor plass på sidene til nettop toolbars.. Men da hadde jeg 19" LCD, og å gå fra 19" til 26" f.eks på den lille forskjellen i oppløsning, vil bli ganske dårlig overgang. Tror heller jeg tar meg en 21" LCD PC skjerm med 1600x1000

Endret av mrruy
Lenke til kommentar

AKIRA

6561610[/snapback]

Okei... kunne du eller noen andre funnet et bilde på nettet av et lcd tv eller noe koblet til en pc, med denne oppløsningen? Helst 23"-26" Desktop-bilde om noen har det? Hadde vært til god hjelp!

6561662[/snapback]

Her er et snapshot fra min desktop (1360x768).post-5290-1153932454_thumb.jpg

Lenke til kommentar

1600x1200 LCD på 20" er egentlig veldig bra, spesielt siden du på mange skjermer kan rotere selve LCD skjermen og få et fint A4-ark til å fylle skjermen. Veldig bra å designe ut fra (har to skjermer, en rotert til programmering/kode/ark/surfing og en til Photoshop/FLASH GUI/spilling). Å rotere et TV blir store greier, litt for stort kanskje?

Mange snakker ofte om rutenett/hønsenetting/screendoor, effekten av et rutenett i selve skjermen fordi enten oppløsningen er for liten, eller at du sitter for nærme skjermen. Noe å ha i bakhodet? :)

Det kan være en fordel å prioritere DVI inngang forøvrig (finner ikke det på noen av LCD TVene du nevnte i første post), ettersom dette alltid vil være skarpere enn VGA/DSUB. Sjekk i så fall at du har skjermkort med DVI utgang siden du kjører CRT skjerm. LG'en har HDMI, så man kan trolig bruke en DVI-HDMI adapter dersom man ønsker å da koble til via DVI fra skjerm til DVI-HDMI adapter på LCD.

En annen ting er ettersleng, jeg -tror- en vanlig 20" til samme prislapp på 1600x1200 beregnet for PC bruk vil ha mindre ettersleng/"fargehaler" grunnet lav responstid (16ms SIPS=bra og dyrt, 4ms Samsung=sannhet med modifikasjoner). Men her kan jeg selvsagt ta feil, slikt er umulig å vite får man ser det "first hand" og beveger musepilen.

Good løkk :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...