frixy Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Hei, nå er det på tide med et nytt digitalkamera til maks 2000 kr Kriterier: - Minst 4 megapixler - Videomulighet i minst 320x240 minst 1. minutt med lyd. Ikke nødvendig, men ganske pluss. - Ikke stor skjerm. Bruker vel mye batteri og mer utsatt for riper - Mulighet for å justere en del av hvordan bildet blir tatt. - Oppladbart batteri som følger med eller kan kjøpes. - Ikke så treigt fra man skrur på kameraet til bildet blir tatt. - Minst mulig støy i bilder som blir tatt. - Et pluss hvis kameraet bruker XD eller SD kort, men ingen nødvendighet - Minst 3x optisk zoom. - Seriefotografafering i full eller relativt høy oppløsning. Har sett litt på Canon Powershot A430, men har ikke sett noen bilder som er tatt av kameraet eller noen tester av det, så det hadde vært fint om noen hadde noen erfaringer med det. Eller hvis noen har noen forslag til noen andre kameraer hadde det vært bra Jeg er forresten ikke helt nybegynner, men heller ingen avansert fotograf Endret 26. juli 2006 av frixy Lenke til kommentar
sarom Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Hei, nå er det på tide med et nytt digitalkamera til maks 2000 kr Kriterier: - Minst 4 megapixler - Videomulighet i minst 320x240 minst 1. minutt med lyd. Ikke nødvendig, men ganske pluss. - Ikke stor skjerm. Bruker vel mye batteri og mer utsatt for riper - Mulighet for å justere en del av hvordan bildet blir tatt. - Oppladbart batteri som følger med eller kan kjøpes. - Ikke så treigt fra man skrur på kameraet til bildet blir tatt. - Minst mulig støy i bilder som blir tatt. - Et pluss hvis kameraet bruker XD eller SD kort, men ingen nødvendighet - Minst 3x optisk zoom. - Seriefotografafering i full eller relativt høy oppløsning. Har sett litt på Canon Powershot A430, men har ikke sett noen bilder som er tatt av kameraet eller noen tester av det, så det hadde vært fint om noen hadde noen erfaringer med det. Eller hvis noen har noen forslag til noen andre kameraer hadde det vært bra Jeg er forresten ikke helt nybegynner, men heller ingen avansert fotograf 6561259[/snapback] Her er 2 tester på A430, med testbilder: http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/a430.html http://www.imaging-resource.com/PRODS/A430/A430A.HTM Edit: Men jeg synes du burde se på dette kameraet også. Koster 1679,- på Elkjøp. Jeg kjenner ikke til kameraet, men synes bildekvaliteten er bedre på dette. Og det har bildestabilisator. Se linker: http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/ls2.html http://www.imaging-resource.com/PRODS/LS2/LS2A.HTM Endret 26. juli 2006 av sarom Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Slenger du 500 til på bordet, får du Olympus SP-500 Ultrazoom. Da får du de fleste av dine ønsker oppfylt (iallfall langt på vei), og det til en svært god pris. Det har hele 10x zoom i et svært kompakt ytre, fulle manuelle innstillingsmuligheter for blender, lukker osv., 6 megapixel, Xd-minne, ikke så diger skjerm, videoopptak med lyd, slett ikke verst støymessig og mere til. Jeg har selv en tidligere modell, C-750, som funksjonsmessig er svært likt, og har beholdt det som ekstrakamera etter at jeg kjøpte FZ30, da jeg var svært fornøyd med det også. Lenke til kommentar
frixy Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 Tusen takk for svar begge to! Hmmm, kanskje jeg skal ofre litt mer penger? Hva med Panasonic Lumix DMC-TZ1? Den har optisk bildestabilisator + 10x optisk zoom og er litt mindre enn SP-500 (unntatt lengde). Det følger også med oppladbart batteri Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Joda, TZ1 er også et meget spennende kamera, og imponerende lite, 10x zoom tatt i betraktning. IS er heller ingen ulempe. Husk bare at Panasonic sliter med støy i ISO høyere enn 100. Jeg er som sagt ultrafornøyd med min Lumix FZ30, men må altså tvinge det til lav ISO. Ellers er Panasonic meget bra valg. Olympus' ultrazoomserie har på sin side ikke slitt særlig mye med støy. Iallfall ikke opptil SP-500, som "bare" har 6 MP. Økes oppløsningne på neste modell kan det spøke også for disse, siden bildebrikkestørrelsen ikke ser ut til å øke. Foreslår at du leser litt tester på både SP500 og TZ1, både på norske og utelandske (dpReview, Steves Digicams osv.) og også noterer elementer du mener er viktige, som størrelse, skjerm, innstillingsmuligheter osv. Begge er iallfall gode og spennende kameraer. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Tusen takk for svar begge to!Hmmm, kanskje jeg skal ofre litt mer penger? Hva med Panasonic Lumix DMC-TZ1? Den har optisk bildestabilisator + 10x optisk zoom og er litt mindre enn SP-500 (unntatt lengde). Det følger også med oppladbart batteri 6565738[/snapback] Fant en stor dansk test på TZ1: http://www.eaid.dk/foto.php?action=vis&test_id=87 Lenke til kommentar
frixy Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 Hei, har nå kjøpt meg en DMC-TZ1 Støyen merker jeg ja, men jeg tar for det meste utendørsbilder, så det går relativt bra Vet noen om det går an å justere eksponderingstid? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Grattis, du har gjort et meget godt valg. Kameraet har veldig god optikk og ikke minst bildestabilisator. Det har dessverre ikke mange manuelle muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå