Gå til innhold

Linux media center edition?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører nå Windows Media Center Edition på min pc.

Nå skal den formateres og jeg tenkte "hvorfor ikke se om linux kan tilby det samme".

Derfor lurte jeg på om jeg kan få til det samme på linux som jeg kan få til på Windows.

Det jeg trenger er mulighet til og se på tv (2 tunere) og ha en tv guide hvor jeg kan trykke på og spill inn.

Min Hardware:

AMD X2 3800+ 2.1GHZ

2GB ram.

XFX Geforce 7800gt

76gb raptor til system ellers 930 eller noe GB ekstra.

Marvell GB lan kort ( integrert på mitt Asus A8N deluxe edition)

WinTV PVR 500 2 tunere.

Finnes det noe greit alternativ til windows media center?

Leste noe om ubuntu, men tenkte jeg spurte her.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at det finnes tilsvarende alternativer.. Den beste plassen du kan finne programvare til linux burde vell vaere Sourceforge

Her kan du soeke etter Media Center foreksempel..

Det jeg lurer på, er hvordan i himmelens navn man programerer en fjernkontroll til Media Center.. Jeg har nemlig Hercules Smart TV, versjon 2 riktignok.. Og jeg lurer på om jeg kan bruke denne i Media Center.. Litt off-topic gjerne..

Lenke til kommentar
Ganske sikker på at det finnes tilsvarende alternativer.. Den beste plassen du kan finne programvare til linux burde vell vaere Sourceforge

Her kan du soeke etter Media Center foreksempel..

Det jeg lurer på, er hvordan i himmelens navn man programerer en fjernkontroll til Media Center.. Jeg har nemlig Hercules Smart TV, versjon 2 riktignok.. Og jeg lurer på om jeg kan bruke denne i Media Center.. Litt off-topic gjerne..

6561189[/snapback]

Skal søke litt rundt på Sourceforge, men jeg fant også dette SageTV. men det koster jo peng da :S

Lenke til kommentar

Vel ser vist ut som at spørsmålet mitt ble litt domt alikevell :D.

Jeg installerer Ubuntu 6 64bit og prøver både MythTv og Sage (trail) kansje jeg heller kan fortelle hvordan det gikk til senere søk hehe

Tips motas fortsatt med takk

Lenke til kommentar

MythTV er det du ønsker!!

Det finnes mange installsjonsHOWTOer på Wikien, eller du kan se på "ferdige" distribusjoner som KnoppMyth og MythDora.

Selv bruker jeg Fedora basert på Jarods HOWTO, men den er litt utdatert nå så jeg vet ikke helt om man klarer å finne ut av den hvis man ikke har fulgt med på endringene..

(Hmm.. kanskje jeg burde oversette denne til norske, nyere forhold en gang.. )

Hardwaren din ser helt uproblematisk ut, til og med litt overkill.. :-)

Om du mangler fjernkontroll kan du vurdere et PVR-150 kort i tillegg, har 3 tunere selv (500+150) og det er ikke for mange!

Spør hvis du lurer på noe!

-Kisp

Lenke til kommentar
MythTV er det du ønsker!!

Det finnes mange installsjonsHOWTOer på Wikien, eller du kan se på "ferdige" distribusjoner som KnoppMyth og MythDora.

Selv bruker jeg Fedora basert på Jarods HOWTO, men den er litt utdatert nå så jeg vet ikke helt om man klarer å finne ut av den hvis man ikke har fulgt med på endringene..

(Hmm.. kanskje jeg burde oversette denne til norske, nyere forhold en gang.. )

Hardwaren din ser helt uproblematisk ut, til og med litt overkill.. :-)

Om du mangler fjernkontroll kan du vurdere et PVR-150 kort i tillegg, har 3 tunere selv (500+150) og det er ikke for mange!

Spør hvis du lurer på noe!

-Kisp

6561353[/snapback]

Takker for svar.

Nå er installasjonen av Ubuntu igang og MythTv blir installert etterpå.

Jeg har den MCE kontrollen, vil den virke tro?

Takker veldig for svar og jeg vil raportere hvordan det jeg gjør nå fungere i forhold til Media Center Edition fra Microsoft :D

Lenke til kommentar

Det ble hvist ikke så lett som jeg hadde trodd.

Jeg må jo installere Nvidia drivere. Det går jo men sist så klikket hele x :D

Så må jeg installere mythtv på en 64bit og det var vist ikke like lett ifølge nettet.

Har dere noen tips til en som ikke er helt god angående compilering og div så jeg får mythtv til og fungere :D

Dette er den tredje reinstallasjonen av ubuntu jeg gjør nå hehe

Takker

Lenke til kommentar
Freevo ser også ut som om det er det du leter etter.. Vet ikke hvordan dette er i forhold til de andre programmene over.

6564089[/snapback]

Kjempe. Tester alt jeg får tak i så ser jeg hvilket som er best hehe :tease:

Nå laster jeg ned ubuntu 32bit så tester jeg om det hjelper, men uninett er så treigt i dag. Får kun 400kbps på ubuntu. i går fikk jeg 1243kbps eller no :dontgetit:

Vel vel.. Takker meget for alle svar.

Lenke til kommentar

Men.. Finnes det til Windows? Orker helst ikke Windows Media Center.. Micrsoft er så jævla kontrollkåte at vi ikke får bestemme en dritt selv. Regner med at MythTV kan fikse andre fjernkontroller også? Så jeg slipper å kjøpe ny?

Burde gjerne opprettet nytt emne - men det gidder jeg simpelthen ikke..

Takker for alle svar.. Og kjekt med tilbakemelding av programmet :D

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Freevo på to PVRer jeg har bygget. Grunnen til at jeg i sin tid valgte Freevo faktum at det er skrevet i Python med SDL som er vesentlig enklere å programmere enn c++.

Det har tidligere blitt sagt at Freevo er en bedre allround spiller en MythTV med bedre støtte for avspilling av lyd, filmer, og bilder. MythTV på sin side fungerer bedre som ren TV-opptaker, Vet ikke om dette stemmer lengre, og jeg har aldri brukt MythTV selv.

Det er flere problemer forbundet med 64-bit blandt annet mangel på video-codecer. Som andre skriver sparer du deg for mye trøbbel ved å installere 32-bit versjon av operativsystem og programvare. Oppnår man egentlig fordeler ved bruk av 64-bit på en PVR?

Det kan også nevnes at utvikling på Freevo har gått litt i stampe i det siste. Man har valgt å satse på en mer eller mindre komplett nyskriving for versjon 2.0, og det har til nå gått som det ofte går.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar
Selv bruker jeg Freevo på to PVRer jeg har bygget. Grunnen til at jeg i sin tid valgte Freevo faktum at det er skrevet i Python med SDL som er vesentlig enklere å programmere enn c++.

Det har tidligere blitt sagt at Freevo er en bedre allround spiller en MythTV med bedre støtte for avspilling av lyd, filmer, og bilder. MythTV på sin side fungerer bedre som ren TV-opptaker, Vet ikke om dette stemmer lengre, og jeg har aldri brukt MythTV selv.

Det er flere problemer forbundet med 64-bit blandt annet mangel på video-codecer. Som andre skriver sparer du deg for mye trøbbel ved å installere 32-bit versjon av operativsystem og programvare. Oppnår man egentlig fordeler ved bruk av 64-bit på en PVR?

Det kan også nevnes at utvikling på Freevo har gått litt i stampe i det siste. Man har valgt å satse på en mer eller mindre komplett nyskriving for versjon 2.0, og det har til nå gått som det ofte går.

6566562[/snapback]

Takker for innlegg.

Jeg prøver og installere Freevo, men får bare besked om og installere pygames osv.

Dette er jo ikke helt enkelt og jeg finner det heller ikke i synaptic.

Angående og installere mythtv fra synaptic så ligger den heller ikke inn.

Takker for tips

Lenke til kommentar
Aktiver flere pakkebrønner.

6566887[/snapback]

jeg gikk inn i nano /etc/apt/sources.list og fjernet # fra mange av de som var der, men det kommer ikke de jeg leiter etter.

Men for all del det kommer mange flere hehe..

Lenke til kommentar

For å installere pygame må du antakeligvis legge til universe som pakkekilde.

Synaptic -> Innstillinger -> arkiv -> innstallasjonsmedia

Ubuntu 6.06 LTS (binary) Vedlikeholdt av miljøet (Universe)

Pakken heter python2.4-pygame om jeg husker riktig.

Jeg anbefaler at du installerer avhengighetene til Freevo fra Universe og heller tar Freevo fra kildekode. Jeg forsøkte å installere Freevo fra kilden oppgitt under via apt i fjor en gang, og det gikk heller dårlig.

Mulig de har forbedret det nå. mmpython finnes ikke i universe å må lastes ned fra sourceforge.

Om du velger installasjon fra freevo.org eller via apt/synaptic så anbefaler jeg deg å lese litt om temaet på Wikien under.

Avhengigheter:

http://freevo.sourceforge.net/cgi-bin/doc/SourceInstallation

Installere fra kilde:

http://freevo.sourceforge.net/cgi-bin/doc/SourceInstallation

Installering via oakkesystemet til Ubuntu.

http://freevo.sourceforge.net/cgi-bin/doc/FreevoAptUbuntu

Du kan få hjelp på #freevo IRC-nettverket freenode. Freevo har også en e-postliste som du finner på hjemmesiden til prosjektet.

Har du TV-kort? I så fall hvilken type er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...