Gå til innhold

LCD VS. CRT I SPILL

Skaufjord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, CRT selvfølgelig.

LCD har blitt mye bedre til spilling den senere tiden, men fortsatt ingen match for en CRT skjerm.

Har prøvd å spille en del på LCD skjermer, og det er ikke å anbefale synes jeg. Skal du alikevel ha deg en LCD til å spille med, så få iallefall en som har responstid på ikke mer enn 25ms, gode kontrastforhold og lysstyrke, god synsvinkel både vertikalt og horisontalt og DVI er heller ikke å forakte (så sant skjermkortet ditt har DVI utgang da).

Skal du i tillegg ha litt størrelse så koster det skjorta, bedre med en god CRT synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Er selv noob med LCD, har aldri hatt LCD skjerm, men har lenge vurdert å kjøpe meg en... holder faktisk på å spare til en Eizo LCD nå (Eizo er best uten tvil!! :smile:), har DVI utgang på Gainwarden og regner med å bruke den, specs her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=17153&t=260&l=2&AvdID=1&CatID=23&GrpID=2&s=pl og her

http://www.eizo.com/products/lcd/l365/spec.html

Det står: "Response Time: Rise Time: 6 ms, Fall Time: 19 ms" er det bra nok??

Hvordan regner dere med den fungerer i spill da?? har en gammel 15" crt skjerm nå, den er grei nok men MÅ ha LCD det er så mye mer plassbesparende og finere å se på (i hvert fall i 2d, derfor lurer jeg på 3d-ytelsen...)!! :smile:

Og hvis noen lurer på hvorfor den bare er 15" så er det fordi jeg ikke ser noen vits i større... 15" CRT'en jeg har nå er mer enn nok og en 15" LCD tilsvarer jo en 17" CRT, så... :smile:

chrizno4.jpg

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-10-19 02:17 ]

Lenke til kommentar

crt er vel bedre ja, men å se på en LCD er MYE bedre enn crt i lengden. det bør tas med i vuderinga det også! sitter med LCD hjemme, men har crt på lan. og det er EKKELT å se på crt i forhold. min lcd har iallefall ikke.no prob med spill/film eller noe så.

har du pengene, kjøp en god LCD :wink:

Magnus

Lenke til kommentar

crt er vel bedre ja, men å se på en LCD er MYE bedre enn crt i lengden. det bør tas med i vuderinga det også! sitter med LCD hjemme, men har crt på lan. og det er EKKELT å se på crt i forhold. min lcd har iallefall ikke.no prob med spill/film eller noe så.

har du pengene, kjøp en god LCD :wink:

Magnus

Lenke til kommentar

På lcd'ene som finnes nå vil alltid spill se mer "uklart" ut under bevegelser. Det er ikke i nærheten av crt ennå på dette området. Likevel går det fint an å leve med på de beste lcd skjermene. Det er enorm forskjell på kvaliteten på de lcd skjermene som selges nå for tiden. Ta bare en titt på specs og reviews.

Samsung 181T og 191T er de beste jeg noen gang har prøvd, og det på alle områder. Lysstyrke, synsvinkel og minimal "ghosting". Når du spiller på en slik så er det bare i noen veldig få tilfeller at du legger merke til noe etterslep. Og som oftest må du ha en crt ved siden av som viser samme bilde for å se forskjellen. Så med disse skjermene så har lcd endelig blitt "bra nok" for meg.

Har lagt ved linker til noen reviews:

http://www.modfactor.com/reviews/monitors/...ter191TLCD.html

http://www.techwarelabs.com/reviews/displa...lcd/index.shtml

Lenke til kommentar

Sitter selv med en 17 tommers LCD skjerm (Tandberg!) og er megafornøyd. Kommer aldri til å gå tilbake til CRT. Skjermen er koplet til et Geforce4 via DVI. Til spill og all annen bruk fungerer den som gull. Du trenger ikke være bekymret for etterslep eller andre artifakter - du kommer ikke til å legge merke til dette.

Lenke til kommentar

hvis du ikke er en hardcore gamer og spiller spill som quake3, unreal tournament 2003, o.l. (dvs kjappe 1. person skytespill) så har det ikke så mye å si om du sitter med en veldig bra lcd skjerm eller en crt skjerm...

det er vel like før lcd skjermer er like bra som crt skjermer, lcd har nå 25 ms responstid, dvs max 40 fps, mens crt skjermer har noe sånt som max 140 fps i lave oppløsninger... tipper at om ca 1-2 år har lcd skjermer 10-15 ms responstid og da er det ingen grunn til å sitte med DE JÆVELIG KLUMPETE CRT SKJERMENE... :smile:

Lenke til kommentar

Har prøvd både nye og gamle LCD'er og det er stor forskjell. De gamle var helt håpløse og ikke egnet til spilling for fem øre. De blant annet en Samsung skjerm som en kompis kjøpte for 2 dager siden (17T?) er bedre men kan fremdeles ikke måle seg med en god CRT i FPS-spill. "Fall-tim'en" er for lang tror den var oppgitt til 20ms eller noe sånt. Resposntiden var 25ms og består av oppfriskningstid og fall-time. Spilte CS på den og la spesiellt merke til "ghostingen" når en spiller beveger seg raskt på tvers av min egen posisjon. Gjorde det vanskelig å treffe hode.., men er sikkert ikke alle som legger merke til det, eller synes det er ubehagelig. Man må sikkert ha spilt en del for å synes det er "annoying". Det er akkurat som spilleren lagger bak seg selv og får et ghost etter seg. ;-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...