Gå til innhold

Stillegående GamingPC - ingen OC - 8k-9k

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsan, hadde vert hyggelig om noen kunne hjelpe meg med oppsett av en gaming PC. Jeg er veldig interresert i alle kommentarer og inspill (spesielt om kompitabilitet mellom komponentene), og tar imot alt med en stooor takk :)

Fra før av har jeg Harddisker og alle eksterne komponenter.

Maskinen generelt:

Stillegående - mest mulig støysvakt, men til den grad at det ikke oppstår noen varmeproblemer.

Maskinen skal ikke brukes til overklokking, så komponenter kan gjerne være "Ferdigklokket"

Skal være (til en viss grad) fremtidsrettet. DVS AM2 (eller tilsvarende) istedenfor 939 (eller tilsvarende)

Skal ha kvalitetskomponenter - ingen value-ram eller Q-tec PSU :)

Komponenter.

CPU - Har sett litt rundt på billige AM2-alternativer.

Tror dere 3800+ enkeltkjerne holder eller burde jeg gå for en dyrere dobbeltkjerneløsning?

Er BOXED-vifta stillegående?

RAM - minst 2048mb ikke-value ram. Disse skal som sagt ikke overklokkes, så jeg letet litt og fant noen brikker med stramme timings:

OCZ DDR2 Dual Channel Gold PC2-5400 2048MB.

Hovedkort - Dette har jeg dessverre relativt lite peiling på, men såg innpå HW.no's "Spilleren" anbefaling og fant dette:

MSI K9N SLI Platinum (https://prisguiden.no/product.php?product_id=44432)

Hva synes folket? Er det kompitabelt med de overnevnte komponentene?

Kabinett - Jeg har sett meg ut Microplex.no's støydempede versjon av Lian Li 6070B (http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC6070bSCAND&mcat=c432) og det virker som et veldig fristende alternativ.

Kabinettet inkluderer 2xMIST 120mm vifter.

Jeg vurderer også en Lian Li viftestyring/temperaturavleser til 3,5"-brønnen (http://www.microplex.no/product.aspx?pid=TR3B&mcat=40s230).

Denne regulerer hastigheten på viftene etter temperaturen du stiller inn.

PSU/Strømforsyning: OCZ 450W Modstream virker som et godt og stillegående valg. Noen inspill?

Skjermkort: Har sett på 7900GT og 7800GTX.

Er det noen som har noen forslag til Stillegående skjermkort av tilsvarende ytelse/prisklasse?

Takker på forhånd for alle svar og tilbakemeldinger :)

Endret av E.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er conroe (f.eks. Intel Core 2 Duo E6300) ikke et alternativ? Den er nok litt mindre varmeutviklende pga 65nm teknologi.

Den viftestyringsgreia du snakker om er til 3,5" (diskett) brønn.

MIST har veldig støysvake PSU'er. Ville lest mer om støynivå på OCZ sin først.

OCZ DDR2 Dual Channel Gold PC2-5400 2048MB.

Er det et stort minus at disse bare er PC3200/400Mhz eller er dette likegyldig?

Hva mener du med det? OCZ DDR2 Dual Channel Gold PC2-5400 2048MB er ikke PC3200(??)
Lenke til kommentar

Det siste du nevner med brikkene der var en feil fra min side, hadde noen andre brikker der først :p

Tror Conroe muligens blir litt for dyrt.

Tenkte å kjøpe en av de billigste AM2-CPU-alternativene jeg kom over nå, for så å oppgradere om noen år hvis behovet er der.

Lenke til kommentar

hva med et X1600XT eller et 7600GS med passiv kjøler?

Ellers kan du sette en Arctic Cooling Accelero vifte på et av de råere skjermkortene.

MSI hovedkort vil jeg ikke uttale meg om :hrm:

Endret av Cleeves
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...