ChristinB Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg kjøpte meg dette kameraet for en liten stund siden, men har liksom ikke helt funnet teknikken med det. Har tatt en del veldig fine bilder (synes jeg selv), men også en hel del helt 'vanlige' bilder. Det som er spesielt med dette, og kanskje ikke det mest brukervenlige - selv om det sikkert er ment til å være det, er at det er flere forinnstilte 'programmer' man bruker til det man vil ta bilde av, i stedet for å stille inn og ordne selv som man gjør på vanlige kameraer. Det jeg egentlig vil med dette innlegget, er å vite om noen har samme type kamera, eller hvertfall kjenskap til det, og hvilken instilling dere bruker for å få supre bilder. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Det finnes ikke så mange manuelle innstillinger på kameraet, så du er nesten nødt til å bruke automatikken i de forskjellige programmene. Når det gjelder "supre bilder" så er det egentlig mest opp til fotografen selv. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hvis du både skal ha supre bilder og gjøre en del innstillinger selv, kan du muligens ha bommet litt på kameravalg. Jeg har selv Mju Mini, og har i tillegg klådd litt på venners Mju600 og 800, og det er sterkt begrenset hva du kan gjøre selv. Mju-serien er nok myntet på de som vil slippe å tenke på slikt som innstillinger, og heller stole på automatikken og motivprogrammene. Det er nok da bare å innrømme at automatikken ikke alltid strekker til, desverre. Men du kan ofte komme langt med å eksperimentere litt med motivprogrammene, samt eksponeringsvalg som spotmåling, totalmåling, eksponeringskompensering og slike enke ting som selv Mju-serien har. Det er da lurt å trene litt på dette når du har tid til overs, slik at du er litt mer erfaren når du virkelig trenger det. Forsøk litt med "vanlig" auto, og gjør samme opptak med aktuelle motivprogram, og sammenlikne dem for å se hva som blir best. Husk også å prøve deg frem med ISO-innstillinger. Mju-serien er ikke spesielt sterke på bildestøy, så det lønner seg å holde den nede på ISO 100 når du har lys nok, evt. sørge for fysisk støtte til kameraet når lukkertidene øker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå