Gå til innhold

Er dette en brukbar forside?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå ble jeg ferdig med forsiden til nettsiden min i natt. Den har jeg brukt lang tid på siden det var så mye tull med bakgrunnsbildet. Men nå er jeg i alle fall ferdig med den.

 

Dette er siden.

 

Er denne siden bra nok? Jeg prøvde å åpne den på en annen datamaskin, men da ble alt helt rart. Kanskje dette har noe å gjøre med at jeg har laget den på en laptop? Den virker i alle fall ikke på den andre PC-en min. Men gi meg kritikk og si ifra om nettsiden er ordentlig på deres PC-er.

 

Takk for kritikk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Alt blir ikke rart her hos meg, men hvis man gjør vinduet mindre, så blir all tekst(inkl. linker) forskjøvet. Har vel noe å gjøre med at teksten ikke er absolute eller no.

 

Litt kritikk:

Hva angår design, så er blant annet gradientstolpene på siden ikke helt bra etter min mening.. Hvis det er meninga at de skal gli inn i den hvite fargen, så må du fikse litt på det, jeg ser kantene veldig tydelig. Men dette avhenger jo av hva som var meninga i utgangspunktet.. Lykke til videre med siden!

 

Er hele bakgrunnen et eneste stort bilde?? :ohmy:

Endret av LBoN
Lenke til kommentar

Jepp, hele bakgrunnen er et stort bilde ;) Hmm... :hmm: Nå har jeg satt body i absolute... Alt annet har allerede absolute... Men det virker fortsatt ikke på min andre PC... :hmm: Kanskje noen som vil se kildekoden?

 

Takk for kritikk :) Annen kritikk? Gjerne gladmeldinger også :D

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

Resize browser-vinduet ditt ;) Menyen "sklir ut" av posision. Og de vill ikke være posisonert riktig i andre skjermstørrelser/oppløsninger enn din egen. Hva slags datamaksin koden designes på har ingenting å si. css og html er css og html uansett.

 

Jeg syns forøvrig designet er nokså kjedelig og fantasiløst (sorry), spesielt med tanke på hva siden skal inneholde, nemlig design med photoshop. Som denne, man får litt mer inntrykket av at personen bak siden vat hva hun/han driver med :)

Lenke til kommentar

Ok... Hmm.. Det er det med at menyen sklir ut som jeg ikke klarer å fikse.. Det er sånn på min andre datamaskin også... Her er koden min. Det ville vært kjempebra om noen kunne gjøre den om slik at den virker på alle maskiner. Hvis ikke, kan noen lære meg det?

 

 

HTML:

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">
<HTML><HEAD><TITLE>Photoshop Design: Våre tips, ditt design</TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252"><LINK 
href="forsiden.css" type=text/css rel=stylesheet>
<META content="MSHTML 6.00.2900.2912" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV id="meny"><strong><A href="#">Forsiden</A>    <A href="#">Tutorials</A>     <A href="#">Galleri</A>      <A href="#">Forum</A></strong></DIV>

<DIV id="innhold">
<h2>Nyheter</h2>
<p>Velkommen til Photoshop Design! Denne siden er hovedsaklig basert på design med Photoshop, men også på annen form for webdesign. <br/> Det vil si at denne nettsiden er laget for design-entusiaster og for folk som liker å programmere i HTML, CSS og PHP.</p>

<h4>Nye moderatorer!</h4>
<p>Med en ny nettside følger nye muligheter. Vi trenger moderatorer og nyhetsrepportere til 
ps-design nå som nettsiden er ny. Hvis du vil være en moderator eller en repporter er 
det bare å melde seg på.</p>
<p>Les mer <a href="Nyheter/Nye_stillinger.html">her</a></p>

<h4>Mange nye tutorials!</h4>
<p>Nå har det kommet inn over 50 nye tutorials til ps-design. Hvis du vil skrive en 
tutorial eller allerede vet om en som du vil dele med andre er det bare å poste den
sammen med alle de andre tutorialsene.</p>
<p>Les mer <a href="Nyheter/Mange_nye_tutorials.html">her</a></p>
</div>
</BODY></HTML>

 

CSS:

 

body {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
background: rgb(255,255,255) url(Bilder/Bakgrunn_psdesign.jpg) no-repeat center;
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
right: 0;
}

a {
text-decoration: underline;
color: #000000;
}

#meny {
position: absolute;
left: 494px;
top: 218px;
background: transparent;
font-family: Vivaldi;
}

th {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}


#innhold {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 14px;
position: absolute;
height: 500px;
width: 400px;
left: 330px;
top: 320px;
background: transparent;
}

#linkbox {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 14px;
margin-left: 800px;
margin-right: 330px;
margin-top: 270px;
position: absolute;
background: transparent;
}

Lenke til kommentar

Ja, hvordan wrapper man? Men det er ikke bare linkene som flytter seg... Teksten flytter seg også. Akkurat nå sitter jeg på biblioteket og her flytter teksten seg ikke, men det gjorde den på min andre data hjemme... linklene flytter seg her også... Dette må jeg klare å fikse.. :hmm: Noen som kan hjelpe eller som vet hvordan jeg skal fikse dette?

Lenke til kommentar

Sitter her nå med en bærbar pc, med ikke allverdens oppløsning. Jeg hater å scrolle, og siden du ikke har så mye tekst, hadde det vært bedre å heve hele designet litt, eventuelt gjort designt variabel, slik at maskiner med mindre god oppløsning også kan lese det som står på forsiden uten å scrolle.

 

Dette er selvfølgelig et minimalt problem, men det øker brukervennlighet for de som sitter på maskiner med dårligere oppløsning.

 

Ellers syntes jeg designet var stilrent, men kanskje litt kjedelig Det er altformye tomrom oppe. Luft i en komposisjon er viktig, men det er også viktig å ikke overdrive! Lykke til videre. Kan bli en bra side dette.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Men jeg må vite hvordan jeg gjør slik at alt er likt på alle pc-er med alle oppløsninger. Jeg tror dette har noe med at jeg har skrevet position: absolute. Er det noen som vet hvordan jeg gjør slik at man ikke må ha en spesiell oppløsning for at siden skal se bra ut?

 

Jeg har sittet med dette i 7 og en halv time nå, men jeg finner det ikke ut. Kan noen hjelpe? Takk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker IE, men jeg må få fikset slik at alle datamaskiner med hvilken som helst skjermoppløsning kan åpne siden slik at alle linkene er der de skal og teksten er der den skal. Dette har jeg problemer med og tror det skyldes at jeg har brukt position: absolute.

 

Jeg vet det er mange her som har laget bra nettsider, så det må da være noen som vet hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...