Gå til innhold

Bærbar student pc (+/- 15.000)

Anbefalte innlegg

Bestiller eg macbook blir det nok endret litt fra standard så da tar de vel litt lenger tid. Så dere ville da anbefalt å kjøpe en med storhardisk og heller sette lavt minne (ram) eksempel 512 og heller kjøpe ekstra utenom?

Dersom eg kjøper pro utgaven blir det nok den rimeligste versjonen. Der står følgende om minnet.

512MB (single SODIMM) of PC2-5300 (667MHz) DDR2 memory on 2.0GHz configuration

Vurderer da å kanskje ta 1 gb i stede slik at eg får det som 1 "kort" og ikkje 2 stk 512 mb.

Har dette noken ting å seie, er ytelsen bedre ved 1 stk 1 gb enn ved 2 stk 512, eller har dette ingen ting å si?

Kommer nok uansett til å oppgradere til 2 gb, og burde eg da ta 512 mb og heller kjøpe 1 gb og 1stk 512 mb? eller kjøpe 1 gb gjennom applestore og 1 gb gjennom komplett.

Og i så tilfelle, hvilket "kort" (ram) er det da eg skal kjøpe for at den passer med det eksisterende rammet i pcen. Eller er det hip som happ kva eg velger så lenge der er SODIMM og DDR2?

Ram fra komplett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt må du sjekke hva som blir billigst av:

1) Bestille med 1stk. 1GB RAM-brikke fra Apple (20% rabatt på RAMen også) og så sette i en ekstra 1GB-brikke du bestiller fra billigste nettbutikk

2) Å kjøpe 2 stk 1GB RAM-brikker fra en billig nettbutikk og hive 512 MB-brikken som står i macbooken når du får den.

http://www.barefeats.com kan du se litt på ytelsen til de forskjellige maskinene. Kanskje det står noe om hva som lønner seg av RAM-konfigurasjon (1x1GB vs. 2x512 MB)

Kjøper du billigste MacBook Pro blir vel prisen rundt 13500 kr (etter rabatt) og du får 15,4" skjerm, 128 MB ATI X1600 skjermkort osv. Du får nesten bare leke deg litt med konfiguratoren på Apple sin butikknettside, og finne optimal pris - utstyrskonfigurasjon. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hehe tusen takk for alle svar, da kanskje spesielt til überGoliath og sls for fleire poster. Fått høre så mykje positivt om mac no at eg går for den den billigste proen. Får bare prøve litt fram og sjå kordan eg får det billigst mulig i forhold til ram og studentrabatt. Men for å oppnå 20% rabatt, må du oppgi kva slags linje du går då? For da tviler eg sterkt på at eg får den fordi eg skal gå økonomi og administrasjon, og der er det lite utvikling for å seie det sånn.

Kom også til å tenke på en anna ting. Burde eg i samme slengen kjøpe diverse tilleggsprogrammer ettersom eg her også får rabatt på dette ?(5-10%?) Må vel ha en slags officepakke eller noke lignande?

Endret av Mik4el
Lenke til kommentar

Håper virkelig valget faller for en MacBook Pro ja. Det er særdeles spennende å oppleve en Mac hvis man ha kun brukt Windows fra før ;)

Antivirus trenger du ikke, men Office-pakken kan være grei. Det finnes vel også noe OpenSource-løsninger for Office som f.eks OpenOffice. Koster ikke et rødt øre :D

Jeg bruker selv Office for Mac siden jeg er for lat til å prøve og lære meg OpenOffice :(

Ang. ADC: artikkelen hos Mac1 sier at du kun trenger å være student i høyere utdanning og ikke nødvendigvis utviklerstudent. Jeg tror ike de er så nøye på det så lenge du fakser inn ID av deg selv med Student ID.

Jo, forresten: kjøp med deg den nye bluetooth MightyMouse :) Siden du får 20% med ADC på absolutt alt. Ikke glem at ADC's 20% tilbud kan kun brukes èn gang så velg nøye hva du skal ha med som ekstrautstyr! Kanskje noen i familien din trenger en ny iPod også :p

Lenke til kommentar

Kommer til å kjøpe ett minnekort (ram) utenom (1gb). Etter å ha fulgt guiden på mac1 forumet anbefaler dei der et Kingston 1024 mb DDR2 PC5300 SODIMM frå MPX.no

Så har eg leita litt andre plasser, og vil dette fra komplett fungere like bra som MPX sitt. Er som sagt endel billigere (ca 200 kr). Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB

Men kommer da sansynligvis til å kjøpe ett minnekort på 1gb med maskina ( Kingston) og ett utenom. Skaper dette da komplikasjoner visst eg kjøper 2 x 1 gb ram brikker av ulike merker? Eller har ikkje dette noke å seie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...