Mik4el Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Hei. Begynner på høgskule til høsten, og trenger en til studiet. Har lite peiling på dette området så håper på råd her. Kan også nevne at den kommer til å bli brukt til skulerelaterte ting, litt surfing, nedlasting, Photoshop, Webdesign og enkel videoredigering. Har følgende spesifikasjoner som en ønsker og prisen ønkes +/- 15.000 - Liten (tar relativt lite plass slik at en kan ta den med seg på skulen, i lesesaler etc. Helst under 3 kg) - Stillegående - Relativt god battertid - Kraftig pc som takler "tunge" programmer. ala photoshop, dreamweaver, enkel videoredigering samt office etc. ønkser min.1 gb ram. (liker ikkje lang venting) - trådløs nettverk - dvd brenner er ett must - gode lagringsmuligheter (men investerer trulig i en ekstern harddisk i tillegg) Takk for all hjelp! Endret 26. juli 2006 av Mik4el Lenke til kommentar
paali Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 se på denne: komplett-pc Så veldig bra ut iforhold til det du skrev Lenke til kommentar
Mik4el Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Tusen takk for svar. Såg veldig fin ut den. Er det nokon med erfaringer/synspunkter fra den her? FSC LifeBook E8110 (nevnt over) Andre med gode forslag? Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Tusen takk for svar. Såg veldig fin ut den. Er det nokon med erfaringer/synspunkter fra den her? FSC LifeBook E8110 (nevnt over) Andre med gode forslag? 6559862[/snapback] Nei har ikke, Noen andre som har? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Apple Macbook Bruker selv en Apple bærbar til studiene mine og det fungerer glimrende. Er ikke noen Apple-fanatiker men det er en fantastisk stabil maskin som gjør jobben sin. Det er også artig å prøve noe nytt. Alle de "tunge" programmene du nevner er jo nesten laget for Mac Endret 27. juli 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Mik4el Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Kordan vil du seie at batterilevetida er på din apple da? og veit du/nokon kordan det er for macbooken? og hvilke spesifikkasjoner har du på din da? (ram etc). Er den stillegående? Endret 27. juli 2006 av Mik4el Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 jeg har en eldre PowerBook 12". Batterilevetid ved normal bruk er ca. 4 timer for meg. Ved optimal batterisparing kan jeg bruke den i 6-7 timer. Maksinen er svært stillegående og bråker svært lite, selv under heavy load. Jeg har kun 512mb RAM siden jeg har aldri toppet over mengden jeg har. Bruker primært maskinen til surfing og Office/notater. Jeg tror nepppe at en MacBook hadde vært et dumt valg for deg. Du kan da alltids stikke innom http://www.mac1.no for mer informasjon. og en ting til: studenter for 10% avlsag på alle Apple produkter, inkl. MacBook Lenke til kommentar
Mik4el Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2006 og en ting til: studenter for 10% avlsag på alle Apple produkter, inkl. MacBook 6570313[/snapback] Er dette virkelig tilfelle? hørtes bra ut. Går dette da via online butikken? En annen ting. Er det mange problemer en får med mac når en tenker på programmer i forhold til windows? eller kan så og seie alle programmer også kjøres i mac os? Lenke til kommentar
sls Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 og en ting til: studenter for 10% avlsag på alle Apple produkter, inkl. MacBook 6570313[/snapback] Er dette virkelig tilfelle? hørtes bra ut. Går dette da via online butikken? En annen ting. Er det mange problemer en får med mac når en tenker på programmer i forhold til windows? eller kan så og seie alle programmer også kjøres i mac os? 6571519[/snapback] Jeg fikk 20% rabatt når jeg kjøpte PowerBook i fjor. Måtte først melde meg inn i ADC (Apple Developer Connection til $99) og bestillingen måtte ringes inn til Apple. Men du kan spesifisere hvordan du vil ha maskinen (optisk drev, RAM, hdd osv). Det finnes mer info om ADC og rabatten på http://mac1.no . Tror det er 20% på pro-utstyr og 10% på consumer. Forresten så kan du jo kjøpe en MacBook Pro når du først skal betale 15k for en maskin. Jeg er veldig godt fornøyd med min PowerBook (17" 1,67Ghz PPC G4). Brukte den til diplomoppgaven min ved NTNU. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 En annen ting. Er det mange problemer en får med mac når en tenker på programmer i forhold til windows? eller kan så og seie alle programmer også kjøres i mac os? 6571519[/snapback] De aller fleste programmer finnes til Mac. Det som er fint med den nye bærbare Mac, er at den kan kjøre Windows XP hvis du i enkelte tilfelder bruker et program som kun finnes til Windows. Jeg ser egentlig ikke helt poenget for deg å gå for MacBook Pro siden en ordinær MacBook er god nok for studier. ADC-medlemskap får man kun hvis man studerer porgrammering eller systemutvikling. Jeg ble medlem av ADC o fikk 20% avslag på maskinen min. Jeg programmerer Java/mySQL og har hatt studier på systemutvikling. Men som sagt: ordinære studenter får også en fin rabatt Lenke til kommentar
sls Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 ADC-medlemskap får man kun hvis man studerer porgrammering eller systemutvikling. Jeg ble medlem av ADC o fikk 20% avslag på maskinen min. Jeg programmerer Java/mySQL og har hatt studier på systemutvikling. Men som sagt: ordinære studenter får også en fin rabatt 6572144[/snapback] Det stemmer ikke. Min kone fikk også 20% rabatt på en PowerBook gjennon ADC-medlemskap og hun studerte arkitektur ved NTNU. Så lenge du er student får du bli ADC-medlem. Det står mer her: http://mac1.no/adc Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Da er det vel ingen sak ..ikke glem at det koster 600kr for å bli medlem men rabatten er fortsatt, etter minus 600, større enn 10% Lenke til kommentar
Mik4el Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2006 Sett litt på sidene angående medlemskap til ADC, og virker slik eg forstår det som at en må ta høgere utdanning, der en har bevis (studentbevis) på at en går dette. Men er det ikkje mulig å kjøpe pc inkludert rabatter uten dette ved å vise til at en er kommet inn på høgskule? For min del vil eg da ikkje få kjøpt før eg allerede er i gang med studiene og har fått studentbevis. Men dette skal nok ordne seg på ett vis. En annen ting, er det lang ventetid/leveringstid på å få macbooker? og kan en oppnå samme rabatter (studentrabatt) ved å gå til forhandler (eplehuset) som en vil få gjennom nettet? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Fikk min Acer 8202Wlmi idag og er STORFORNØYD du får den på nettet til rund 14500. https://prisguiden.no/product.php?productId=39850 Min le forøvrig levert med 120GB disk Francis Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 En HP nc8430 pn: EY251ET vil passe perfekt til din bruk. Har skrevet endel tips om disse her fordi det rett og slett trengs. Har vært borti mye rart av bærbare og reparert på det meste men HP's bedriftsserei, vel.. Det er det som omtrent aldri er innom pga- hw feil. Acer, PAvillion, Dell, FS, PB ++ derimot er det mer av. Trenger du mer strøm så er det bare å få tak i et reisebatteri som du monterer under i en håndvending. Resultat; fra 9+ til 14.5+ timers batteritid Lenke til kommentar
Mik4el Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 Takk for mange fine svar. Sitter nå å prøver å veie ulike pcer opp mot kvarandre, men er veldig vrient. Har noken anbefalinger/råd til hvilken pc som er best og kva slags pc en får mest for pengene? evt egne erfaringer med dei ulike pcene. Hadde vert kjempeflott om noken kunne hjelp. Her er ulike pcer som er kommet frem, med kort spesifikasjoner til kvar: FSC LifeBook E8110 15" SXGA+, Core Duo T2400, 1 GB, 80GB, DVD±RW, WLAN/BT, XPP 14.995,- Acer TravelMate 8202WLMi Acer Travelmate 8202WLMi/CenD T2300, 15.4"/1024MB/100GB-SATA/ATIX1600-256/XPP, | LX.TAX06.048 rundt 15.000,- HP Compaq nc8430 HP Compaq nc8430 Intel® Core™ Duo prosessor T2500 1024 MB/80 GB 15,4" WSXGA+WVA DVD+/-RW WXP Pro bærbar PC rundt 15.000,- macbook Intel Core Duo-prosessor2 GHz, SuperDrive-stasjon (DVD±RW/CD-RW), 13,3", Intel GMA 950-grafikkprosessor med 64 MB DDR2 SDRAM, tar også med 2 gb ram og sannsynligvis 100 gb harddisk (evt 80) Dette kommer på litt over 16.000,- (rundt 15.500 med rabatter) Er veldig frista til å prøve denne og noke anna enn windows. Men når en først betaler så mykje for en macbook, er det da like greit å ta en pro i stede? Men er litt opptatt av batteritid, bråk og da er vel de kanskje dumt å bytte til en pro? Er det store forskskjellen på mac/pro ? Ser også at det er større skjerm på proen, men for min del har dette ingen betydning. vil ha den "lett å ledig" samtidig som den er relativt krafitg. Og får du valuta for pengene når du kjøper en mac i forhold til andre (windows pcer) ala acer, hp etc? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) For å være helt ærlig, så vet jeg ikke om det er verdt å gå for Pro eller ikke. Når jeg kjøpte min PowerBook (PB = MacBook Pro i forrige generasjon) så gjorde jeg det pga estetiske grunner. iBook (iB = MacBook i forrige generasjon). iBook var ren plastikk mens PowerBook var ren aluminum. Jeg syntes kvaliteten og utseende på PowerBook var så mye bedre enn plastikken til iBook så jeg gikk for PB. Det jeg gjorde, og anbefaler deg også til å gjøre, er å kjøpe den bærbare med størst harddisk og ikke oppgrader minnet via Apple. Gjør du det, koster det deg vannvittig mye mer enn hvis du kjøper minnet hos Komplett, NetShop etc. og setter det inn selv. Kan fort spare hele 1500,- (!!) Når jeg tenker meg om, siden du allered var villig til å betale 15000 for en bærbar, så er det jo greit å gå for Pro når du i tillegg for rabatt Men Windows i studiene kommer du ikke til å savne Endret 29. juli 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Hadde jeg vært deg hadde jeg også overveid asus a6ja. Har selv maskinen, og kunne ikke vært mer fornøyd. Komplett fører to versjoner av maskinen, den dyreste (og beste) ligger vel rundt 13000,- som jeg vil si er et veldig godt kjøp. Lenke til kommentar
sls Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Sett litt på sidene angående medlemskap til ADC, og virker slik eg forstår det som at en må ta høgere utdanning, der en har bevis (studentbevis) på at en går dette. Men er det ikkje mulig å kjøpe pc inkludert rabatter uten dette ved å vise til at en er kommet inn på høgskule? For min del vil eg da ikkje få kjøpt før eg allerede er i gang med studiene og har fått studentbevis. Men dette skal nok ordne seg på ett vis. En annen ting, er det lang ventetid/leveringstid på å få macbooker? og kan en oppnå samme rabatter (studentrabatt) ved å gå til forhandler (eplehuset) som en vil få gjennom nettet? 6576196[/snapback] Du må faxe en kopi av studentbevis og gyldig semesterkort for å få ADC-meldemskap. Hvor lang leveringstid det er på Macbookene vet jeg ikke, og det kommer garantert an på om du velger en standard versjon eller legger til noe (større hdd etc). Da jeg bestilte min PowerBook tok det ca. 1 uke, for jeg bestilte med standard konfigurasjon (17" PB var "maks'et" ut på alle områder unntatt RAM-mengde). Jeg er usikker, men jeg tror at du vil få 5% rabatt på eplehuset når du viser studentbevis. Gjennom ADC-medlemskapet får du også en DVD i måneden med diverse snadder for en utvikler og du får også nyeste MacOS hvis det skulle komme mens du er ADC-medlem, så det er andre fordeler. Men selvfølgelig er den viktigste 10 eller 20% rabatt! $$$ Som überGoliath nevner så bør du IKKE bestille RAM fra Apple. Dette setter du enkelt i senere og kjøper du det fra komplett, efast eller mpx til mye lavere priser. Om du skal velge Macbook eller Macbook pro er vanskelig å svare på. Jeg ville valgt pro pga ordentlig skjermkort og større skjerm. Men du kan spørre litt på forumet på http://mac1.no Sikkert mange som er/har vært i samme situasjon og som kan svare bedre. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Enkelt å fikse ADC-medlemskap Bestiller du maskinen slik den er, uten endring fra ordinære specs, tar det 3-4 dager levert på dør hvis maskinen er på lager (noe den nesten garantert gjør) Skal du endre oppsettet, blir dette gjort på rullebåndet i Kina og da tar det 10 arbeidsdager før du får maskinen på dør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå