Gå til innhold

Innstallere .rpm-filer i Kubuntu 6.06

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Kubuntu som OS og ønsker å innstallere den følgende filen: leocad-0.75-1.i386.rpm

Dette får jeg ikke til på samme måten som jeg pleier å få til å innstallere andre filer.

Jeg regner med at det er en god grunn for det forsåvidt men jeg lurer på hvordan jeg skal få det til?

Noen her som kunne hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RPM er det pakkeformatet som Red Hat, Suse og mange andre distribusjoner. Ubuntu/Kubuntu har valgt og bruke Debian pakkeformatet.

Det du kan gjøre er å innstalere rpm på Ubuntu "sudo apt-get install rpm alien"

Deretter kan du konvertere filen ved å skrive "alien leocad-0.75-1.i386.rpm" eller noe sånt, Da får du en .deb fil som kan innstaleres

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

I Slackware er det mye enklere om du har lasta ned en rpm fil.

Der trenger du bare å konvertere fila til tgz format og installere den, vanligvis.

rpm2tgz filname.rpm

enklere kan det omtrent ikke gjøres :D

slipper å kjøre apt-get alien eller noe.

er jo mange av programmene er i rpm format veit dere, derfor er det fint med en konverteringskommando.

I Slackware slipper du iallefall å installere noe for å kunne gjøre det, (konvertere filene altså). Så lenge du har RPM pakken installert (Som er standard i Slackware) Så er det bare å konvertere fila.

Personlig synes jeg det er no møkk å installere fra Source, mye enklere om man f. eks bruker standard pakkeformat som rpm, tgz eller deb.

Så vet dere det også.

Lenke til kommentar

Ja, bare bruk kildekode hvis man ikke har ande valg, eller man har andre spesielle krav.

Vil si det er mye bedre å bruke alien, enn rpm siden pakkesystemet da blir klar over pakken.

At rpm er standard i Slackware høres rart ut, om om det så skulle være tilfellet ville jeg ikke trukket det fram som en god ting. Er vel langt fra alle som trenger rpm-pakken. Bedre å installere det man trenger når man trenger det, enn at alt mellom himmel og jord er installert som default.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
At rpm er standard i Slackware høres rart ut, om om det så skulle være tilfellet ville jeg ikke trukket det fram som en god ting.

RPM er like standard i Slackware som i Debian (med andre ord, ikke veldig standard). Det finnes et script som heter rpm2tgz som gjør _akkurat_ det samme som Alien, men det er alt.

RPM i Slackware er uansett en uting .....

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...