Gå til innhold

Raid 0 - Hvilke disker skal jeg kjøpe ???

Anbefalte innlegg

Skal ha to raske IDE disker, altså helst 7200rpm og seff ATA100 Har sett mange har problemer med noen av IBM sine disker og har blitt anbefalt WD, men hva med Quantum og Maxtor ? Syntes pluttselig de har "forsvunnet" i mylderet av IBM disker og den web shopen jeg bruker oftest selger ikke disse lenger, bare Fulitsu, IBM og WD...(www.psdata.no)

Diskene må være på ca 60-100Gb

Kvalitet/stabilitet, raskhet og stillhet er de viktigste kriteriene i overnevnte rekkefølge.

Vil gjerne vite om det er noen disker som IKKE er anbefalt for raid eller om det finnes noen av de aktuelle merkene(størrelsene) som har mer retur/feil enn andre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jo brukt en 45 GB IBM (75GXP) og en 40 GB IBM (60GXP) i raid en stund nå, uten problemer... ble jo bekymret selvfølgelig når jeg hørte om problemene til 75GXP-serien, men den harddisken har jeg hatt i snart ett år nå, plus den 60 gxp jeg kjøpte for noen måneder siden. Har dem i raid 0.

Lenke til kommentar

IBM diskene er en vippepinne for mange. Har selv to 60GXP som går i RAID 0. De er kjappe som f**, men innrømmer at to sector crash på et halv år er et nederlag for ibm, men men... Får jeg en crash til ringer jeg komplett og forlanger nye, tror jeg går over til WD.. med mindre det er kommet noe nytt intill da...

Noen som har prøvd å få nye hdd'r fra komplett etter mye feil...??

vet PSdata er greie på slike ting, men nå kommer begge disse diskene fra komplett.

MVH ZemteX

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-16 02:44, Hans Erling skrev:

En 40Gb og en 45Gb i raid ? I tillegg var det forskjelige serier fra IBM ? Trodde diskene måtte være identiske for å kjøre raid ?!?

Man trenger ikke å ha to identiske disker å få kunne kjøre dem i RAID, selv om det optimale er det.

Dersom man kjører to forskjellige disker vil RAID'en være 2xden minste disken. Dvs. dersom du kjører en Maxtor 20GB og en WD 80GB i RAID, vil RAID være 2x20GB=40GB.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-16 12:28, Ardie skrev:

(..)

Dersom man kjører to forskjellige disker vil RAID'en være 2xden minste disken. Dvs. dersom du kjører en Maxtor 20GB og en WD 80GB i RAID, vil RAID være 2x20GB=40GB.

Det er riktig.

Hadde du kjørt Hardware-RAID så hadde du mistet 60GB, så vidt jeg vet.

Men om du bruker software-raid så mister du ikke de resterende 60GB'ene på den store disken. På dem kan du bare opprette ett simple volume.

kelv

Lenke til kommentar

Jeg hadde mest sannsynligvis kjøpt 2 x Maxtor DiamondMax Plus D740X ATA-133 7200rpm disker. Man får dem som 20, 40, 60 og 80gig. Tror det hadde blitt koonge. Personlig ville jeg holdt meg laangt unna IBM; har hørt altfor mye dritt om dem! Og JA, jeg har tenkt på at siden IBM har solgt så vanvittig mange av diskene sine, må det bli feil på en del av dem.. men folkens, det ER snakk om prosenter her. Er bare å se på hvor stor feilprosent websjapper oppgir. Det ER høy feilrate på IBM disker.. slik er det! IBM har da blitt saksøkt nettopp pga. dette.. fordi de skriver fra seg ansvaret da halvparten av diskene dem selger går til helvete så fort man trykker på POWER-knappen :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...