buljong Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Tja, hvor skal jeg begynne. skulle egentlig bare kjøpe nytt skjermkort til min PC, men fant ut at jeg måtte ha ny Strømfordeler også. Da jeg fant ut at dette ikke var kompatibelt med min Dell pc, bestemte jeg meg for å kjøpe nytt. Derfor: Kan noen hjelpe meg med å kjøpe deler slik at jeg kan bygge meg en ny PC? For å gjøre det billigst mulig, og da mener jeg billigst mulig ;P ønsker jeg å beholde disse komponentene: DVD/RW+DVDspiller 1 GB RAM (4xKingston - Memory - 512 MB - DIMM 184-PIN) ATI radon X1600 PRO AGP8x 2xWestern Digital HD 120GB Aspire ATX-AS500W Power Sup. Har også et dell dimension tower liggende som jeg godt kan bruke hvis det passer? Det jeg trenger hjelp til, er nå og sette sammen en PC rundt disse delene. Noen forslag? Det jeg trenger er kanskje bare Prosessor og Hovedkort? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg syns da dette systemet virket nokså solid? Alt avhenger vel av hvor store krav du setter til hva enn det er du bruker pc'en mest til? Veit hvilken socket du har? Og hvorfor måtte du ha ny strømfordeler? Kanskje det holder med en molex-splitter (eller hva det heter) ? Lenke til kommentar
buljong Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Hei! jo nå skal du høre; prøvde å kjøre skjermkortet ovenfor på pc'n slik den var, men skjermen min ville ikke skru seg på slik den pleier. dvs. fikk ikke signaler. byttet dette kortet på angrefristen og bestilte meg et nytt. det nye kortet (samme) fikk jeg i dag, men samme feilen. Fant da ut at jeg prøver med en ny og kraftigere strømforsyning. kjøpte dette også i dag, men da var problemet at jeg ikke fikk montert denne i min dell dimension pc. Dette fordi Dell har funnet ut at de skal lage egne hovedkort som bare støtter dell-deler eller noe.. så da tenkte jeg at jeg kunne plukke fra hverandre den gamle pc'n og kjøpe nytt hovedkort og slikt, sånn at jeg får meg en ordentlig pc =) Molex-splitter har jeg ikke peiling på hva er en gang. men det kan sikkert gå det =P kan nok hende jeg ikke var klar nok i "talen", men de specsene jeg ramset opp over, er kun deler som jeg ønsker å ta med meg til den nye pc'n. de passer altså ikke sammen, så jeg må ha et hovedkort som fikser dette. ^^ takker for svar! Lenke til kommentar
buljong Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 aner ikke hva slags socket Lenke til kommentar
D4NY Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 kjøp alt nytt enkelt og grett blir barre rott av det du sier :!: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Kanskje det eneste du trenger er ny strømforsyning og et nytt kabinett?(som har plass til den nye strømforsyningen altså ) Jeg mener, det var jo ikke pga hovedkortet at du hadde bildeproblemer? hehe Slik ser en "molex splitter" ut: Det er en sånn kontakt som vanligvis gir strøm til harddsiker, cd/dvd rom, og i noen tilfeller skjermkort etc. Tanken min var at du kanskje bare trengte strøm på skjermkortet (hvis du har en sånn stor 4-pins kontakt da) og at du ikke hadde flere ledige kontakter igjen? Men alle kan ta feil Men hvis du skal kjøpe flett nytt system, hvor mye penger planlegger du å legge i? Lenke til kommentar
buljong Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 2-3K tenkte jeg på.. helst billigst mulig =) Lenke til kommentar
buljong Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 har kjøpt ny strømfordeler, men det er det sære hovedkortet mitt som ikke støtter standart ATX.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 har kjøpt ny strømfordeler, men det er det sære hovedkortet mitt som ikke støtter standart ATX.. 6560188[/snapback] Hva hvis du kjøper en sånn 20 til 24 pins overgang (er heller ikke sikker på dette navnet) ? Lenke til kommentar
buljong Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 såvidt jeg vet så støtter PSU'en min begge deler. dvs. på 24-pins kontakten så kan jeg ta av 4 slik at den blir 20- pin. problemet på hovedkortet er at strømen til CPU'en har 16pinner mens på strømforsyningen er det kun 4 pins CPU-ledning. Hvis du skjønner? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Så det var altså en 16pins kontakt på den gamle strømforsyningen? Hvis du finner ut hvilken socket prosessoren din har, så kan det jo være at du bare trenger å kjøpe nytt hovedkort, hvis dette ikke støtter sånn 20/24pins kontakt? (men husk at dette også må støtte skjermkortet (avhengig om du har AGP, PCI eller PCI-E ) Tips: Se om du kan få tak i et program som heter Everest. Her kan du kanksje finne noe nyttig Lenke til kommentar
buljong Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 takker for bra svar! skal se om jeg ikke får kjøpt meg nytt hovedkort. men det bør vel også passe til Rambrikkene mine da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 takker for bra svar! skal se om jeg ikke får kjøpt meg nytt hovedkort. men det bør vel også passe til Rambrikkene mine da? 6565466[/snapback] heh... ja... tipper det hadde vært surt å kjøpe f.eks hovedkort som støtter DDR2 og så har du DDR brikker i stedet og blir nødt til å kjøpe helt nytt sett Lenke til kommentar
buljong Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 da har jeg sjekket ut litt, og det ser ut til at hovedkortet har P4 Socket-423 og ramen er RDRAM (4x256) hvis jeg beholder alt av specs, er det noen som har forslag til nytt ATX-hovedkort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå