Gå til innhold

Windows XP 64 bit?


Anbefalte innlegg

Jeg søkte på forumet etter Windows 64, men fant ikke noe så starter en ny tråd :)

 

Er det noen her som bruker 64-bit versionen av Windows XP?

Kan dere fortelle litt om fordeler\ulemper med OS'et?

 

Jeg bruker WinXP Home nå, men begynner å gå litt tregt pga mye programmer som har kommet og gått, har ikke CD siden XP var ferdig installert på maskinen når jeg kjøpte den (angrer litt nå som pc'en skriker etter en formatering av C:.) så jeg lurer litt på om jeg skal hoppe over på 64 bit versionen av XP.

 

Sist jeg sjekker var den gratis, (en kompis av meg lastet ned en image fil fra microsoft, mulig det var beta men..) er det gratis fremdeles?

 

ps: Er det mulig å bruke\spille 32 bits programmer og slikt? Bruker PC mest til video (VLC Media player :love: og spill (WC3:TFT, StarCraft, HL2, CS:S, FeaR.)

 

Edit: Hvis noen lurer på hva hardwaren min er:

- AMD Athlon 64 3500+ (venice)

- 1GB ram

- Shuttle SP25N

- 250GB WD

- ATI X800XL Ultimate

- BenQ DVD-RW

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32bits-programmer skal fungere. Sansynligvis noen kompatibilitetsproblemer fremdeles, men jeg har ikke merka så mye til det. Hovedproblemet er nok drivere. XP x64 krever egne drivere. Har du litt småsjeldne enheter som scannere, printere, video-in-kort (skjermkort med VIVO) så kan det hende du ikke finner drivere til disse.

 

Og jeg VET det finnes en haug av slike poster på forumet.

Lenke til kommentar
32bits-programmer skal fungere. Sansynligvis noen kompatibilitetsproblemer fremdeles, men jeg har ikke merka så mye til det. Hovedproblemet er nok drivere. XP x64 krever egne drivere. Har du litt småsjeldne enheter som scannere, printere, video-in-kort (skjermkort med VIVO) så kan det hende du ikke finner drivere til disse.

 

Og jeg VET det finnes en haug av slike poster på forumet.

6555823[/snapback]

 

Hehe, jeg har alltid vært elendig til å søke, men dersom noen kunne slengt opp en link så blir jeg glad :)

Takk for reply btw, laster ned iso fila fra microsoft nå =)

 

Skal se om jeg finner drivere til ATI, ellers så burde det ikke være så vanskelig å finne lyd og UBS (Plug&Play) drivere? Følger kanskje med Windows x64?

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Fordelen med Windows XP 64 er at du kan ha 2^63 Byte med RAM, utenom det er det få forskjeller i selve operativsystemet, men alt går betydelig fortere, siden mminnekopiering går dobbelt så raskt (kan kopiere segmenter med 8 byte av gangen istedet for 4)

Alt av 64-bit programmer vil få det til å gå enda raskere, siden kopiering av minne er en veldig vanlig prosess, og da spesielt i drivere.

 

Ulempen er at du ikke kan kjøre 16-bit programmer i Windows 64, men det er mulig det kommer en emulator etterhvert eller noe, vet egentlig ikke.

 

32-bit programmer går helt fint, etter det jeg har skjønt, har ikke noen informasjon om dette, men jeg mener å ha lest at 32-bit programmer vil fungerer tregere en 64-bt programmer, som egentlig ikke ville vært så rart.

Lenke til kommentar
Chipset-drivere er såpass utbredt og viktig at jeg tror de fleste produsentene har laget 64bits drivere til de (om de ikke følger med XP x64).

 

Intel har i hvert fall 64bits chipset-drivere.

6556219[/snapback]

 

Fant 64-bits drivere på hjemmesiden til Shuttle :)

Takker for hjelp så langt!! :w00t:

Oppstår det problemer poster jeg nok mer her! :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg bruker Win Xp64 på en maskin(xp4800) , må si meg fornøyd med den på ytelse.

Men det er ikke alle programmer som går på den.

3dmark 2001 funker ikke men alle de andre 3dmarkene går fint.

Virusprogram har jeg ikke funnet noen ennå som jeg er fornøyd med ,noen tips ?

Avast er i hverfall ikke noe bra på min maskin lett for å bli noen blåskjermer.

Nod 32 synnes jeg maser for mye og tar en del ressuer.

 

Nvidia har drivere til chipsett og skjermkort, vet ikke hvordan det er med andre produsenter ?

Merka veldig forskjell på min maskin etter jeg lasta ned servicpack og oppdateringer.

Ytet bedre og ble veldig stabil.

Endret av Razer63
Lenke til kommentar
Jeg bruker WinXP Home nå, men begynner å gå litt tregt pga mye programmer som har kommet og gått, har ikke CD siden XP var ferdig installert på maskinen når jeg kjøpte den (angrer litt nå som pc'en skriker etter en formatering av C:.) så jeg lurer litt på om jeg skal hoppe over på 64 bit versionen av XP.

6555642[/snapback]

 

Hvis du har produktnøkkelen, kan du antagelig låne en XP-CD til å installere med og bruke din nøkkel under installasjonen. Se etter klistremerke på kabinettet. Rart det ikke fulgte med CD egentlig, trodde dette var pålagt fra Microsoft...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...