Gå til innhold

Kan man bare importere.....

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting.

la oss si jeg får tak i Sony tver billig via statene. Er det bare for meg å ta de inn og selge de, eller må jeg ha tillatelse fra sony norge for å selge det videre? hvordan kan jeg sjekke ut slikt?

Dette er bare et eksempel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen konkret lov å vise til, men jeg har litt kunnskap innen dette området. Du kan fint kjøpe mange tv'er fra statene og selge dem i Norge, men du mister en del fordeler som du får som en registrert Sony forhandler. Du har ingen mulighet til å sende tilbake feilvare annet enn som privatperson, får ikke tilgang på reklame materiale eller forhandler-telefonnummer o.l. til Sony.

Ellers kan jeg jo nevne at amerikanske tv-apparater ikke fungerer uten videre her i Norge. Strømmen har "feil" spenning og frekvens og sendingene blir sendt i NTSC. Da må du ha f.eks en dvd-opptaker til å kjøre signalet gjennom. Du må også betale moms og toll.

Det er nok ikke ulovlig, folk selger jo ting på finn.no o.l. hele veien

Zneakers.no selger også sko uten noen "forhandlertillatelse".

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Nei nei.. det forstår jeg jo! bare lurte på om det var lov. har ikke behov for reklamerettigheter o.l.

Gjelder dette alle varer generellt?

hva hvis jeg etablerer et firma og selger dette? må jeg ha tillatelse fra de forskjellige leverandørene da?

Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige standarder for TV-signaler. USA benytter NTSC (som ikke er kompatilbelt med PAL). Norge og deler av Europa benytter PAL.

Husk også at de som kjøper Sony TVer av deg vil gå på deg både for service, garanti og reklamasjon (5 år). De kan ikke benytte Sony Norge til disse tingene.

Lenke til kommentar
fullstendig klar over det...

Får man tak i europeiske tver i statene?

hvor blir de vi tar inn til norge produsert?

6560126[/snapback]

og hvorfor skulle noen selge pal tver i statene?

blir jo bare dyrere for de. dessuten får de ikke solgt de og de blir sikkert saksøkt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De fleste nyere HD tv'er støtter både PAL og NTSC signaler i tillegg til HD-tv signalene, så sånn sett går det vel greit. (mitt 3 år gamle panasonic tv ble solgt likt i hele verden og støtter PAL og NTSC uten problemer)

Det er forskjell på om du selger som privatperson eller firma. For firmaer har kjøperen kjøps og forbruker lovene, om en forbruker klager deg inn til forbrukerrådet og vinner, kan han/hun i realiteten kreve deg konkurs for å få ny eller reparert en vare av deg. F.eks om det skulle komme opp en reklamasjonsgrunn (husk at TV-er har 5 års reklamasjon på fabrikkfeil i Norge uansett fabrikk-garantier og andre garantier og forsikringer). Du kan sikkert forsikre deg mot dette.

Husk også at du må betale 25% moms ved import... Som firma kan du trekke fra dette ved videresalg, men må også kreve moms av kjøper etter at du har lagt på din profitt. Du må kanskje også ha en revisor til å godkjenne regnskapet ditt.

Som privatperson må du personlig skatte av gevinster og avhengig av om du har annen jobb kan du havne i en dyrere skatteklasse.

Det er mange andre ting å tenke på ved å starte firma, aetat eller lignende hjelper deg med oppstart og kanskje finansiering av startkapital.

Dessuten ville jeg ha importert rett fra fabrikk eller i det minste opprinnelselslandet, som i dag for de fleste TV'er er Kina, eller et naboland.

Endret av zathan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...