Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

stabilisator ytreframre volvo 460 95'

miXer

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Volvo 460 2.0i 95' som har vært på EU-kontroll. Fikk 2'er feil på "5.3 Stabilisator H-V YtreFramre". Jeg hadde den ikke på EU-kontroll selv, han jeg kjøpte den av hadde det. Så mitt spørsmål er: Hvor i forstillinga sitter denne stabilisatoren, og hvordan ser den ut? Er den dyr og/eller vanskelig å bytte? Har byttet en del deler på bil før, så kan en del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stabilisatoren er et stag mellom høyre og venstre framhjulsoppheng. Skal motvirke at bilen krenger i svinger. (Dvs at når ene frem hjul presses opp gjør staget sånn at hjulet på andre side også dyttes opp.)

Noen biler har også stabilisatorstag bak.

Staget er vanligvis opplagret 2 steder i tillegg til i hjulopphengene. Opplagrinng vil si at staget er ført gjennom en gummiforing.

Det kan godt hende at du klarer å bytte staget selv med godt verktøy bukker og garasjejekk. Tror ikke det er nødvendig å ta hjulstilling på nytt etterpå. Kan være litt tricky å få foringene på plass.

Hvis jeg hadde vert deg hadde jeg skrudd av forskjermene for å komme bedre til. Da kan du også pikke litt rust.

Som en liten morsom avslutning kan jeg fortelle at jeg kjenner en som hadde en bil som stabstaget rustet tvert av. Bilen la seg som en overlastet ferge i svingene. Morsomt, dog veldig farlig.

Lenke til kommentar
miXer Postet i går, 22:48

Akkurat.. Bilen min krenger egentli ganske så godt allerede.. Noen bilder av hvordan den ser ut? Noen peiling på hvor det er best å kjøpe sånt, og hva sånt kan koste?!?

Jeg vil anbefale deg å finne ut litt mer spesifikt hva som er galt. Stabstag sitter, og fungerer generelt sett som Luske_Ludvig har forklart. Men det er ofte flere deler, og du trenger kanskje ikke bytte alle.

Uten at jeg er noen Volvo kjenner, tror jeg din bil har lenkearmer for stabstag (dette er en liten stang med ledd i hver ende (bilde) som forbinder selve stabstaget med støtdemperbenet (fjærben))

I så fall er dette en del som ofte blir slitt, og koster typisk 4-600 kr pr stk. Ellers er det gjerne foring som holder stabstaget i karosseri som slites, men siden det står "yttre" tror jeg ikke det er dem. (de koster ikke allverden)

Brudd i elve stabstaget kan som Luske_Ludvig nevner også forekomme, men det er ikke veldig vanlig, og da vil jeg tro det hadde stått på EU lappen.

post-56388-1153898825_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...