bobbo_ Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg vet ikke noe om mekatronikk, Maskin-, prosess- og produktutvikling virker som et veldig bra studie fra det jeg har sett så langt. Send mail til lærerne om dere lurer på noe Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Er det noen som har eller har hatt matvitenskap som kan fortelle litt om studiet? Mye vanskelig kjemi og matte det første året før man kan spesialisere seg etter hvert? I det hele tatt: Trengs det gode basiskunnskaper i matte, kjemi og biologi fra videregående for å gå på UMB? Spent på matvitenskap-studiet, men vet lite om det og vil gjerne vite mer. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
tjask Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hei. Kjenner noe til matvitenskap selv om jeg ikke har gått der selv. Man trenger ikke å ha store forkunnskaper i hverken matte, kjemi eller biologi selv om det vil gjøre studiet enklere. Kursene begynner helt på bunn så de som mestrer det fra VGS har det enkelt, men de som mangler det synes kanskje at det går litt fort framover. Det viktigste er kanskje at man synes kjemi og biologi er gøy/interessant for det er ganske mange slike fag og de tilbringer mye tid på laboratoriet. Når man kommer utover i studiet kan man velge om man vil bli person med hvit frakk eller om man vil spesialisere seg mot markedsføring osv for å bli person i dress Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Noen som har hatt Økonomi og administrasjon som utdanning der? Hva kan dere si om den retninga? Er det veldig hardt? Jeg ser man burde være ganske god i matte. Hva om man ikke er så veldig god? Jeg har f.eks. ikke hatt Matte R1-R2, kun T(eoretisk). Har dere noen tips ang min situasjon? Hvilke andre fag burde jeg ha på vgs? Er det mye lekser etc? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg går ikke på UmB da, men går på UiO. Men bor 50 meter unna, Utveien ;-) Fantastisk fin skole. Min samboer går matvitenskap noe som er spennende i seg selv. Så all honør til UmB, Bra skole! Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Fineste skolen i Norge, med det beste studentmiljøet! Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Med de kuleste studentene... Lenke til kommentar
Scrat78 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Skal selv søke på master - bioteknologi, da jeg er ferdig på bachelor nivå til sommeren. Og valget står mellom NTNU og UMB. Som noen never tidligere i tråden, har jeg også følelse av at UMB er et annenrangs universitet i forhold til NTNU. Men det er mulig jeg har feil syn på dette i og med at NTNU er litt bedre kjennt. Hvis det er slik som noen har beksrevet at arbeidsgivere gjerne foretrekker folk utdannet ved NTNU, vil evt gjøre valget av sted enkelt. Hvor nytt er UMB ? Synes det ligger utrolig lite bilder av studiestedet på nettet i motsettning til NTNU. Dette gjør at jeg vegrer meg litt for å søke på UMB. Pluss at Ås virker som en nitrist plass, og student hyblene knyttet opp imot UMB virker ikke spesielt tiltrekkene. Mulig vi er litt bortskjemmt her på UIA, da vi har studenthybler bygget for kun få år siden... Trenger stor overbevisning før jeg evt søker UMB, noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Tilbyr UMB forkurs til sine studier? Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hvor langt er det fra Ås togstasjon til UMB (gåavstand)? (Og når på dagen pleier undervisningen å begynne?) Takker for svar Endret 16. januar 2009 av Ituca Lenke til kommentar
Vertebrata Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hei folkens. Vurderer så smått studiet økologi og naturforvaltning. Noen som har kjennskap til studiet og kan fortelle meg om oppbygning av studiet og slikt. Hvilke retninger man kan velge ++ Hvordan er kjønnsfordelingen vanligvis? Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 yo! tjenestegjør i garden frem til august og skal mest sannsynlig starte på master i eiendomsfag på umb. Bor i oslo men tror jeg skal flytte inn på pentagon det første året, har hørt det kan være en fordel. Noen som kan si litt om hvordan miljøet der er ? er det evnt noen som går eiendomsfag og kan si noe om utdannningen? vet det er veldig få som går den, de har 25 plasser hvert år. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 De fleste førsteklassinger flytter inn på Pentagon. Miljøet der er veldig bra for å si det mildt! Du blir straks kjent med folk der. Er vel omlag 800 studenter som bor der tror jeg. Har bodd der selv da:P Du kommer til å bli kjent med mange eiendomsfag studenter, men først og fremst er jo studentmiljøet der helt annerledes enn noen skoler i Norge vil jeg tørre å påstå og det jeg har hørt fra studenter som har kommet fra andre skoler til UMB. Noe som skjer hver eneste dag. I motsetning til de andre store skolene så blir man kjent med flere folk her på UMB. Utdanningsnivået er høyt og er vel den raskest voksende skolen i landet Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 jeg kjenner absolutt ingen på ÅS! og kommer til å være den eneste av kameratene mine som begynner der til høsten. Skal flytte inn på pentagon ja, men de singel hyblene er ganske små er de ikke ? er det mange som velger eiendomsfag linjen da ? de har jo bare 25 plasser hvert år? flere som sier at studentmiljøet der er helt unikt, på hvilken måte da? hvis du f.eks skulle sammenlignet det med BI oslo ? Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 jeg kjenner absolutt ingen på ÅS! og kommer til å være den eneste av kameratene mine som begynner der til høsten. Skal flytte inn på pentagon ja, men de singel hyblene er ganske små er de ikke ? er det mange som velger eiendomsfag linjen da ? de har jo bare 25 plasser hvert år? flere som sier at studentmiljøet der er helt unikt, på hvilken måte da? hvis du f.eks skulle sammenlignet det med BI oslo ? Var i samme situasjon som deg når jeg begynte der. Å sånn er Pentagon helt geinalt, møter en haug med folk med en gang. På eks. BI så bor folk i oslo å har sine gamle venner. På Ås bor folk på Ås og forholder seg til de som er der. Blir mer soisalt sånn etter min mening. At det bare er et utested gjør og sitt til det litt spesielle miljøet. Man treffer altid alle når man er ute. Ingen spørsmål om hvor man skal dra Men man blir seff litt lei det og etter 5 år. Lenke til kommentar
JUL Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Det er også utrolig mange forksjellige lag og foreninger på Ås. Regionale foreninger (trønderforening, nordlandsforing, sørlandsforening osv.) her du fort blir tatt med hvis du ønsker og treffer folk på umb fra samme del av landet. Interresseforeninger for mye rart (rockeklubb, filmklubb, kor, KRIK, div. idretter) Og litt mer sære foreninger med opptakskrav er det og (hunn/hannkatter, PB) På Pentagon blir du fort kjent med folk og bor tett, 6 stk på en leilighet med felles kjøkken, do og dusj, du har et eget rom med 12kvm. På Pentagon kan du bare bo første året, da alle som begynner har garantert hybelleilighet (noe over 100 stk ikke fikk år pga høye søkertall). UMB kan absolutt anbefales som studiested. (: Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Det er vel Oslo det går i i helgene og ikke "ut-på-landet-låve-fester"? Satt på spissen. Nei, ytterst få drar til Oslo i helgen. Det er helt topp å dra ut på samfunnet. Skal selv søke på master - bioteknologi, da jeg er ferdig på bachelor nivå til sommeren. Og valget står mellom NTNU og UMB. Som noen never tidligere i tråden, har jeg også følelse av at UMB er et annenrangs universitet i forhold til NTNU. Men det er mulig jeg har feil syn på dette i og med at NTNU er litt bedre kjennt. Hvis det er slik som noen har beksrevet at arbeidsgivere gjerne foretrekker folk utdannet ved NTNU, vil evt gjøre valget av sted enkelt. Hvor nytt er UMB ? Synes det ligger utrolig lite bilder av studiestedet på nettet i motsettning til NTNU. Dette gjør at jeg vegrer meg litt for å søke på UMB. Pluss at Ås virker som en nitrist plass, og student hyblene knyttet opp imot UMB virker ikke spesielt tiltrekkene. Mulig vi er litt bortskjemmt her på UIA, da vi har studenthybler bygget for kun få år siden... Trenger stor overbevisning før jeg evt søker UMB, noen som kan hjelpe ? Det er ingen tvil om at det ligger mye mer prestisje i å gå på NTNU framfor UMB. I akkurat bioteknologi er UMB ganske gode og anerkjente, men generelt så er holdningen at NTNU er bedre. Det inntrykket jeg har fått fra mine venner som studerer på NTNU(siv.ing) er at det er MANGE flere obligatoriske innleveringer. Det har du ikke på UMB. (Snakker altså de første årene i siv.ing) Alikevell har du muligheten til å jobbe hardt hvis du vil. Du har altså muligheten til å være en slapp jævel eller jobb jevnt og trutt. Eller en mellomting. De bedriftene jeg har snakket med sier at NTNU utdanner den samme typen studenter. Som en slags robotfabrikk. At UMB-studenter er ettertraktet for å få mer variasjon inn i selskapene. Jeg tar selvfølgelig dette med en klype salt, men tror det er noe sannhet i det. Ås er annerledes, ikke dårligere. Bare annerledes. Tilbyr UMB forkurs til sine studier? Så vidt jeg vet tilbyr de forkurs i matte, fysikk og kjemi. Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Det er også utrolig mange forksjellige lag og foreninger på Ås. Regionale foreninger (trønderforening, nordlandsforing, sørlandsforening osv.) her du fort blir tatt med hvis du ønsker og treffer folk på umb fra samme del av landet. Interresseforeninger for mye rart (rockeklubb, filmklubb, kor, KRIK, div. idretter) Og litt mer sære foreninger med opptakskrav er det og (hunn/hannkatter, PB) På Pentagon blir du fort kjent med folk og bor tett, 6 stk på en leilighet med felles kjøkken, do og dusj, du har et eget rom med 12kvm. På Pentagon kan du bare bo første året, da alle som begynner har garantert hybelleilighet (noe over 100 stk ikke fikk år pga høye søkertall). UMB kan absolutt anbefales som studiested. (: høres jo bra ut det da, dersom folk ikke er så mye ute i oslo så regner jeg med høy festfaktor på selve campus/ ås området? Åssen blir man fordelt på de rommene, blir de som har søkt samme linje satt i samme leilighet? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Vurderte litt å søke inn på Geomatikk, men syns Ås frister lite etter 3 år på Ås VGS. Stedet er så deprimerende Noen her som går Geomatikk? Noen som har hatt Samuelsen i matte/fysikk? Snodig fyr. Lenke til kommentar
JUL Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 høres jo bra ut det da, dersom folk ikke er så mye ute i oslo så regner jeg med høy festfaktor på selve campus/ ås området? Åssen blir man fordelt på de rommene, blir de som har søkt samme linje satt i samme leilighet? Onsdager og fredager er utedagene i ås, da er bodegaen åpen, det er forskjellige temaer for hver gang og veksler mellom bare vanlig bodega, utkledings/temafester, konserter og revyer. Under festivaler er det selvølgelig enda mer festing (uka i ås, spellfestivalen ol.). På lørdager er det ikke bordega og da er det hjemmefester rundt om kring, hvis du ikke heller vil reise inn til Oslo da. Rommene man får tildelt virker for meg helt tilfeldig, UMB er også det universitet i Norge med høyest andel av internasjonale studenter og siden mange av disse bor på Pentagon er du nesten garantert naboer fra andre land, noe som kan være spennende (og krevende :!: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå