Gå til innhold

Er det forskjell på DV-tape?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel litt forskjell på kvaliteten. Nokon er "betre rusta" mot dropouts, og kanskje slitasje. Og so er det nokre få modellar som har eit lite minnekort innebygd, der ein kan lagre diverse småinfo. Lurer på om det til dømes gjev mogelegheit for å lagre noko tekst på tapen. Eg har aldri sett poenget med dette, og har difor aldri vurdert å bruke ekstra pengar på det.

Til vanleg bruk er det sikkert ikkje nødvendig med dei dyraste tapane, men skal du lagre ein masterkopi av ein ferdig film e.l. på DV-tape, kan det kanskje vere lurt å ha ein høgkvalitetstape til det.

Det vert ofte sagt at ein ikkje bør blande tapar av ulike merker, spesielt Sony og Panasonic. Dette fordi smøremidla som vert brukt gjerne reagerer med kvarandre, og lager mykje drit. Eg (og andre) har sagt dette fleire gonger tidlegare, men so las eg det følgjande på sida til Adam Wilt:

In DV's early days, Sony and Panasonic tapes used different lubricants, and if you used one brand a lot and then switched to the other, incompatibilities between the lubricants (which get deposited on heads and tape guides) could cause VTRs to jam up or the heads to clog, sometimes permanently. Supposedly the lubricants were made compatible starting in 1997, but I'm still hearing horror stories about these problems in the summer of 2002.

Sida har rett nok ikkje vorte oppdatert på to år, men ein skulle no ikkje tru at produsentane hadde gått tilbake til gamle syndar sidan den tid... Uansett, det kan no vere like greit å halde seg til eitt merke, men akkurat kva er ikkje so farleg.

Det er mange som bruker Sony Premium til både DV og HDV, og den er kjend for å vere ein god tape. Men du kan like gjerne kjøpe Panasonic eller Fuji. Biletkvaliteten vert uansett den same, då det er digital informasjon.

Her er ein litt lang diskusjon frå Camcorderinfo-forumet som omhandlar tape, og kva som er den beste. Er ein del unødvendig info der, men noko interessant òg:

http://www.camcorderinfo.com/bbs/showthrea...86&page=1&pp=15

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

Men du kan like gjerne kjøpe Panasonic eller Fuji. Biletkvaliteten vert uansett den same, då det er digital informasjon.

Ja,... det var det jeg og tenkte, men var litt usikker.

Jeg kjøpte en pakke Sony Premium i går når jeg hentet kameraet mitt. Virket jo den... :)

Da får jeg bare begynne å filme i vei da. Skal bli gøy :) Takk igjen!

Lenke til kommentar

En billig teip kan være like så bra som en dyr en. Men når det kommer til overskriving, så vil en billig en være dårligere enn en dyrere. Jeg overskriver aldri en teip, så jeg holder meg til de rimelige fargerike mangepakkene fra Sony, og er svært så fornøyd. Har et forbruk på ca 15 teiper i løpet av en mnd, så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En billig teip kan være like så bra som en dyr en. Men når det kommer til overskriving, så vil en billig en være dårligere enn en dyrere. Jeg overskriver aldri en teip, så jeg holder meg til de rimelige fargerike mangepakkene fra Sony, og er svært så fornøyd. Har et forbruk på ca 15 teiper i løpet av en mnd, så jeg vet hva jeg snakker om.

6559137[/snapback]

Jeg påstår at dette ikke er helt riktig. Dyre taper er stort sett kun såkalte "mastertaper".

En billig tape egner seg dårlig til mastring, fordi beskyttelseslaget på tapen er tykkere enn på dyrere taper. Av denne grunn, lagres ikke signalet like sterkt, og tapen vil derfor ikke holde på signalene like lenge som en mastertape/dyr tape. Men på grunn av tykkere beskyttelseslag, vil tapen tåle flere overskrivinger.

En dyr tape egner seg godt til mastring, fordi beskyttelseslaget på tapen er tynt, og da lagres signalene sterkere. Men på grunn av tynn beskyttelse, vil tapen fortere slites både ved avspilling og innspilling.

Selve kvaliteten vil ikke være forskjellig, men de billige tapene kan altså "miste" signaler fortere enn de dyre.

Det er en grunn til at man fraråder at mastertaper brukes til gjentatte overspillinger, mens billige taper ofte får påskriften "ideal for everyday use".

Hvis du aldri har overskrevet en tape, så har du kanskje aldri opplevd dette i praksis? Du skriver at du vet hva du snakker om, men hvordan kan du det om du aldri har prøvd?

Skal ikke si at dette er fasiten, men egne erfaringer og hva jeg har lest, understøtter det jeg her sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...