Gå til innhold

PANASONIC NV-GS180E-S eller Panasonic NV-GS37E-S

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg videokamera, og står da mellom to kameraer. GS180E-S eller GS37E-S. Lurer da på hvor mye forskjell det er på de kameraene, de er jo 1000,- kr forskjell i pris. Filmer de i widescreen noen av de? Vet at GS180 har 3 ccd brikker og at det er en bra fordel, men er det så stor forskjell på de to kameraene på bildekvaliteten? Hva med overføring til pc, er det noen forskjeller der på de to kameraene? Ser at GS37 har videolys, har man egentlig bruk for det? Blir sikkert å filme mye innendørs, jul, bursdager etc. Takker for alle kommentarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=605588

Den tråden er berre nokre dagar gammal, og ligg som den femte tråden i dette forumet...

Overføring til PC er identisk.

6554191[/snapback]

Fikk jo ikke helt svar på spørsmåla mine av den diskusjonen da.

- Lurer da på hvor mye forskjell det er på de kameraene, de er jo 1000,- kr forskjell i pris.

-Filmer de i widescreen noen av de?

-Ser at GS37 har videolys, har man egentlig bruk for det?

noen som vet dette?

Lenke til kommentar

Forskjellen i opptakskvaliteten kom vel ganske klart fram av sitatet frå Camcorderinfo, sjølv om det ikkje var akkurat GS37 dei samanlikna med. Hadde du då sett fort gjennom den testen, ville du funne dette avsnittet:

Widescreen/16:9 Mode

The PV-GS180 serves up three aspect ratio flavors: plain vanilla 4:3, 16:9, and cinema mode. The camcorder does not support true 16:9, but anamorphically squeezes a 16:9 aspect ratio image onto the 4:3 native chip. This results in a significant drop in video sharpness in 16:9 mode. The third aspect ratio setting, cinema mode, applies a letterbox to a 4:3 image that results in a video frame with a 16:9 aspect ratio at the cost of image information from the top and bottom of the frame. Cinema mode is useful if you want to record a 16:9 video frame that will playback without distortion or cropping on a standard 4:3 TV.

Akam.no testa forresten GS37 for ikkje so lenge sidan. Ut frå den testen ser det ut som GS37 kan letterboxe video (leggje på svarte striper oppe og nede) for å lage widescreen.

Videolyset veit eg ikkje kor godt er.

Lenke til kommentar

ok, takk for svar. Leste ikke så godt på den linken, er ikke helt stødig i engelsken :blush: Men hvis jeg har forstått det rett, så er kameraene like på det område at de kutter en del av bildet når de filmer i widescreen....

Og videokvaliteten er betydelig bedre på GS-180 enn GS-37.

Lenke til kommentar

GS180 har to ulike måtar å lage widescreen, der den eine er lik den GS37 bruker (slik eg forstår det). Det er Cinema Mode, i det sitatet. Den andre metoden er eg ikkje hundre prosent sikker på korleis er. Det kan vere at den er slik at den bruker ein litt større del av biletbrikkene i breidda, men skal ikkje seie dette sikkert. I følge Camcorderinfo førte denne metoden til mindre skarpe bilete.

Camcorderinfo tester rett nok den amerikanske utgåva av kameraet, men ein skulle ikkje tru det var andre store forskjellar enn TV-standarden.

Lenke til kommentar

ang GS37E-S, det står på panasonic sin hjemmeside at det følger med fjernkontroll på dette kameraet, men spurte på yatack.no og de sa det ikke fulgte med. Er det forskjellig fra hvilke butikker som selger dette kameraet?

Lenke til kommentar
ang GS37E-S, det står på panasonic sin hjemmeside at det følger med fjernkontroll på dette kameraet, men spurte på yatack.no og de sa det ikke fulgte med. Er det forskjellig fra hvilke butikker som selger dette kameraet?

Jeg kjøpte mitt NV-GS37E fra Elkjøp, der var i hvert fall fjernkontrollen med... Tror den skal være med alle varianter, men den følger ikke med NV-GS27. Det kan være Yatack blander med den modellen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...