ahleks Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hei, Skal kjøpe nytt Hi-Fi anlegg til under 20000 noen som kan ambefale noe ? Hadde tenkt å kjøpe en Yamaha YST-SW1500 (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315004) men aner ikke hvilken forsterker eller hvilke fronthøytalere jeg ska ha. Skal bruke det til pc og tv....hvis det er mulig Takker for svar Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Et lite tips er å oppgi følgende informasjon: - Hva du skal bruke anlegget til; film, musikk eller begge deler - Om du skal høre på musikk, isåfall hvilken type - Størrelsesorden på rom - Design etc Det blir lettere å anbefale noe konkret om man har noe å gå etter. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Å ta utgansgspunktet i eit anlegg fra ein sub blir heilt feil, valg av sub skal først og fremst tilpassast resten av anlegget til slutt. Dessutan tykkjer eg ikkje subbane til Yamaha er noko å skryte av heller. Særs umusikalske. Og er det stereo du skal ha? Då vert sub i dei fleste tilfeller ganske overflødig om du ikkje skal bruke anlegget primært til film, då blir surround det beste valget. Endret 25. juli 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Aldeles enig med det over. Kjøp deg etpar skikkelige stereohøyttalere og en ditto forsterker. Så kan du utvide til surround etterhvert. Koster du på deg skikkelige høyttalere trenger du knapt tenke på sub Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jepp. Så kom med meir informasjon om kva du skal bruke det til og kva kriterier du har, så vert det lettare å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 suber er ofte ikke laget for stereo heller. spesielt ikke musikk. de reagerer ikke raskt nok. men det kan løses. men som folka sier. sub kommer i 2. rekke Lenke til kommentar
ahleks Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 ooops sry det skal for det meste brukes til å høre på musikk, er ikke sikker på eksakt størrelse på rommet men det er vertfal en liten stue Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Så du vil ha stereo? Kva musikk høyrer du på? Gi oss fleire kriterier, ver litt kresen! For 20000 kan du få mykje snacks. Lenke til kommentar
ahleks Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 ja, jeg hadde tenkt stereo, tenkte jeg ville ha få Gode høytalere en mange moderate. Ellers hører for det meste på tecno/trance så jeg vil ha lit "donk donk"/bass, Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Der vart det plutseleg litt lettare. Har sjølv eit par JMlab Cobalt 816 ståande, og eg meiner desse er perfekte til elektronisk musikk og film, men diskanten blir fort for masete til kvass metal. Masse trøkk og dynamikk, kjempemorsome høgtalarar samtidig som dei spelar oppløyst og pent. Men diskanten er nettopp ein av grunnane til at eg skal kvitte meg med dei. *host**hark* Desse ilag med f.eks ein Cayin 252B forsterkar eller liknande med mykje power, pluss ein god DVD/CD spelar har eg trua på kunne gjort susen. Norsk audiotenikk fører Cayin: http://www.norskaudioteknikk.no/ Focal-JMlab: http://www.hifihuset.no DVD/CDspelar tør eg ikkje heilt å synse på. Endret 25. juli 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 suber er ofte ikke laget for stereo heller. spesielt ikke musikk. de reagerer ikke raskt nok...6555921[/snapback] Hmmm.... Det der er så feil som det kan få blitt fordi: En sub er ikke "treig" 30Hz er 30 Hz uansett. Det som er forskjellen er forsterkerens evne til å kontrollere elementet som gjør at du kan få grøtete og upresis gjengivelse. Slewrate, dempingsfaktor; evne til å levere strøm kjapt og nr det trengs er stikkord her. I tillegg kommer det at de fleste subene på markedet er basert på bassrefleks og plasseres i hjørnet med portene inn mot veggen. Det er også meget uheldig. En lukket løsning vil være mye bedre her uansett. Og hvordan en sub ikke kan være laget for stereo lurer jeg virkelig på, selv om en ikke kan retningsbestemme frekvensene en basshøyttaler normalt gjengir går det fint å kjøre stereokonfigurasjon også på disse. Da skulle det være oppklart Angående forsterker og CD spiller finnes det mye snadder. denne pakken kan jo være verdt å overveie. Det samme er Arcam CD73T, sammen med Arcam A80. Blant annet... Alt kommer an på hva du er ute etter. H/K er typisk amerikansk, brutalt, kraftfullt og rett på sak, Arcam er noe mer analytisk av seg og vil nok spille noe mer detaljert men mangler ikke krefter når det tengs av den grunn. Så har vi jo bl.a Cayin mm... Alt kommer an på hva DU syns låter bra, men genrelle råd og tips på veien er jo absolutt en fordel Lenke til kommentar
ahleks Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg kom over disse mens jeg kjikket CERWIN-VEGA CLS-215 Høyttalere http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ho...talere_Sort.htm Er det noe jeg bør satse på....? Er det noen som hvet noe jeg bør hvite om disse ? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hvis du vil ha lydkvalitet i tillegg til dunkdunk, så styr unna! CV! er dunkdunk og ingenting meir. Fysja. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Det er du som skal ha annlegget og vet hvor det skal brukes, du har sikkert også lydpreferanser, så ingen er BEDRE enn du selv til og velge ut det annlegg DU skal ha. Har og har fremdeles venner som er notoriske komponentbyttere, feilen de gjør er IKKE og lytte selv med lånt utstyr hjem. Da hjelper det lite at cd spiller koster 43.000. kr hvis den må skiftes ut fordi den ikke passer med øvrig utstyr. Endret 26. juli 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
ahleks Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Er HiFiKlubben et bra sted å kjøpe ? Er det mulig å prøve høytalere der før man kjøper ? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Er HiFiKlubben et bra sted å kjøpe ?Er det mulig å prøve høytalere der før man kjøper ? 6561312[/snapback] Ja, helt ok å handle på hfk. Ja, du kan høre på høyttalerene før du kjøper dem. Lenke til kommentar
ahleks Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Er det noen som kan anbefale noen gode høytalere med klar lyd og god bass som jeg kan få for mellom 7000 og 1000, og en subwoofer jeg kan ha til ? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Subwoofer = neinei. Kom med ei anbefaling lenger oppe her, Dali sin Concept-serie kan og vere verdt å kikke på. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Dali Ikon 6 (9000kr) +THULE Spirit IA100 Integrert forsterker ville jeg sett på hvis jeg var på ditt budsjett. Jeg ville også droppet subwooferen, den tar for mye av budsjettet i forhold til hva du får tilbake. Som andre her sa, styr unna Cerwin Vega, de er bare laget for å starte nabokrangler. Lenke til kommentar
ahleks Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Ok, Tusen takk for alle svar Tror jeg går for et par Dali Ikon 6 og en av di forsterkerene anbefalt lenger oppe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå