studjur Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hei! Jeg er en svært ivrig "filmskaper", og har nylig gått til anskaffelse av Adobe Premiere Pro v. 2. Nå viser det seg at Pro2 krever en prosessor med "the SSE2 instruction set". Jeg er ikke særlig datakyndig, og dette sier meg ikke mye. Men jeg forstår vel såpass at jeg trenger ny prosessor. I dag har jeg en AMD Athlon XP 3200+, som åpenbart ikke er godt nok. Spørsmålet er da: Hvilken prosessor bør jeg kjøpe? - Bør passe bra til videoredigering - Må være "SSE2"-kompatibel - Må tilfredsstille Premiere Pros systemkrav (min. Intel Pentium 4 - 1,4 Ghz) - Må være kompatibelt med systemet forøvrig (hovedkort: Asus A7N8X-E Deluxe Socket A - nForce2 Ultra 400/MCP-T, GbLAN, Firewire) Håper dere kan hjelpe meg litt på veg, og håper dessuten jeg har gitt nok informasjon til at dere kan bistå. På forhånd takk så mye! Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Ser ikke ut til at ditt hovedkort støtter CPU'er med det instruksjons settet. Den er nok for gammel. Skrap sammen litt penger og kjøp ny AMD X2 processor eller Intel Core 2 Duo. Prisene raser for tiden, og det vil være en veldig bra ytelsesforbedring i videoredigering. Lenke til kommentar
studjur Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Ok, takk for svar. Du sier at mitt hovedkort antageligvis ikke støtter CPU-er med det instruksjonssettet. Innebærer det at jeg må kjøpe nytt hovedkort? Slik jeg forstår det utifra Adobes systemkrav, så er SSE2 kun et krav på AMD-systemer. Betyr dette at jeg kan omgå SSE2-kravet ved å kjøpe en Intel-prosessor? Systemkrav Premiere: http://www.adobe.com/no/products/premiere/ Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Du må nok ta en liten oppgradering og hva det medfølger. Ettersom socket A er borte, erstattet av nye. Nå er det også slik at DDR er iferd med og fases ut ifordel mot DDR2. Og AGP imot PCI-Express. Satt opp et forslag til en liten oppgradering under her. Forslag CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ Forslag HK: ASUS M2N-E Forslag RAM: Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Forslag GFX: ASUS Radeon X1600XT Sielent Total pris vil være 4500kr inkl frakt. ~ Medion Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Du bør kanskje ta en titt på denne RAM'en isteden. Den koster like mye som den RAM'en Medion foreslo, men kapasiteten er dobbel. Og 2GB RAM vil hjelpe noe helt vanvittig når du videoredigerer! Lenke til kommentar
studjur Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Jøss. Skal si pengene flyr. Men det er vel lite man får gjort med det, må man så må man. Takk for linkene og forslagene folkens. Jeg ser dere linker til PCutstyr.no og Netshop.no. Er disse forhandlerne billigere enn Komplett.no o.l? Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Anbefaler deg helt klart, som allerede nevnt, 2GB RAM, og et stillegående skjermkort. Dessuten koster ikke RAM så mye for tiden heller. Tror AMD skal sette prisene kraftig ned ganske snart, August mnd tror jeg. Jeg ville ha ventet litt til, da får du mer for pengene. Endret 25. juli 2006 av karasjok Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Ok, takk for svar. Du sier at mitt hovedkort antageligvis ikke støtter CPU-er med det instruksjonssettet. Innebærer det at jeg må kjøpe nytt hovedkort? Slik jeg forstår det utifra Adobes systemkrav, så er SSE2 kun et krav på AMD-systemer. Betyr dette at jeg kan omgå SSE2-kravet ved å kjøpe en Intel-prosessor? Systemkrav Premiere: http://www.adobe.com/no/products/premiere/ 6553133[/snapback] Intel processorer har hatt SSE2 støtte lengre enn AMD, så det er nok grunnen. Alle nyere processorer støtter SSE2, men de trenger nye hovedkort for å fungere. En ting å tenke på er at videoredigering i Adobe Premiere Pro 2.0 vil være nesten real-time med oppgradert PC i forhold til din gamle. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Er jo best med intel til videoredigering, og ettersom core2duo er ganske heftig, bør man vurdere det når man kommer borti så store oppgraderinger til videoredigering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå