knutby Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg kan ikke noe om overklokking. +Jeg har lyst til å overklokke. =Ikke smart. Hva kan jeg gjøre med. P4 2GHz (Bruker standar vifte) ASUS P4S533 ASUS G3ti2 512MB DDR WinXP PROeng [ Denne Melding var redigert av: Loffelur på 2002-10-18 20:27 ] Lenke til kommentar
enry Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Med det opplegget kan du gjøre masse, - mer enn med de fleste andre konstellasjoner! Du har Asus P4S533 som er "kongekonstellasjon" (refererer KONGEN selv - Byggeren) sammen med rette komponenter. Asus P4S533 er kjempebra til overklokking av P4/400, - men har begrenset potensiale for overklokking av P4/533 p.g.a. maksimum fsb på 166 og manglende ordinær PCI/AGP-lock. Med din CPU skal du bare gå inn i Bios på Advanced Meny og endre CPU/PCI Frequency Ratio, - du kan prøve med 120. Så får du øke om din CPU tåler det. Når du møter veggen og du får blå, svart eller eksplodert skjerm, - går du tilbake og øker CPU Vcore Setting til 1,75 eller noe. Så får vi (vi - ikke bare du) se! Vi venter nemlig på dine raporteer. Vaffal jeg, - som likevel ikke er fjortiss. Lenke til kommentar
enry Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 4.4. Advanced Meny finner du på side 63 i den Asus P4S533 User's Manual som jeg har. Du har kanskje den samme. Når du har overklokket CPU skal du se nærmere på ditt minne eller RAM. Hva slags RAM har du. Om du skal overklokke, kan du først overklokke prosessoren, men deretter kan du overklokke minnet og flere ting. Det er minnet jeg vil nevne. Minnet blir overklokket eksakt like mye som prosessoren (CPU), så når du kjører CPU på 120 Mhz går minnet ditt (RAM'en) på 120 Mhz. Om du ikke har god RAM kan det stoppe enhver overklokking. Skal du overklokke bør du ha veldig god RAM, - blablabla ... Det blir for mye akkurat nå ... Men vær opps på at når du overklokker som du kan jmf. mulighetene i BIOS, - å' du har den kjempebra prosessoren, - er RAM'en din utsatt. Men du får prøve deg frem, - jeg er dritings og skal finne sexy damer nå, - jeg vet de finns ...:razz: Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Det kan være en god ide å lære seg litt om emnet før du setter i gang. Du kan jo f. eks. begynne med Overklokking.no's nybegynnergaid.. Lenke til kommentar
enry Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Neineinei. Den derre nybegynnerguiden er jo håpløs. Nybegynnerguiden her er totalt fullstendig ubrukelig og gir ingen som helst hjelp! Noen bør skamme seg!!! Slike uttalelser kan man bli "bannet" for, - det vil si utestengt, - det er demokratiet her på hw.no og overklokking.no. Men du går altså inn på Advanced Meny på skjermen i BIOS Setup og starter din overklokking. Det hele er så enkelt. I manualen til Asus P4S533 starter det hele på side 63. Tror jeg. DU har fortsatt det beste utgangspunkt, - så forlater jeg tema nå til fordel for kong Alcohol ... :razz: Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-18 23:20, skrev enry: - går du tilbake og øker CPU Vcore Setting til 1,75 eller noe. Det var vel en vanvittig overdrivelse. INGEN bør øke vcore så mye i første omgang. Øk med små steg i gangen og se hvor det beste resultatet finnes. Husk at jo høyere spenning man kjører jo høyere blir temperaturen også, og dette er en begrensende faktor. Følgelig kan gjerne bedre resultater oppnås med lavere spenning. Dette varierer mye fra eksemplar til eksemplar, så det må bare prøves ut. Har forøvrig bygd på dette hk ganske nylig, men da med 1.8ghz cpu. Denne ville gå helt stabilt på vel 2.6 ghz med default vcore (1.5v). Tempen var også veldig lav, men mye av det skyldes nok et realt Cieftec med masse vifter. Siden det ikke var jeg som skulle ha maskina, valgte jeg å sette farten til 2.4 ghz, slik at minne/agp/pci gikk nøyaktig på specs. Grunnet litt tidspress på testingen, valgte jeg å øke spenningen til 1.525 volt for å være på den sikre siden. I dette tilfelle vil det være ideelt å få cpu til å gå på 2.6 ghz, slik at minne/agp/pci kan gå riktig. Ved økning over dette, overklokker man også disse. Dette skal vel gå fint i utgangspunktet, men husk at ram`en ikke tåler ubegrenset med klokking (du kan sette opp spenningen på minnet med en jumper på hk, men personlig ville jeg ikke tatt meg bryet). Hold også pci under 40 mhz, de fleste komponenter vil tåle dette. Les bruksanvisningen for å forstå divider- og andre instillinger, eller sleng inn flere inlegg...lykke til! Lenke til kommentar
enry Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-19 07:35, skrev Muffinman: Quote: Den 2002-10-18 23:20, skrev enry: - går du tilbake og øker CPU Vcore Setting til 1,75 eller noe. Det var vel en vanvittig overdrivelse. INGEN bør øke vcore så mye i første omgang. Øk med små steg i gangen og se hvor det beste resultatet finnes. Husk at jo høyere spenning man kjører jo høyere blir temperaturen også, og dette er en begrensende faktor. Følgelig kan gjerne bedre resultater oppnås med lavere spenning. Dette varierer mye fra eksemplar til eksemplar, så det må bare prøves ut. Har forøvrig bygd på dette hk ganske nylig, men da med 1.8ghz cpu. Denne ville gå helt stabilt på vel 2.6 ghz med default vcore (1.5v). Tempen var også veldig lav, men mye av det skyldes nok et realt Cieftec med masse vifter. Siden det ikke var jeg som skulle ha maskina, valgte jeg å sette farten til 2.4 ghz, slik at minne/agp/pci gikk nøyaktig på specs. Grunnet litt tidspress på testingen, valgte jeg å øke spenningen til 1.525 volt for å være på den sikre siden. I dette tilfelle vil det være ideelt å få cpu til å gå på 2.6 ghz, slik at minne/agp/pci kan gå riktig. Ved økning over dette, overklokker man også disse. Dette skal vel gå fint i utgangspunktet, men husk at ram`en ikke tåler ubegrenset med klokking (du kan sette opp spenningen på minnet med en jumper på hk, men personlig ville jeg ikke tatt meg bryet). Hold også pci under 40 mhz, de fleste komponenter vil tåle dette. Les bruksanvisningen for å forstå divider- og andre instillinger, eller sleng inn flere inlegg...lykke til! Jeg er enig i dette med å sette Vcore opp først når du har behov for det, - og ikke lengre enn du trenger. Men du kan komme til å trenge å øke spenningen på minnet også, det så jeg nettopp eksempel på i en annen tråd, - når minnespenningen ble økt fra 2,5V til 2,7V gikk maskinen stabilt etter flere krasj. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Om du skal ta livet av pc'en sjekk: =12227735&qs[clnr]=0"]http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/NO/...7735&qs[clnr]=0 Lenke til kommentar
knutby Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Vi får prøve å se hvordan det går... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå