Gå til innhold

Blitz til Canon EOS 300D

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at dette er et tema som sikkert er oppe litt rett som det er, men jeg spør uansett..

Nå har jeg ca 2500 å bruke på fotoutstyr.. Hvilken blitz anbefales til den prisen? Selv tenker jeg på en Canon Speedlite 430EX. Det frister med originalutstyr.. :love:

På forhånd tusen takk for hjelpen.. :thumbup::)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Canon-blitzen skal vel ha en oppladingstid på 3,7 sekunder?
Du kan ikke sammenligne oppladingstiden direkte. Den gjelder for opplading etter at blitzen har blitt helt utladet.

En kraftig blitz kan ha langre oppladingstid enn en mindre kraftig blitz, men det betyr ikke at den er tregere. Ved samme lysstyrke så kan den være mye raskere enn den mindre kraftige. Så oppladingstiden gir ingen informasjon om hvor raskt du kan ta neste bilde, bare om hvor lenge du må vente i verste fall etter full utlading.

Så en lang oppladingstid kan bety at blitzen er meget rask og har lang rekkevidde, eller det kan bety at den er elendig konstruert. Spesielt hvis du sammenligner mellom to forskjellige fabrikanter så sier tallet deg lite. I må i allefall kompensere for forskjellen ledetallet før det sier deg noe.

Du har også et problem når du skal sammenligne ledetallet, det må være oppgitt ved samme måleenhet, ISO og brennvidde før du kan sammenligne. Hvis ikke må du regne om.

Lenke til kommentar
Canon-blitzen skal vel ha en oppladingstid på 3,7 sekunder?
Du kan ikke sammenligne oppladingstiden direkte. Den gjelder for opplading etter at blitzen har blitt helt utladet.

En kraftig blitz kan ha langre oppladingstid enn en mindre kraftig blitz, men det betyr ikke at den er tregere. Ved samme lysstyrke så kan den være mye raskere enn den mindre kraftige. Så oppladingstiden gir ingen informasjon om hvor raskt du kan ta neste bilde, bare om hvor lenge du må vente i verste fall etter full utlading.

Så en lang oppladingstid kan bety at blitzen er meget rask og har lang rekkevidde, eller det kan bety at den er elendig konstruert. Spesielt hvis du sammenligner mellom to forskjellige fabrikanter så sier tallet deg lite. I må i allefall kompensere for forskjellen ledetallet før det sier deg noe.

Du har også et problem når du skal sammenligne ledetallet, det må være oppgitt ved samme måleenhet, ISO og brennvidde før du kan sammenligne. Hvis ikke må du regne om.

6656736[/snapback]

Dette med ledetall er noe jeg har lurt litt på.

Min blitz Canon 580EX har ledetall 58, mens Nikons SB-800 har 38.

Nå har jeg ikke gravd rundt på nettet, men hvordan er disse blitzene iforhold til hverandre?

Er Canonen så mye bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...