Chris_lox Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Heisann! Har endelig fått internetten fra bluecom, men noe som irriterer meg veldig er at de port scanner minst 20 ganger i timen! Jeg bruker sygate personal firewall så da kommer det en melding opp om portscan attack. Hvorfor gjør de dette? Og hva er portscanning? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Det er neppe Bluecom som gjør dette men det er en av tingene du blir utsatt for så fort du går online. Det en eller annen ute i den store verden som scanner etter porter hvor det kjøres tjenester antagelig i ett håp om at eventuelle tjenester kan utnyttes. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 backtracer og kommer tilbake til local host : bluecom hver eneste gang! ble portscannet et par ganger i måneden når jeg hadde telenor. Nå er det over 19 ganger på 12 timer. Alltid samme ip! Kan jeg på noen måte blocke portscanning fra bluecom? Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Er vel akkurat det sygate firewall'n gjør... blokker den Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Eventuelt hvis det er så plagsomt så kan du jo sette opp en hardwarebasert firewall. Men den vil jo ikke da gjøre noe.. Endret 25. juli 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 har ikke lyst til å bruke penger fordi bluecom skaper problemer (ikke første gang de gjør det!) Er utrolig irriterende den medlingen som kommer opp! Lenke til kommentar
r_k Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Kan ikke se at det er Bluecom som lager problemer da. Det er jo ikke akkurat deres skyld at du blir portscanna... Kan du ikke sette opp sygate til å bare droppe de pakken da? Bruker ikke den firewallen selv er litt på tynn is der... Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 hmm.. merkelig at det er samme ip og mac adresse hver gang! Står bluecom når jeg backtracer. Som sagt hadde jeg aldri dette problemet med telenor! Prøvd å få til det du sier, men da funker ikke internett lengre Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Ringe Bluecom og spørre om det er en IP de pleier å bruke eller om de pleier å portscanne kundene såpass ofte? Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Har opplevd ganske ofte at Sygate personal firewall feilmelder legitim nettverks trafikk som portscanning og angrep. Kan være keep-alive, ping, whatever fra Bluecom, og Sygate tror det er farlig. Spør Bluecom hva slags trafikk det er på linjen istedet for å bli paranoid av alle svarene på dette forumet Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Får gjøre det. Begynner å bli temmelig lei alt tullet fra bluecom nå! Anbefaler alle å holde seg unna dette selskapet! Hvis noen vet hvordan man kan blokkere dette i sygate firewall hadde det vært fint Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) hehe egentlig litt artig post, du beskylder BC for noe du ikke vet hva er engang, en annen ting, du sier selv at det står localhost, da kan jo alt tyde på at det er den egen feil, (localhost er din egen pc/ip) (Spyware/virus/annen driiiit på pcen) Tilslutt hvordan man blokkerer dette i sygate, trenger du ikke og tenke på det er er nettop det den gjør, men men GL bytt ISP Endret 26. juli 2006 av Powerpc Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Du får oppgitt MAC-adresse? Det ville du ikke fått om den hadde kommet utenfra. Sjekk hvilket av ditt utstyr som har samme MAC-adresse. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Høres nesten ut som om du har en maskin som er kompromitert med trojaner/orm/virus evt en annen maskin på nettverket ditt som er det som driver og kjører portscans etter ordre fra en botmester eller lignende. Som nevnt ovenfor så skal du ikke få noen MAC addresse om det kommer fra noen på utsiden av ditt eget nettverk. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Har selv bluecom og måten bluecom gir meg linje på er å bare ha et modem som er transparent og jeg sitter på et /20 nett og dermed ser jeg mac til alle andre bluecom kunder som er på samme /20 nett som sender meg data. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Det er garantert ikke BC som portscanner. Hvis du er så sikker på at det ikke er en maskin i ditt eget nett så post IPen det scannes fra her da, så skal vi finne ut at det ikke er BC som portscanner deg. Har BC selv og er forsåvidt fornøyd. (bortsett fra fakturaavd. deres!) -dat Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Om du ikke tåler portscan whatsoever, bør du trekke ut TP-kabelen. Dette er helt normalt at man blir portscanna. Er maskiner (zombies) døgnet rundt som portscanner alle IP-adressene i verden. BlueCom portscanner deg ikke, for å ha det sagt. Endret 26. juli 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Det finnes jo mange IP-ranges, og noen scannes/angripes oftere enn andre. Derfor kan aktivitetsnivået forandre seg mye når man bytter ISP eller bare får ny IP. Keepalives ble nevnt i et annet svar her, og det kan være en god forklaring. Når en maskin pinges hender det at disse blir sendt på porter som kommer rett etterhverandre på din maskin, noe som visse paranoide firewaller oppdager som portscans. Står det noe annet enn bluecom på adressa som "angriper" deg, eller står det bare bluecom.no. Hvis det står noe annet, hva står det så der? Det hadde også vært interessant å se hvilke porter som blir scannet, det står vel sannsynligvis inne på loggene. Hvis det er en annen av bluecoms kunder kan du forhåpentligvis kontakte bluecom og få dem til å stoppe det, hvis det ikke er det er det ingenting du kan gjøre med det. Dette er noe alle på nettet må leve med, og det enkleste er bare å skaffe seg en hardwarefirewall/router som tar seg av det. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Står på toppen at det er bluecom.no, og masse ip'er nedover. Scanner mange forskjellige porter! Skal jeg bare ignorere dette problemet? Takk for mange flotte svar Edit: Det med local host, sjekka opp det og bare jeg som har "blingsa", er remote host. Ip'en på de siste portscannsa er : 221.203.145.74 er alltid samme remote mac, men det er vel fordi trafficen er porta gjennom bluecom? Endret 26. juli 2006 av Chris_LoX Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 traceroute to 221.203.145.74 (221.203.145.74), 30 hops max, 40 byte packets 1 cC1476801.adsl.catch.no (193.71.104.1) 32.488 ms 29.302 ms 30.473 ms 2 ge-1-0-0-10.cr5.trds.no.catchbone.net (193.75.3.213) 95.527 ms 28.571 ms 28.530 ms 3 * c2488-so-0-3-0.cr1.oea19.catchbone.net (193.75.3.100) 36.695 ms 36.840 ms 4 c10G-ge-1-1-0.br1.oea19.no.catchbone.net (193.75.1.74) 36.484 ms 37.147 ms 35.915 ms 5 oso-b1-geth5-3.telia.net (213.248.78.93) 36.211 ms 36.899 ms 35.897 ms 6 kbn-bb1-link.telia.net (80.91.249.46) 43.322 ms 45.582 ms 44.016 ms 7 nyk-bb1-pos0-1-0.telia.net (213.248.64.22) 128.625 ms 129.571 ms 130.029 ms 8 sjo-bb1-pos2-0-0.telia.net (213.248.80.1) 197.264 ms 190.625 ms 190.881 ms 9 china-network-112129-sjo-bb1.telia.net (213.248.86.42) 223.114 ms 226.840 ms 226.056 ms 10 219.158.25.17 (219.158.25.17) 502.585 ms 506.140 ms 500.040 ms 11 219.158.3.137 (219.158.3.137) 493.719 ms 482.312 ms 465.621 ms 12 * * 219.158.8.242 (219.158.8.242) 685.861 ms 13 218.61.255.198 (218.61.255.198) 692.496 ms * 709.739 ms 14 218.61.255.178 (218.61.255.178) 683.205 ms 830.025 ms 735.576 ms 15 218.61.255.230 (218.61.255.230) 724.282 ms 727.928 ms 727.508 ms 16 218.61.254.214 (218.61.254.214) 717.656 ms * 726.279 ms 17 60.18.193.98 (60.18.193.98) 610.945 ms 612.746 ms 616.824 ms 18 221.203.145.74 (221.203.145.74) 692.567 ms * 694.466 ms Som du ser over skannes du fra Kina, ikke av Bluecom eller en kunde hos Bluecom. Tror du må lese litt nøyere hva du får rapportert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå