Andain Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Hei Har en litt eldre PC og er generelt noob når det kommer til de tekniske tingene rundt hovedkortet. Men isåfall så har Intel 845E 'brikken' løsnet fra hovedkortet og de 2 festene på HK er ødelagt (ikke spør meg hovedan dette har skjedd, men vil tro det kan relateres til min 18 mnd datter som veltet kabinettet overende). Som nevnt er jeg temmlig grønn på de tekniske tingene, men hvilken funksjon har "Intel 845E brikken for hovedkortet ? PC'en fungerer fortsatt, dog får jeg feilmelding på CPU. IT7-Max2 brukermanual Legger med link til brukermanualen med bilder av HK (dog på kinesisk) Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Den brikken er hva som heter "Nordsiden" av hovedkortet, d.v.s den håndterer kommunikasjonen mellom CPU , RAM og AGP-porten. Mao, den er en 100% kritisk komponent. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Er ikke sikker hva du mener men er det chipsett kjøleren som har løsnet. Den sitter festet i 2 bøyler på hovedkortet. Se bilde. Endret 24. juli 2006 av Chevelle Lenke til kommentar
Andain Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Den brikken er hva som heter "Nordsiden" av hovedkortet, d.v.s den håndterer kommunikasjonen mellom CPU , RAM og AGP-porten. Mao, den er en 100% kritisk komponent. 6551159[/snapback] Mulig jeg var litt rask med å tildele 'brikken' et navn, men det er brikken som på brukermanualen er rett under viften med to 'feste armer' og har en rekke tagger (det er vel nå dere skal le av en totalt noob innen for emnet). Noen fornuftig måte å få denne festet igjen, iogmed at de 2 festene nå er ødelagt ? Eneste vil vel være å lodde det på igjen .. på en eller annen måte Lenke til kommentar
Andain Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Er ikke sikker hva du mener men er det chipsett kjøleren som har løsnet. Den sitter festet i 2 bøyler på hovedkortet. Se bilde. 6551172[/snapback] Det stemmer. Se tråd ovenfor, noen mulighet for å 'hjemme snekkre' denne på plass igjen ? Edit : Det er kjøleren ja som har løsnet.. Forklarer vel CPU temperaturen har gått til værs de siste dagene. Endret 24. juli 2006 av Andain Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Vel, det tekniske navnet til brikken er 82845E, men det er egentlig uviktig uansett, hehe. Hvordan har den egentlig løsnet? Får du noe opp på skjermen , eller får du noen feilmelding igjennom høyttaleren i maskinen? Disse brikkene er vel alltid overflatemonterte, d.v.s at det kan være svært vanskelig å få dem på plass igjen på egen hånd. Men om det bare er kjøleren som har løsnet, kan det gå å feste den igjen på et vis. Endret 24. juli 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
Andain Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Vel, det tekniske navnet til brikken er 82845E, men det er egentlig uviktig uansett, hehe. Hvordan har den egentlig løsnet? Får du noe opp på skjermen , eller får du noen feilmelding igjennom høyttaleren i maskinen? Disse brikkene er vel alltid overflatemonterte, d.v.s at det kan være svært vanskelig å få dem på plass igjen på egen hånd. Men om det bare er kjøleren som har løsnet, kan det gå å feste den igjen på et vis. 6551252[/snapback] Kan vel da konkludere med at det er 82845E på "nordbrua/siden" som har løsnet ja. Hvordan den har løsnet vil jeg tro har sammenheng med at datteren min på 18 månder klarte å velte overende kabinnettet. De 2 festene på HK er isåfall defekte nå. Får ingen feilmeldingen foruten ved oppstart av PC'en vedrørende endringer på CPU (om det er installert ny og evt. endringer på må gjøres i bios), samt at PC'en nå rebooter når flere programmer benyttes sammtidig (går vel varm vil jeg tro). Endret 24. juli 2006 av Andain Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Vis pc'en din har veltet over så chipsett kjøleren din har løsnet skal du ikke få høyere temp på cpu for det. Har du sjekket att vifte og kjøler på cpu sitter som den skal etter uhellet. Det er 2 måter og fikse bøylene på. Den ene og letteste er og lime kjøleren på med termisk lim. Den andre måten krever litt mere arbeid ved og ta ut hovedkortet og bruke binders til og lage nye bøyler. Da borrer du opp hullene vis det sitter rester igjen av bøylene og lager 2 nye av binders. Har gjort dette selv på ett kort og det fungeret utmerket. Men som jeg sier er litt arbeid og fikleri for og få til. Endret 24. juli 2006 av Chevelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå