Gå til innhold

Fordeler/ulemper med EOS350/D50?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er i og for seg sant, fordi en proff fotograf ville unngått å ta bilder som avslører svakhetene for tydelig.

Blir som instrumenter og musikere; en proff musiker får mye bedre lyd i et dårlig horn enn en amatør, samtidig som han får mye mer igjen for et profesjonelt instrument enn en amatør...

Lenke til kommentar
Som eier av et 350D i litt over et halvt år så kan jeg si at jeg i alle fall er veldig fornøyd med mitt kjøp, i alle fall etter at jeg investerte i flere objektiver. Selv med mitt noe utrente øye kan jeg tydelig se begrensningene til kit-objektivet, men ikke mer enn at jeg støtt og stadig bruker det. (Neste investering blir nok dog et bedre "normal-obj"...) Men i det store og det hele tror jeg nok at det, dessverre, er mine egne manglende ferdigheter som setter grensene i de fleste tilfellene.

Men så er det som med alt utstyr, proft utstyr kan hjelpe deg å kamuflere manglende ferdigheter. En utdannet fotograf kan nok få svært gode bilder med kit-objektivet, kanskje nesten like gode som du får med mer profesjonelt utstyr (fordi han klarer å utnytte det bedre) men får trolig desto bedre bilder med profesjonelt utstyr :o)

6593879[/snapback]

Det er vel og det jeg forsøkte å få fram med min kommentar. Jeg kan se begrensningene i objektivet, spesielt sammenliknet med andre objektiver jeg har (særlig min lille favoritt; canon 50mm F1,8...), men at "bomskudd" som regel er min egen feil. Jeg sitter ikke og gråter altfor ofte fordi jeg syns jeg har truffet blink med kit´en, men at resultatet blir begrenset fordi jeg syns det obj. kan gi et noe "blasst" bilde. Da hender det oftere at jeg tror jeg har tatt det bildet, men når jeg ser på det i etterkant så oppdager jeg både den ene og den andre tullefeilen. Da kan det bli noe eder, galle og stille gråt i natten.

Personlig tror jeg at jeg er bedre tjent med å øve opp mine egne ferdigheter og å bli "fornøyd" med disse, enn at jeg skal begynne å kompensere for egne feil ved å kjøpe utstyr i dyre dommer. Tror vel ikke at et proffobjektiv vil hjelpe meg de gangene jeg glemmer å stille iso´en fra 1600 til 100, eller omvent. (Litt som dansker på skiferie i Norge, dyrt utstyr, men hjelper ikke når man aldri kommer seg opp skiheisen... ;) )

EDIT: Ops, må ikke glemme å skrive objektiv, ikke linse...da blir det vel klask på lanken...

Endret av joniwes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...