just-_-me Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) har sett at på ganske mange nybygg blir det satt opp store ringetablå utenfor, gjerne med 20-30 knapper på eller noe. men, jeg har sett at før det blir montert, stikker det bare ut fire ledninger eller noe. hvordan i svarte er det mulig? har hørt at det er noe digitalt, som er mye bedre enn de gammle analoge. er det no slikt som at det blir sendt pulser gjennom ledningen, også er det en ting som sorterer ut de signalene? f.eks. Ola nordmann : lav lav lav lav høy (0 0 0 1) Per jensen : lav lav høy lav (0 0 1 0) pål nordmann : lav høy lav lav (0 1 0 0) Endret 24. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 De går vel på adresser, et bus system Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 ok, så det er ikke slikt jeg trodde, at et bus system funker? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 tenker det er enten en form for multipleksing eller at alle knappene er koplet i et matrisesystem, å er koplet i en mikrokontroller som sender signalene til en annen kontroller som "pakker ut" signalene igjen.. er veldig usikker, men det er hva jeg tror Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Er vel svært likt det som skjer i tastaturet til PC'en. Du har over 100 taster, men bare 3 - 4 ledninger. Som Firesky sier, knappene er koblet opp i en matrise, og det sitter en liten mikroprosessor (enkoder) i tastaturet som ser X og Y koordinatene i matrisen, dette gjøres om til en kode og så sendes den koden som en byte (8 bit) til en annen microprosessor (dekoder) i PC'en. Dataoverføringen er seriell, dermed reduseres antall ledninger betraktelig. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 ok, da begyner jeg og skjønne det jeg får google litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå