Gå til innhold

Bærbar til skolen!

kanne

Anbefalte innlegg

Jeg starter sivilingeniørstudie i kjemi- og bioteknologi på NTNU nå i august. Jeg har funnet ut jeg ikke vil gå for tilbudet skolen tilbyr, men finne en pc på egenhånd. Jeg tror ikke at jeg vil få veldig mye bruk for pcen til annet enn til å ta notater ol. Den trenger ikke å kunne brukes til krevende spill. Men den må kunne brukes til Photoshop, film og musikk. Jeg vil helst ikke gi mer enn 10000kr. En del plass hadde vært en fordel i tillegg til minne på 1GB. Ellers bør den ha nokså lang batteri levetid da den skal kunne leve en stund på skolen. Jeg vil heller ikke ha en stor, klumpete og tung pc. Den skal kunne fraktes på sykkel til å fra skolen :innocent:

Bluetooth hadde også vært en fordel.

Vil noen være en engel å gi meg noen tips til kjøp av pc? Noen som har erfaring med noen pcer som kunne vært brukt til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen erfaring med denne PC'en, men ut fra spesifikasjonene ser den ut som en svært gunstig bærbar.

Test Fujitsu Siemens Amilo Si1520

Priser Fujitsu Siemens Amilo Si1520

Den er svært portabel med sin 12,1" skjerm og 1,7 kg. Uten at dette går utover oppløsningen (1280x800). Intel GMA 950 er ikke en rå grafikkprosessor, men i kombinasjon med Core Duo T2400 prosessoren og 1 GB DDR2-533 RAM bør den yte svært akseptabelt i photoshop.

Batterilevetiden er i følge testen fra hw.no på i overkant av 3 timer. Dette er vel ca hva man kan forvente av en bærbar nå til dags. Med en så liten PC har du forsåvidt plass til laderen også i bæreveska uten at du knekker ryggen, eller sykkelen :-)

100 GB harddisk burde vel holde for notater og litt photoshop-prosjekter.

Innebygd trådløst nettverk, bluetooth, DVD-brenner, FireWire, minnekortleser og DVI-utgang gjør PC'en utrolig godt utstyrt og svært funksjonell.

:)

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du kjøper en pc med skjermkort med eget minne for å unngå dårlig ytelse.

6551666[/snapback]

Går ikke det hardt utover batteritiden?

6551688[/snapback]

Går ikke en varm CPU utover plastikken, viften og ytelsen?

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du kjøper en pc med skjermkort med eget minne for å unngå dårlig ytelse.

6551666[/snapback]

Går ikke det hardt utover batteritiden?

6551688[/snapback]

Under tung spilling ja. Sjekk pcen jeg linket til, 3,5 timer batteritid ved "normal" bruk er ikke dårlig.
Lenke til kommentar
Har ikke noen erfaring med denne PC'en, men ut fra spesifikasjonene ser den ut som en svært gunstig bærbar.

Test Fujitsu Siemens Amilo Si1520

Priser Fujitsu Siemens Amilo Si1520

Den er svært portabel med sin 12,1" skjerm og 1,7 kg. Uten at dette går utover oppløsningen (1280x800). Intel GMA 950 er ikke en rå grafikkprosessor, men i kombinasjon med Core Duo T2400 prosessoren og 1 GB DDR2-533 RAM bør den yte svært akseptabelt i photoshop.

Batterilevetiden er i følge testen fra hw.no på i overkant av 3 timer. Dette er vel ca hva man kan forvente av en bærbar nå til dags. Med en så liten PC har du forsåvidt plass til laderen også i bæreveska uten at du knekker ryggen, eller sykkelen :-)

100 GB harddisk burde vel holde for notater og litt photoshop-prosjekter.

Innebygd trådløst nettverk, bluetooth, DVD-brenner, FireWire, minnekortleser og DVI-utgang gjør PC'en utrolig godt utstyrt og svært funksjonell.

:)

6550961[/snapback]

Hørtes fint å slippe å knekke ryggen eller sykkelen, men tro jeg ville fortrukket en litt større skjerm. Litt kjedelig å se film på en så liten en!

Men ellers et fint forslag! :)

Lenke til kommentar

Om det er en pc som skal brukes til skole bruk er vekt noe av det viktigste du bør tenke på.

Skjermkort er ganske greit å tenke på om du skal bruke denne til spilling, men da skal du ta utgangspukt i en spille pc og ikke en skole pc.

Kvaliteten på bedrift pcer er også høyere enn på privat markedpcer. Derfor bør du tenke litt over det også. De fleste skoler pr i dag har gjort avtaler med en forhandler. Her er det ofte ganske gode tilbud som du bør se litt nøye på.

Ellers har forhandlere som elpris.no noe å vurdere...

En tablet er en fullpc med forbedret funksonalitet.

Lenke til kommentar

Du har ikke noen erfaringer med noen av Acer Travelmate pcene? Antar at disse kanskje er bedre til frakting? Eller stemmer det?

6552867[/snapback]

TravelMate og alle bedrifts rettede pcer er mer tilpasset mye frakting. Sterkt annbefalt å gå for det i stede for "retail" modeller. Høres ut som du bør se på en TM3012. Selv om jeg er farget av hvor jeg jobber;)

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor du har bestemt deg for å ikke gå for den tilbudte skole PCen?

Gå uansett ikke for en Aspire maskin, dette er totalt feil type maskin til deg!

Edit: Effikan? Hvorfor er du alltid inne å foreslår PC med dedikert grafikk til alle som spør etter bærbar, selv om de sier de ikke skal spille? Dette går utover batterilevetid, varme og dermed også støynivå. Det gjør også at prisen selvfølgelig blir høyere(målt mot en helt lik uten dedikert).

Dessuten foreslår du her en Aspire, til en som trenger en lett PC, og som også vil trenge XP Pro. Hvis man skal foreslå noe Acer her, så må det være Travelmate serien..

Edit 2: Det samme gjelder FS Pcen anbefalt her også...

Endret av GA
Lenke til kommentar

Jeg har en Aspire, skjermlokket har begynt å slå sprekker... :dontgetit:

Tross sprekkene er forsåvidt veldig fornøyd med den, og bruker den endel til Photoshop, men den begynner å bli veldig treg når jeg jobber med dokumenter på f.eks. 3500x7000 px..

(Aspiren min har 1,5 ghz Celeron prosessor og 5121 MB ddr400 da..)

Men den PC'en dere fikk tilbud om så jo ikke ut som et tilbud i det hele tatt.

Lenovo (IBM) PC'ene er svært langt fra prisgunstige og ser jo ut som de gjorde i 1995.. :hmm:

Kjøp en PC selv heller og spar penger på det i forholdt til ytelse og design!

Lenke til kommentar
Hei!

Et forslag til en litt større pc: Acer Aspire 5561WXMi/CenDuo/ATIX1600 9990 kr

Hilsen,

efikkan.

6551666[/snapback]

Jeg har en Aspire, skjermlokket har begynt å slå sprekker...  :dontgetit:

Tross sprekkene er forsåvidt veldig fornøyd med den, og bruker den endel til Photoshop, men den begynner å bli veldig treg når jeg jobber med dokumenter på f.eks. 3500x7000 px..

(Aspiren min har 1,5 ghz Celeron prosessor og 5121 MB ddr400 da..)

Men den PC'en dere fikk tilbud om så jo ikke ut som et tilbud i det hele tatt.

Lenovo (IBM) PC'ene er svært langt fra prisgunstige og ser jo ut som de gjorde i 1995..    :hmm:

Kjøp en PC selv heller og spar penger på det i forholdt til ytelse og design!

6553407[/snapback]

Unnskyld meg, men så du engang på hva han faktisk får med i den pakka? (XP Pro, Offce Pro, oppgradering til vista og neste versjon av office når det kommer, bæreveske, mus, 3 års garanti og atpåtill en PC som ikke vil slå sprekker i skjermlokket).

Garantien er forøvrig "onsite" så de kommer å fikser PCen for eieren, eventuelt bytter den...

Edit: Dette betyr at du får en maskin som har en veiledende på 15 800,-, med en ekstra garanti som er verdt ca 2000,- ekstra, Microsoft programvare som er verdt oppimot 7-9k avhengig av hva man tar ibruk og utstyr til en 7-800,- for 11 823,-.

Hvis ikke dette kan kalles et tilbud, hva kan da det stormx?

Endret av GA
Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hvorfor du har bestemt deg for å ikke gå for den tilbudte skole PCen?

Gå uansett ikke for en Aspire maskin, dette er totalt feil type maskin til deg!

Edit: Effikan? Hvorfor er du alltid inne å foreslår PC med dedikert grafikk til alle som spør etter bærbar, selv om de sier de ikke skal spille? Dette går utover batterilevetid, varme og dermed også støynivå. Det gjør også at prisen selvfølgelig blir høyere(målt mot en helt lik uten dedikert).

Dessuten foreslår du her en Aspire, til en som trenger en lett PC, og som også vil trenge XP Pro. Hvis man skal foreslå noe Acer her, så må det være Travelmate serien..

Edit 2: Det samme gjelder FS Pcen anbefalt her også...

6553101[/snapback]

Nå må dere slutte å bråke :D

Nei..det er mange delte meninger om pctilbudet fra NTNU. NTNU

Selv synes jeg det er veldig vanskelig å velge om jeg skal gå for det tilbudet eller ikke. Det som skurrer mest med pctilbudet er skjermen! Vi er trossalt i 2006, og det er litt kjedelig å kjøpe en pc med en slik skjerm som jeg antagligvis skal ha i 5 år. Men jeg har egentlig ikke helt bestemt meg ennå. Man må jo være ut om seg for å få det som er best! :blush: Derfor jeg vurderer ulike muligheter. Synes også at det er nokså dyrt med 12000kr for en bærbar som antagligvis ikke vil bli brukt så utrolig mye. Derfor spør jeg dere om tips!

Lenke til kommentar

Klar over at det er stor uenighet om dette tilbudet, men virker ikke som om folk som gir tips sjekker det grundig nok før de skriker ut at det er et dårlig tilbud.

Oppløsningen på skjermen er absolutt ikke den høyeste i denne prisklassen(Lenovo er ikke ute etter å levere mest specs for pengene, men å lage best mulige PCer som heller får koste litt mer), men skjermen er på ingen måte dårlig!

Og er du/dere klar over hva Onsite garanti og Software Assurance faktisk er?

Lenke til kommentar
Klar over at det er stor uenighet om dette tilbudet, men virker ikke som om folk som gir tips sjekker det grundig nok før de skriker ut at det er et dårlig tilbud.

Oppløsningen på skjermen er absolutt ikke den høyeste i denne prisklassen(Lenovo er ikke ute etter å levere mest specs for pengene, men å lage best mulige PCer som heller får koste litt mer), men skjermen er på ingen måte dårlig!

Og er du/dere klar over hva Onsite garanti og Software Assurance faktisk er?

6553824[/snapback]

Siden det høres ut som du vet det, så kan du jo fortelle oss det!! Så er vi ikke i tvil iallfall :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...