Gå til innhold

Harddiskproblemer - ødelagt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Har et aldri så lite PC-problem. Når jeg skal starte maskinen min, går alt som det pleier - helt til jeg plutselig får følgende feilmelding:

"A disk read error occured. Prest CTRL+ALT+DEL restart".

Og jeg kommer meg ikke videre. Ingen Windows-oppstart. Ingenting. Så det er tydeligvis snakk om et harddiskproblem, hvis jeg ikke tar helt feil.

Uansett: Jeg skjønner ikke hva som er galt. Er det noe galt med selve harddisken, altså at den er ødelagt, eller noe slikt, eller har jeg koblet feil på noen måte? Kanskje noen BIOS-innstillinger som må fikses?

Jeg har mildt sagt ingen anelse og søker deres hjelp.

Prøvde for øvrig å koble ut harddisken fra min maskin, for deretter å plugge den inn i en annen maskin - og se om det var noen forskjell. Og det var det. Disken min er partisjonert i to deler, der den ene kjører Windows, mens den andre kjører alt mulig annet. Windows-delen fungerte utmerket på den andre PC-en (altså, jeg kunne gå inn på dokumentene mine osv.), men skulle jeg gå inn på den andre, fikk jeg kun en "U/I"-feilmelding, eller noe slikt. Skjønte den ikke helt, for å si det sånn.

Det må uansett bety at harddisken umulig kan være helt smadret - ellers ville jeg ikke kunne kommet inn på Windows-delen? Kan det være at harddisken kun er delvis ødelagt?

Er mildt sagt ganske forvirret - noe dere også er, kanskje - så bare spør hvis jeg skal utdype eller forklare noe tydeligere.

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Det kan være et lite område av harddisken som er "skadet". Ikke nødvendigvis fysisk, men filen er skadet.

* For å teste harddisken har de fleste produsenter egne programmer for testing. Du har ikke oppgitt navn på din(e) harddisk(er). Gå til hjemmesiden til produsenten.

* Trøbbel med operativsystem (ikke oppgitt). Kan være manglende støtte for harddiskenstøørelse (ikke oppgitt) eller teknologi (SATA/IDE) (ikke oppgitt).

* Problemer med kabler, strøm e.l. (ikke oppgitt detaljer).

* Behov for BIOS-oppdatering (igjen ikke oppgitt detlajer).

Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig, er at før skaden var et faktum hadde jeg vært på LAN. Og der hadde alt fungert som det pleier. Ingen problemer overhodet. Men så snart jeg kom hjem ... ja, et drøyt kvarter senere, oppdaget jeg feilen.

Kan det være at bilturen har påført skaden? Jeg bærte selvfølgelig PC-en med forsiktighet, så det virker egentlig litt smårart, men ting kan jo skje ... hadde jeg bare visst hva.

Tror nesten jeg må levere harddisken på PSdata. Håper de kan fikse problemet.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Men nå begynner jeg å bli saftig forvirret. Prøvde atter en gang å koble disken til en annen PC, og denne gangen gikk det betydelig bedre. Klarte - uten problemer -å komme inn på begge partisjonene.

Fikk dessverre ikke kjørt testprogrammet, men nå kan det vel umulig være noe galt med selve harddisken? Den funker jo! Om enn ikke på min egen PC ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...