Gå til innhold

Hjelp til kjøp av HTPC

Anbefalte innlegg

Etter mye masing på far var endelig Samsung 40" LE40M61B LCD-TVen i hus.

Det eneste som mangler nå er en HTPC (og et lydanlegg :p).

Jeg har satt opp et forslag til oppsett. (Se vedlagt bilde). Men jeg trenger litt hjelp.

Vi skal ha parambol siden signalet i gaten her jeg bor er såpass dårlig.

Men vet ikke hvilket tvkort jeg skal velge.

Vil dette funke med parambol og er det noe bra?

Ellers har jeg et Gainward 6600GT som jeg tenkt til å sette ny kjøler på å bruke i maskinen. Har også en god Zalman CPU-kjøler. Vil også vite hva dere synes om oppsettet, om endringer som burde gjøres. Pris er ikke så viktig. Vil ha noe som er stille, men ser ikke noe grunn til å ha noe veldig overkill greier. Norsk Media Center har jeg også så tdet renger jeg ikke.

Er også litt usikker på kabinettet. Hvordan er det i forhold til støy?

Det står mellom Antecen og SilverStone - Lascala SST-LC03B.

På forånd takk :)

/J0ppe

post-36814-1153765340_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ett TV kort som også har innstikk for parabol dekoder kort. Jeg er ikke 100% sikker, men har du Canal Digital skal du kunne finne det. Jeg ville laget en post på HTPC forumet på www.avforum.no og fortelle hva slags parabol annlegg du har og se om noen der kan anbefale ett digitalt TV kort.

Er du riktig uheldig kan du ikke brruke ett kort og må ta inn signalet analogt via S-video kabel eller antenne kabel. Da holder det med ett helt vanlig TV kort av typen Hauppauge PVR 500.

Når det gjelder HTPC/MediaCenter PC så er jeg en stor tilhenger av så stille som mulig. Nå kjenner jeg ikke AMD såååå godt, men det der ser jo ut som en plain vanilla PC. Hva med å gå for ett hovedkort som støtter Core Duo CPUene. Selv har jeg en Pentium M CPU på min HTPC. Da står CPU viften på 80% og kabinett viften på 60%. Skjermkort med DVI er must og er passiv kjølt.

AKIRA

Lenke til kommentar

Er du sikker på at Hauppauge PVR 500 ikke støtter parabol? Noen andre som vet?

Har alltid hatt AMD pcer opp gjennom tidene og AMD blir det denne gangen og ;) Ellers tror jeg bytter ut kabinettet og tar et annet hovedkort. Et SilverStone - Lascala SST-LC03B, ASRock 939Dual-SATA2 og en NorthQ NQ4001AT Super Silent PSU 400Watt

Takk for gode svar.

Endret av J0ppe
Lenke til kommentar

Hei!

Ikke ta den strømforsyningen fra NorthQ, det har vært en del trøbbel med den.

Pass på at du setter inne et brukbart skjermkort med eget minne, så slipper du dårlig ytelse. Encoding drar nytte av skjermkortet. Et Radeon 9200 / billig GeForce holder.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Fordelen med det første hovedkortet du valgte er at det har integrert grafikk kontroller fra GeForce 6 serie med DVI utgang og dermed slipper du å investere i eget skjermkort.

6 og 7 serien fra nVidia har purevideo i hardware og dette er kjent for å gi bedre bilder og bedre dekoding en tilsvarende alternativ fra ATI.

En annen ting som du må legge i tankene er avspilling av HD DVD kun fungerer med et fåtall skjermkort og pr. dags dato så er det kun 7950 serien fra nVidia som skal ha dette tilgjengelig på alle produktene.

PVR500 fungerer kun med analoge TV sendinger og ikke sendinger fra satelitt (parabol) ei heller med fremtidige DVB-T (digitale kanaler fra bakkenettet). For å kunne se på parabol må du ha et DVB-S kort med slot for kortleser slik at du kan se kodede kanaler.

På grunnlag av egne erfaringer så ville jeg heller valgt kortet fra Asus i stedet for Asrock. Grunnen til det er at Asrock ikke har styring av viftehastighet på koblingene som er på hovedkortet. Det du ender opp med er vifter som spinner med fullt turtall eller så må du kjøpe deg en automatisk viftestyring i tillegg. En annen bakdel med dette er når PC går i hvilemodus så stopper heller ikke viftene og det er et stort irritasjonsmoment når det gjelder HTPC.

Normalt sett så har Asus mulighet for styring av viftehastighet på minst 2 av tilkoblingene men skall ikke si dette med 100% sikkerhet på det kortet du har valgt.

Anyway, lykke til med bygging av HTPC og ta en titt på MediaPortal som et alternativ til frontend. :thumbup:

Lenke til kommentar

Som jeg sa har jeg et 6600GT liggende som jeg skal bruke i maskinen.

Kan noen anbefale et DVB-S kort? Fungerer det like bra som Hauppauge MCE kortene i MCE?

Takk for svar :)

Bytter ut PSUEN med en ThermalTake Blue Light PurePower Series 460Watt

Endret av J0ppe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...