Gå til innhold

Hvor ser jeg HTT frekv, og hvor stille LDT Multi?

Anbefalte innlegg

Altså, skjønner ikke så veldig mye nå.

Først så må jeg nesten ha et lite spørsmål besvart, før jeg kan byne å legge ut om hva jeg ikke skjønner. Sjekk ut detta bildet:

AiBooster.gif

Som dere ser så har jeg ikke overklokket noe her, men det jeg lurer på er om det tallet jeg har ringet rundt representerer frekvensen på HTT Bus'n? Hvis så, er det vel litt rart at den står på 800MHz, når jeg skulle mene at et 939 hovedkort har en HTT Bus stock frekvens på 1000MHz? Så da kan jo nesten ikke det der være HTT Bus'n, men hva er det da? Og hvor sjekker jeg i tilfellet frekvensen på HTT'n?

Er temmelig ny innen overklokking.. eller det vil si, i hvertfall innen skikkelig klokking av CPU'n. Har brukt litt sånn presets som fulgte med Ai booster og sånn før men, ikke noe mer enn det. Takk for all hjelp.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har noen idé? Trodde jeg hadde sagt hvilken prosessor jeg har, men ser jeg har glemt det...

Det er hvertfall en A64 3700+ CPU, og et ASUS A8N-SLI Deluxe hovedkort.

Jeg har lest litt på denne siden her om overklokking på A64 plattformen. Og det jeg i første rekke lurer på, er hva det tallet jeg har ringet rundt på bildet representerer. Om det er HyperTransport Bus'n eller hva..

Need help! :dontgetit:

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Det er nok HT-bussen ja. Du må gå i BIOS og endre HTT multiplier fra 4 til 5, så får du riktig hastighet. Husk at multiplier ganget med HTT-bussen du velger ved eventuell CPU-klokking ikke bør overstige 1000.

6551769[/snapback]

Ok. Da fikk jeg altså bekreftet at det er HTT-bus'n som vises der. Men først nå kommer jeg til det egentlige problemet her da skjønner du:

Det har seg nemlig slik, at når jeg har gått inn i bios for å stille på noe som heter for "Hyper Transport Frequency", så har det ikke skjedd noe som helst med det tallet jeg har ringet rundt på bildet over!! Eks.: Jeg stiller HT-Frequency fra 4X til 3X, og det har absolutt ingen effekt på tallet!!.. Jeg prøver å stille den til 5X også, men det har fortsatt ingen effekt!!.. Som standard står HT-Frequency på "Auto", men heller ikke da viser tallet i AiBooster noe mer enn 800 MHz. Det virker nesten som den er fastlåst på 4X, uansett om man setter den til 3X eller 1X eller 5X eller Auto...

Det kan da ikke være slik at den eneste måten jeg kan få min HT-Bus opp på stock frekvens, er å heve CPU HTT fra 200 til 250?? (250MHz*"den fastlåste 4'ern")

Er det noe galt med hovedkortet/Bios'n eller hva?

PS: Grunnen til at jeg lurte på hva dette tallet representerte, var jo nettopp det at å stille på HT Multiplier i bios ikke hadde noen effekt på det, hvilket det skulle ha hatt hvis tallet representerte HT-Bus frekvensen. Så jeg begynte altså å tvile.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Seriøst assa. Opp,Opp,Opp. Jeg trenger virkelig hjelp her!

Om dere ikke veit hva det kommer av, så er det greit. Men kan noen bare bekrefte eller si seg enig i at det er rart at det å stille på "Hyper Transport Frequency Multiplier" i bios ikke har noen effekt på tallet jeg har ringet rundt på bildet over?!?

Hvis noen kan det, så hadde det vært toppers. For da kan det jo hende det er no feil med hovedkort/bios!

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så bør HTT-bus'n ikke overstige 1000 MHz, der rundt 600-800 MHz er ideelt. HTT-bus'n er øker ikke ytelsen på maskina di, men kan gjøre maskina ustabil om den overstiger 1000 MHz.

Men om du absolutt vil få den til å funke kan du oppdatere bios. Det hjalp ivertfall meg med mange problemer..

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så bør HTT-bus'n ikke overstige 1000 MHz, der rundt 600-800 MHz er ideelt. HTT-bus'n er øker ikke ytelsen på maskina di, men kan gjøre maskina ustabil om den overstiger 1000 MHz.

Jammen det er jo nettopp det! Jeg vil jo ikke at HTT-Bus'n skal overstige 1000MHz! Men det er jo akkurat det den gjør når jeg klokker opp til over 2,8 GHz, og jeg ikke får stilt på HT Frequency multiplier'n i bios!! Det virker som den står konstant på 4X uansett hva jeg gjør!

Lenke til kommentar

Det er det værste jeg har sett!! Bios versjon 1016 var bøgga!! Oppdaterte til en beta versjon av 1017 nå, og nå fungerer HT Multiplieren som den skal. Satte HT Multi til 3X og CPU frekvensen til 250 MHz. Som dere ser så er den ikke fryst på 4X lenger :D 3*250 MHz = 750 MHz :D

AiBooster%20Fixed.gif

MEN, et problem kommer jo selvsagt ikke for seg sjøl denna gangen heller...

Mens jeg satt og beundret den nye og riktige HT frekvensen i AiBooster, så skjer plutselig dette!

AiBooster%20What.gif

Alt av frekvenser bare nullstilte seg sånn helt plutselig! Tviler på at det gjorde det i virkeligheten, for PC'n fortsatte jo å gå...

Jeg restarta AiBooster og så om det hadde noen effekt, men samma skjedde igjen etter 10 sekunder. Så installerte jeg en nyere versjon av programmet i håp om at det kanskje ville fikse seg da, men nei.

Hva skjer med verden a?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Som sagt oppdater bios  Eller reset cmos (batteriet)..

Jau :p

Så lenge du holder deg på 250 kan du trygt sette multiplier på 4x igjen, så har du akkurat 1000.

Ja veit. Men jeg ville bare teste om multipliern fortsatt hang fast på 4X etter jeg oppdaterte bios. Derfor testa jeg med 3X. Dessuten har jeg tenkt å klokke litt høyere også, så lenge kjølinga mi strekker til. Er ikke helt fornøyd med den sålangt egentlig. Tror jeg må følge trenden og anskaffe meg vannkjøling snart jeg også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...