Gå til innhold

Den Store Modelleringstråden


Fulgu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg testet litt. hvet ikke helt om jeg fikk det til, men det er morro å prøve da :p

 

Føler selv at det er sykkelen jeg fikk best til. Kan være at den er mere ovenfra, og derfor ser litt bedre ut.

 

Gi meg gjerne tilbakemelding på bildene.

 

Mvh

Fribbern

post-4798-1153913348_thumb.jpg

post-4798-1153913404_thumb.jpg

post-4798-1153913429_thumb.jpg

post-4798-1153913465_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sykkelen og det hvite huset ble veldig bra, spesielt sykkelen. Ser mer ut som modeller enn ekte gjenstander, flotte bilder :)

Lenke til kommentar
Føler selv at det er sykkelen jeg fikk best til.

6560216[/snapback]

Selvfølgelig ser sykkelen best ut.

Så lenge en bare bruker en gradient for å lage depth-map må en og ha et bilde der alt i bildet har en gjevn økende avstand til kameraet i den retningen du legger gradienten.

Men sykkelen er ikke helt bra den heller. Ideelt sett skal alt som er like langt fra kameraet bli like bluret, men bare midten av sykkelen er skarp, mens gresset som er et stykke bak sykkelen også er skarp. Strengt tatt er det ikke store arbeidet som skal til for å få et bedre resultat; etter du har laget gradienten, bruk "eyedropper tool" helt nederst på hjulet, og bruk en brush til å male hele sykkelen med den fargen.

 

Raskt eksempel på en bil:

post-6454-1153919875_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vertikale elementer er vanskelig ja. Jeg tenkte på det samme, og prøvde meg på sånn brushing. Begge er fra Parc Guell, nå som modell, med varierende hell (kanskje jeg skal prøve meg som hip-hop-skribent isteden?). Velvel.

 

 

 

post-9200-1153963219_thumb.jpg

 

 

Særlig den palmen i forgrunnen var det vanskelig å få så mye bedre. Man kan nemlig ikke ha skarpe kanter på brushen i denne teknikken: det ser veldig kunstig og påklistret ut. Men dermed ender man med å måtte ha noe av området som skulle vært ute av fokus, i fokus langs kanten. Og motsatt. Kanskje det beste bare er å unngå for markante vertikale elementer?

post-9200-1153963419_thumb.jpg

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De der var råstilige, ga en enorm modell-følelse. Og det nederste bildet ser nesten ut som pepperkakehus, det eneste som er avslørende er menneskene når du ser godt etter.

Lenke til kommentar
Føler selv at det er sykkelen jeg fikk best til.

6560216[/snapback]

Selvfølgelig ser sykkelen best ut.

Så lenge en bare bruker en gradient for å lage depth-map må en og ha et bilde der alt i bildet har en gjevn økende avstand til kameraet i den retningen du legger gradienten.

Men sykkelen er ikke helt bra den heller. Ideelt sett skal alt som er like langt fra kameraet bli like bluret, men bare midten av sykkelen er skarp, mens gresset som er et stykke bak sykkelen også er skarp. Strengt tatt er det ikke store arbeidet som skal til for å få et bedre resultat; etter du har laget gradienten, bruk "eyedropper tool" helt nederst på hjulet, og bruk en brush til å male hele sykkelen med den fargen.

 

Raskt eksempel på en bil:

6560789[/snapback]

 

Jeg kjønte ikke helt det. Vis jeg bruker eyedroper tool så blir det jo en rø farke, for sykkelen er rød, og da kan jeg ikke male sykkelen med den?

 

Kan du forklare litt?

Lenke til kommentar
Strengt tatt er det ikke store arbeidet som skal til for å få et bedre resultat; etter du har laget gradienten, bruk "eyedropper tool" helt nederst på hjulet, og bruk en brush til å male hele sykkelen med den fargen.

6560789[/snapback]

Jeg kjønte ikke helt det. Vis jeg bruker eyedroper tool så blir det jo en rø farke, for sykkelen er rød, og da kan jeg ikke male sykkelen med den?

 

Kan du forklare litt?

6567950[/snapback]

Det du har gjort er omtrent sånn:

1. åpne bilde

2. ?

3. gå i quick mask mode (Q)

4. legg en gradient oppover bildet

5. gå ut av quick mask mode (Q)

6. osv

 

Ikke sant?

 

Det jeg foreslår er:

.

3. gå i quick mask mode (Q)

4. legg en gradient oppetter bildet

5. bruk eyedropper nederst på dekket. Du får da en grå farge, men når du maler i quickmask mode blir det rødt.

6. mal hele sykkelen med denne fargen.

7. gå ut av quick mask mode.

8. osv.

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Har prøvd en god stund på et bilde jeg har, men sliter.

Jeg følger denne linken: Modellering

 

Det som er problemet er step: 2 jeg tror jeg gjør det som står der, men det som blir valgt er ei pølse på midten noe som er feil, da jeg får lens blur på midten og ikke over og under som jeg skal ha :(

 

kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Har prøvd en god stund på et bilde jeg har, men sliter.

Jeg følger denne linken: Modellering

 

Det som er problemet er step: 2 jeg tror jeg gjør det som står der, men det som blir valgt er ei pølse på midten noe som er feil, da jeg får lens blur på midten og ikke over og under som jeg skal ha  :(

 

kan noen hjelpe meg?

6569374[/snapback]

 

Det er et sted i lens blur du må hake av for å bytte om i midten eller på sidene.

 

"Invert"

Endret av Fribbern
Lenke til kommentar
Det du har gjort er omtrent sånn:

1. åpne bilde

2. ?

3. gå i quick mask mode (Q)

4. legg en gradient oppover bildet

5. gå ut av quick mask mode (Q)

6. osv

 

Ikke sant?

 

Det jeg foreslår er:

.

3. gå i quick mask mode (Q)

4. legg en gradient oppetter bildet

5. bruk eyedropper nederst på dekket. Du får da en grå farge, men når du maler i quickmask mode blir det rødt.

6. mal hele sykkelen med denne fargen.

7. gå ut av quick mask mode.

8. osv.

6568296[/snapback]

 

Nå prøvde jeg det, men da blir jo hele sykkelen litt blurete?

Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
blah blah blah

6568296[/snapback]

Nå prøvde jeg det, men da blir jo hele sykkelen litt blurete?

Hva gjør jeg feil?

6569788[/snapback]

Beklager, jeg så ikke på tutorialen før jeg skrev det der. I tutorialen blir det som er farget (rødt) i quick mask uklart, og det andre skarpt. Hvis du gjør som jeg sa og maler hele sykkelen med den fargen som er nederst på hjulet, så blir alt uskarpt.

 

Prøv dette i stedet:

1. åpne bildet.

2. gå inn i quick mask mode.

3. legg en gjevn gradient svart til hvitt oppover bildet. Ikke sylinder gradient som i tutorialen.

4. bruk eyedropper nederst på dekket.

5. mal sykkelen med denne fargen.

6. gå ut av quick mask mode

7. hold inne Alt og dobbelklikk på layeret i layer-boksen, så layeret skifter navn fra "Background" til "Layer 0".

8. trykk "Add layer mask", nederst på layer-boksen.

9. hold inne Shift og klikk på layer masken.

10. åpne opp "lens blur".

11. for "Depth map source", velg "Layer mask".

12. i preview vinduet, trykk der du vil ha fokusen, altså på motorsykkelen.

13. still radius, osv., etter egen smak.

14. OK.

 

Eventuelt gjør som før, men farg sykkelen med hvit mens du er i quick mask mode... ;)

Endret av medi8or
Lenke til kommentar
Det virker som om jeg er den eneste i verden uten photoshop.

6570790[/snapback]

I følge en poll fra Simen1 for en god stund siden hadde nesten alle en ulovlig versjon, men for å få til denne effekten kan du like godt bruke gimp. Det eneste gimp ikke duger til er raw- og batchprosessering, men til det meste annet er det like godt som photoshop. Gratis er det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I følge en poll fra Simen1 for en god stund siden hadde nesten alle en ulovlig versjon, (...)
Jasså, sier du det? :innocent:

(Altså, PS koster jo mer enn selve PCen min er verd!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...