Gå til innhold

Glass som dugger, hjelp!


Hawkmoon

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har et problem til den store hop, kanskje noen av dere kan hjelpe meg.

 

Det er sommer, og varmt. Jeg tar meg et stort glass brus/vann/whatever med isbiter og setter meg foran pc'en/tv'et/whatever. Og hva skjer??

Det dugger og glasset blir helt fuktig på utsiden, og på bordet det står blir det helt vått og j**lig.

 

Finnes det "duggsikre" glass? Isåfall hvor? Det irriterer meg noe sinnsykt! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, jeg har et problem til den store hop, kanskje noen av dere kan hjelpe meg.

 

Det er sommer, og varmt. Jeg tar meg et stort glass brus/vann/whatever med isbiter og setter meg foran pc'en/tv'et/whatever. Og hva skjer??

Det dugger og glasset blir helt fuktig på utsiden, og på bordet det står blir det helt vått og j**lig.

 

Finnes det "duggsikre" glass? Isåfall hvor? Det irriterer meg noe sinnsykt!  :mad:

6548181[/snapback]

Vet ikke om det finnes duggfrie glass men går det ikke bare an å bruke et tørkepapir eller noe lignende til å ha rundt? Synes det funker bra her.

Lenke til kommentar
Ok, jeg har et problem til den store hop, kanskje noen av dere kan hjelpe meg.

 

Det er sommer, og varmt. Jeg tar meg et stort glass brus/vann/whatever med isbiter og setter meg foran pc'en/tv'et/whatever. Og hva skjer??

Det dugger og glasset blir helt fuktig på utsiden, og på bordet det står blir det helt vått og j**lig.

 

Finnes det "duggsikre" glass? Isåfall hvor? Det irriterer meg noe sinnsykt!  :mad:

6548181[/snapback]

Vet ikke om det finnes duggfrie glass men går det ikke bare an å bruke et tørkepapir eller noe lignende til å ha rundt? Synes det funker bra her.

6548192[/snapback]

Joda, det er jo det jeg må gjøre men er likevel sinnsykt irriterende, pluss det blir rotete. Det var bare en tanke/håp om at det kanskje fantes et diggfritt glass ute på markedet....

Lenke til kommentar
Det er derfor det finnes ølbrikker...

6548315[/snapback]

 

Glasset dugger, dugget renner ned på ølbrikken din, jeg tar opp glesset og skal ta meg en velfortjent slurk, jeg blir våt på handa og det drypper dråper med fukt ned i fanget/tastaturet/bordet fordi din kjære ølbrikke flyter over.......

 

Jeg er klar over at det finnest ølbrikker, jeg er klar over at jeg kan ta en klut og tørke av glasset hver eneste gang jeg skal ha meg en slurk. Det jeg derimot lurte på var om det finnes noe så lekkert som et duggfritt glass, så hvis noen kan hjelpe meg med det hadde det vert fint!

Lenke til kommentar
Duggfrie glass vil vel vere en fysisk umulighet, igrunn :)

6548392[/snapback]

Vel, jeg hadde noe når jeg var mindre, et slags plastglass med doble vegger, med vann i mellom. Skulle liksom legge det i frysern så det holdt drikken kald lenge, men funket dårlig. :)

 

Men det dugget ikke! Tenkte kanskje det fantes noe lignende i glass, det finnes jo alt mulig annet rart så hvorfor ikke :)

Lenke til kommentar
koko...

hvis du tar og smører barberskum på utsiden av glasset, gnir det skikkelig inn, så langt som man kan gni noe inn i glass, og så tar og skyller det av, så skal det ikke dugge...

har jeg hørt... :D

6548839[/snapback]

Har mine tvil på at det skulle fngere, da man stort sett ikke får gnidd noe inn i glass. Men det er jo lov å forsøke da :)

Lenke til kommentar
koko...

hvis du tar og smører barberskum på utsiden av glasset, gnir det skikkelig inn, så langt som man kan gni noe inn i glass, og så tar og skyller det av, så skal det ikke dugge...

har jeg hørt... :D

6548839[/snapback]

Har mine tvil på at det skulle fngere, da man stort sett ikke får gnidd noe inn i glass. Men det er jo lov å forsøke da :)

6548863[/snapback]

 

dårlig forklart, men det dannes sikkert en hinne på utsden av glasset som dugget ikke fester seg på eller noe slikt, ikke vet jeg, men som du sier så er det kanskje verdt å prøve...

hvis det er så mye styr at man må lage en egen tråd om det på HW så burde man prøve det i hvertfall.

Lenke til kommentar

Kjøp riskaker. Faen meg det smarteste som er laget.

 

Sett riskaken under glasset, og la riskaken suge til seg fuktigheten.

 

Eksempel:

 

Drikker du øl og søler litt så har du faen meg kjeks med ølsmak.

 

Drikker du cola og søler litt så har du faen meg kjeks med colasmak.

 

Drikker du vann og søler litt så har du faen meg en kjeks med jævlig lite smak, men den tørker hvertfall opp vannet.

 

Kan gjerne gni bunnen av glasset ordentlig inn i riskaken så den får en liten form på seg.

 

Og blir du sulten så har du mat også.

 

Skal du shotte litt melk eller sprit, så kan du kjøpe riskakene av den typen som er små, de passer somregel perfekt til et shotteglass.

 

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

To greie måter å unngå dugg på utsiden av glass (ingen av disse løser trådstarters problem - men når det er så mange off topics...).

 

1) La drikke ha romstemperatur. Dugg slår ned på kalde flater. Når glasset ikke er kaldere enn omgivelsen dugger det ikke.

2) Drikk kald drikke i rom uten (absolutt 0%) luftfuktighet. Ingen luftfuktighet = ingen dugg på glasset.

 

Så forøvrigt. Benytt tinnkrus (uten bly og andre tungmetaller). Legg det i fryseren. Nå vil det ikke dugge på utsiden av kruset. Det vil fryse. Problem solved.

 

EDIT: Nye 2 metoder. Primært ikke for å unngå dugg - men for å holde drikken kjølig lengst mulig.

 

1) Benytt neoprenhylse til glass eller flaske. Isolerer, Ingen dugg, Fortsatt kald drikke.

2) Isoporhylse (ikke så pent). Samme effekt. Holder drikken kald lengre. Ingen dugg på utsiden.

Begge disse har egentlig innebygget ølbrikke (coacher) da de er hele under.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...