Autofil Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg vurderer å kjøpe ny bil i løpet av høsten. Det skal (selvfølgelig) være diesel og jeg vil ha automatgear. Da jeg er avhengig av en viss størrelse på varerommet, er den nye Caravellen / Transporter (med lakkede fangere) en jeg liker designen på når man tenker kassevogn. Så spørsmålet er, om noen har erfaringer å dele bort med hensyn til denne biltypen. VW caravelle 2,5 130Hk Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 ¤¤¤ B U M P ¤¤¤ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Den ser hvertfall ganske fin og moderne ut, er vel det eneste jeg kan si Skal du ha 2.5 TDI-motor? Den finnes nå som både 130 og 170 hester Edit: Kan den leveres med DSG og 4-motion i kombinasjon med TDI-motor? Endret 26. juli 2006 av kremt Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 I bedriften jeg jobber har vi en flåte på omlag 10-12 T5 Caraveller. Jeg kjører selv en T5 2.5 174hk/400nm automat til daglig og synes bilen er utrolig god å kjøre. Den er buss registrert så veier nok en del mere og blir nok litt anderledes bil å kjøre.. Ellers har vi ikke hatt formange feil som har gått igjen på samtlige biler. Jeg har litt problemer med at navigasjonen ikke kommer opp i instrumentpanelet noen ganger, men ikke så ofte at jeg har fått dem til å bytte hele enheten enda. Det noen reagerer på er at automatkassen ikke helt passer til motoren. Den girer kanskje litt for tidlig opp, og ombestemmer seg og girer ned igjen ved noen tilfeller under pådrag. Girskiftet virker også mere grovt på denne bilen. Vi merker det spesiellt i forhold til den 2.5 130hk som du nevner, her virker det som girkassen passer mye bedre til motoren. Den girer mykt og akuratt når den burde gire.. Forskjellen med flat fjøl er heller ikke stor. Jeg kan nesten ikke si jeg merker så mye forskjell! Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Den ser hvertfall ganske fin og moderne ut, er vel det eneste jeg kan si Skal du ha 2.5 TDI-motor? Den finnes nå som både 130 og 170 hester Edit: Kan den leveres med DSG og 4-motion i kombinasjon med TDI-motor? 6562130[/snapback] Som nevnt over, ja jeg tenkte på 130 Hk motoren. 4-Motion er uaktuelt, da jeg skal ha automtgear. Endret 26. juli 2006 av Autofil Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Men den leveres vel ikke med DSG-kasse? Den har fått uhemmet mye skryt og girer kjappere enn manuell Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Men den leveres vel ikke med DSG-kasse? Den har fått uhemmet mye skryt og girer kjappere enn manuell 6562741[/snapback] Jeg er ikke så bevandret i VW-verdenen, til at jeg vet hva en "DSG-kasse" er. I brosjyrene jeg har fått, står det kun Tiptronic (6 trinns) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Direct Shift Gearbox DSG-girkassen er en vinner i sportslige biler, og den er en vinner når det gjelder akselerasjon og drivstofforbruk. Som substitutt for automatgir har den imidlertid noen små svakheter. Den elektroniske styrte sekvensielle girkassen som Volkswagen kaller DSG er spesiell. Ved å la to kløtsjer betjene to sett med utvekslinger kan skifte i utveksling gjøres svært raskt. Grunnen til det er at neste gir kan ligge klart til innsats men frikoblet, og ved girskift kobler tilhørende kløtsj ut, mens den andre kløtsjen kobler inn. I praksis fungerer det som et tradisjonelt automatgir. Som på mange automatgirkasser er det også på DSG-girkassen et spor for girvelgeren der sjåføren selv kan gire opp eller ned. I bruk Det er en spesiell opplevelse å bli med denne girkassen på vei opp igjennom girene. Girskiftene går lynraskt, morsomt er det at Volkswagen på en eller annen måte har trimmet også returen på turtellernålen slik at opplevelsen av de lynraske girskiftene blir understreket visuelt. Komforten i skiftene er også helt grei, og svært mye bedre enn i andre biler med sekvensiell girkasse. Det er allikevel noen unoter med DSG-girkassen, dels på grunn av konstruksjonen, og dels på grunn av programmeringen. Programmeringen må ta skylden for at girkassen velger et gir i et turtallsområde som er ekstra ugunstig i forbindelse med vibrasjoner og kjørbarhet. Ved bykjøring hender det ofte at girkassen velger ett så høyt gir at turtallet ligger så vidt over 1.000 o/min. Et annet problem er at lirking inn- og ut av parkeringsluker ikke er en helt enkel øvelse fordi bevegelsene forover og bakover er litt brå. Dette tar tid å venne seg til, og verste fall må du bruke gass og brems samtidig for å lirke bilen på plass. Dette er allikevel et området DSG-girkassen er mye bedre på en de fleste av konkurrentenes løsninger. Ett siste punkt på ulempelisten har imidlertid mer med tradisjon å gjøre enn med DSG-girkassen. Volkswagen har valgt et automatisk girskift ved turtallsgrensen selv om girkassen er i manuell modus. Det er irriterende og unødvendig. Ulempene tatt i betraktning mener vi likevel DSG-girkassen duger som automatgiralternativ i Touran. Faktisk er Volkswagen så sikre på at den duger at de har valgt å ha girkassen som eneste alternativ til manuell girkasse for flere motoralternativer. Dette er fra en test av Touran, men du skjønner tegninga Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 De leveres desverre ikke med DSG kasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå