Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med nye Caravelle?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ny bil i løpet av høsten.

 

Det skal (selvfølgelig) være diesel og jeg vil ha automatgear.

 

Da jeg er avhengig av en viss størrelse på varerommet, er den nye Caravellen / Transporter (med lakkede fangere) en jeg liker designen på når man tenker kassevogn.

 

Så spørsmålet er, om noen har erfaringer å dele bort med hensyn til denne biltypen.

 

VW caravelle 2,5 130Hk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ser hvertfall ganske fin og moderne ut, er vel det eneste jeg kan si :)

 

Skal du ha 2.5 TDI-motor?

Den finnes nå som både 130 og 170 hester :D

 

Edit: Kan den leveres med DSG og 4-motion i kombinasjon med TDI-motor? :hmm:

Endret av kremt
Lenke til kommentar

I bedriften jeg jobber har vi en flåte på omlag 10-12 T5 Caraveller.

Jeg kjører selv en T5 2.5 174hk/400nm automat til daglig og synes bilen er utrolig god å kjøre. Den er buss registrert så veier nok en del mere og blir nok litt anderledes bil å kjøre.. Ellers har vi ikke hatt formange feil som har gått igjen på samtlige biler.

Jeg har litt problemer med at navigasjonen ikke kommer opp i instrumentpanelet noen ganger, men ikke så ofte at jeg har fått dem til å bytte hele enheten enda.

 

Det noen reagerer på er at automatkassen ikke helt passer til motoren. Den girer kanskje litt for tidlig opp, og ombestemmer seg og girer ned igjen ved noen tilfeller under pådrag.

Girskiftet virker også mere grovt på denne bilen.

Vi merker det spesiellt i forhold til den 2.5 130hk som du nevner, her virker det som girkassen passer mye bedre til motoren.

Den girer mykt og akuratt når den burde gire.. Forskjellen med flat fjøl er heller ikke stor. Jeg kan nesten ikke si jeg merker så mye forskjell!

Lenke til kommentar
Den ser hvertfall ganske fin og moderne ut, er vel det eneste jeg kan si :)

 

Skal du ha 2.5 TDI-motor?

Den finnes nå som både 130 og 170 hester :D

 

Edit: Kan den leveres med DSG og 4-motion i kombinasjon med TDI-motor? :hmm:

6562130[/snapback]

 

 

Som nevnt over, ja jeg tenkte på 130 Hk motoren.

 

4-Motion er uaktuelt, da jeg skal ha automtgear.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Men den leveres vel ikke med DSG-kasse?

 

Den har fått uhemmet mye skryt og girer kjappere enn manuell :D

6562741[/snapback]

 

 

Jeg er ikke så bevandret i VW-verdenen, til at jeg vet hva en "DSG-kasse" er. :hmm:

 

I brosjyrene jeg har fått, står det kun Tiptronic (6 trinns) :w00t:

Lenke til kommentar

Direct Shift Gearbox :)

 

DSG-girkassen er en vinner i sportslige biler, og den er en vinner når det gjelder akselerasjon og drivstofforbruk. Som substitutt for automatgir har den imidlertid noen små svakheter.

 

Den elektroniske styrte sekvensielle girkassen som Volkswagen kaller DSG er spesiell. Ved å la to kløtsjer betjene to sett med utvekslinger kan skifte i utveksling gjøres svært raskt. Grunnen til det er at neste gir kan ligge klart til innsats men frikoblet, og ved girskift kobler tilhørende kløtsj ut, mens den andre kløtsjen kobler inn.

 

I praksis fungerer det som et tradisjonelt automatgir. Som på mange automatgirkasser er det også på DSG-girkassen et spor for girvelgeren der sjåføren selv kan gire opp eller ned.

 

I bruk

Det er en spesiell opplevelse å bli med denne girkassen på vei opp igjennom girene. Girskiftene går lynraskt, morsomt er det at Volkswagen på en eller annen måte har trimmet også returen på turtellernålen slik at opplevelsen av de lynraske girskiftene blir understreket visuelt. Komforten i skiftene er også helt grei, og svært mye bedre enn i andre biler med sekvensiell girkasse.

 

Det er allikevel noen unoter med DSG-girkassen, dels på grunn av konstruksjonen, og dels på grunn av programmeringen. Programmeringen må ta skylden for at girkassen velger et gir i et turtallsområde som er ekstra ugunstig i forbindelse med vibrasjoner og kjørbarhet. Ved bykjøring hender det ofte at girkassen velger ett så høyt gir at turtallet ligger så vidt over 1.000 o/min.

 

Et annet problem er at lirking inn- og ut av parkeringsluker ikke er en helt enkel øvelse fordi bevegelsene forover og bakover er litt brå. Dette tar tid å venne seg til, og verste fall må du bruke gass og brems samtidig for å lirke bilen på plass. Dette er allikevel et området DSG-girkassen er mye bedre på en de fleste av konkurrentenes løsninger.

 

Ett siste punkt på ulempelisten har imidlertid mer med tradisjon å gjøre enn med DSG-girkassen. Volkswagen har valgt et automatisk girskift ved turtallsgrensen selv om girkassen er i manuell modus. Det er irriterende og unødvendig.

 

Ulempene tatt i betraktning mener vi likevel DSG-girkassen duger som automatgiralternativ i Touran. Faktisk er Volkswagen så sikre på at den duger at de har valgt å ha girkassen som eneste alternativ til manuell girkasse for flere motoralternativer.

 

Dette er fra en test av Touran, men du skjønner tegninga ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...