Gå til innhold

Kjøre Media filer fra ekstern harddisk.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Driver og setter sammen en handleliste for å bygge et Media Center.

Tenkte da også å kjøpe en ekstern harddisk tilkoblet Media PC'en og kjøre filmer direkte fra denne.

Holder de fleste eksterne harddisker til dette formålet?

Tenker da på evt. forsinkelser, hakking i lyd og bilde osv.

Helt konkret det jeg har tenkt meg er en 500 Gb til ca 2000 kr.

Setter pris på alle råd, anbefalinger og ikke minst erfaringer :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja... hvorfor skal de ikke det?

Når man spiller direkte fra de så ja.

Bruker selv en filserver på 1,5tb og spiller alt på xboxen

Viss du ber diskene om å såve etter en time o.l kan du oppleve at diskene såver og må starte når du skal spille av noe fra de....

ellers skal det være greit tror jeg nok :)

Lenke til kommentar
Greit nok...

Så det holder med en hvilken som helst ektern harddisk med 7200 rpm og overføring over enten USB 2.0 eller Firewire?

Noen flere kommentarer?

Eller har jeg stilt ett spm for mye,  ;)

6546845[/snapback]

Ja, en ekstern harddisk tilkoblet USB 2.0 eller Firewire gir lavere overføringshastighet enn en harddisk tilkoblet PATA eller SATA. Spesielt er det burst hastigheten som blir lidende. Den lavere overføringshastigheten har derimot lite til ingenting å bety når det gjelder lagring og avspilling av mediafiler, slik som HD-video og musikkfiler. Sånn omtrent kan man regne med en overføringshastighet på ca. 25-35 MB/s (+/- 5 MB/s) fra en USB 2.0 eller Firewire tilkoblet harddisk. Avspilling av høyeste kvalitets HD-video (1080p) med 7.1 lyd krever ca. 2 MB/s i WMV-HD. Dvs. en film på 2 timer trenger 15 GB harddiskplass. Det viktigste er derfor: Kjøp store disker!

Vær imidlertid oppmerksom på at kapasiteten på USB/Firewire deles mellom enheter tilkoblet samme kontroller. Dvs. at dersom flere harddisker er tilkoblet, kan hastigheten gå noe ned ved samtidig bruk. Likevel er det mer enn nok kapasitet på grensesnittet for avspilling av store filmer.

Sett gjerne inn en lenke til hvilken disk du har tenkt å kjøpe.

Lenke til kommentar

Jeg har en ekstern USB2 disk (gammel 5400 rpm disk) koblet til en gammel Duron 1200 maskin. Denne er koblet via 802.11g nett til stuemaskinen min (vanlig windows fildeling). Har ingen problemer med å spille media fra den, så jeg tror du bekymrer deg unødig.

Som medialagringsdisk (ihverfall vanlig divx/xvid media) vil jeg si en 5400 disk er BEDRE enn en 7200 disk, fordi den bråker mindre og genererer mindre varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...