Jørnan Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Vær så snill! Fjern de teite terningene! Får vel komme med en begrunnelse også. Blant annet Nokia N91 gav dere terningkast 3. OK, kanskje mobiltelefonen ikke var så bra. Men litt etterpå leste jeg at HjemmePC hadde gitt den en 6-er. Jeg sendte derfor en e-post til dem og spurte hvorfor de gav den en 6-er på tross av størrelsen og vekten. Alle i redaksjonen hadde testet den, og alle utenom en var enig i at den fortjente en 6-er. Så Norges største PC blad mener det er en vidundermobil, mens Norges største mobilside mener det er en stor murstein og en grei måte å kaste bort 5.000 kroner på. Skal dette gi mening? Og er da en av dem bedre kvalifisert til å teste mobiltelefoner. Kan ikke være det heller, for de gav samme terningkast på Nokia N80 (hvis jeg ikke husker helt feil). Testen av Sony Ericsson S700i var også katastrofal når det kommer til terningkast. Husker ikke hvem som gav hva, men Amobil.no og ITAvisen gav 2-er og 5-er hvis jeg ikke husker helt feil. Dette er tilfeller jeg husker og bare kommer på i farten. Jeg kunne har remset opp mange flere. Mitt syn på terningkast er derfor dette: En enkeltpersons oppfattning av mobiltelefonen tilpasset sitt eget forbruk og interesse. Noen enige her? Det er jo tydelig at flere nettsider/magasiner overhode ikke har samme syn på hva som er en dårlig eller bra mobiltelefon. Og som jeg så mange kommenterte i sammenheng med testen av Sony Ericsson K800i. Hvis en mobiltelefon har stor skjerm og små taster klager de på tastene. Hvis en mobiltelefon har liten skjerm og store taster klager de på skjermen. Hvis en mobiltelefon har store taster og stor skjerm klager de på størrelsen og vekten. Hvis mobiltelefonen er liten og lett klager de på skjerm- og tastestørrelse. Som sagt, det kommer an på enkeltpersonens oppfattning av telefonen og hans/hennes bruksområde. Jeg vil gjerne ha en mobiltelefon med stor skjerm og store taster og tar ikke så mye hensyn til størrelse og vekt. En annen derimot ville ha blitt sur om jeg hadde skrevet det i en test og ment at størrelsen og vekten var viktigere. Så da står vi der. Mobiltelefonen skal ha store taster, stor skjerm, være liten, lett, alt tenkelig utstyr og være tilpasset ALLE brukere. Det sier seg selv. UMULIG! Men hvis da alle hadde testet mobiltelefonen ville det også være feil. For noen ville kanskje dette være den rette mobiltelefonen, mens andre ville syns den var kjempedårlig. Er der ikke bedre at hver og én kan lese testen uten terningkast og selv bestemme, utifra testerens kommentarer om mobiltelefonen er bra eller dårlig og om mobiltelefonen passer ha/henne? Det vil uansett ble kommentarer på terningkastene, så hvorfor ikke bare fjerne dem? Endret 24. juli 2006 av jornan Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Heisann Jeg har full forståelse for resonnementet ditt. Nettopp derfor anbefaler vi folk å lese hele testen i stedet for å gjøre seg opp en mening kun basert på terningkastet. Det sier seg selv at terningkastet innebærer en forenkling av virkeligheten, og alltid vil være en kompromissløsning. Du nevner flere gode eksempler på det her. Men nå er det engang slik at mange vil ha svar på hva vi synes om et produkt med en gang, i stedet for å måtte lese seg gjennom hele testen for å vite om vi liker eller misliker telefonen. For å ta et eksempel: Med oversikten vi linket til i dag kan du se hva vi synes om alle mobilene i norske butikker på 5 sekunder. Skulle du fått det samme overblikket uten terningkastene, kunne du bare funnet frem kaffekoppen, og satt deg ned for en god time og to med lesing. http://www.amobil.no/mobiltester_etterkarakter.html Det er en grunn til at alle landets aviser bruker terningkast, enten de omtaler filmer, biler eller kjøleskap. Jeg vet at blant annet Hardware.no har valgt å gå bort fra terningkast. Jeg har all respekt for den avgjørelsen, men det er ikke en linje Amobil ønsker å føre. Det er greit at noen vil ha tester uten terningkast, men når andre igjen vil ha dem, så blir det feil å fjerne dem. Tross alt er det ingen som tvinger deg til å henge deg opp i terningkastet. Når det gjelder setting av karakterer, står det nærmere forklart her: http://www.amobil.no/artikler/amobil_no/sl...i_mobiler/27629 Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Takk for svar. Forstår at dere vil beholde terningene nå, men hva med de terningene som dukker opp på hver side? >Mange reagerte på at K800i fikk en 6-er selv om disse delterningkastene var så lavt nede som 3, og det bare var en 6-er. Hadde det ikke vært bedre å hatt bare et endelig terningkast for hele mobiltelefonen istedenfor mange "små" terninger på hver side? Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Vi har begynt å dysse ned mellomterningkastene i de siste testene, og heller sette dem som små stjerner, slik du f.eks ser her: http://www.amobil.no/tester/mobiltester/nokia_6233/27693 Vi vil ikke legge for mye vekt på dem, men de er allikevel kritiske for at mobilsøket skal fungere som det skal. De sørger også for at du med et øyekast kan se hvordan testtelefonen ligger an ift andre telefoner på markedet i hver kategori. Som nevnt før er hovedterningkastet -ikke- et gjennomsnitt av delkarakterene. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Mye bedre. Nå er jeg fornøyd. Vil jo helst fjerne terningene, men forstår at dere ikke kan gjøre det. Mange som gjerne bil ha dem. Men nå er delterningene fjernet/skjult og da er jeg fornøyd Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 (endret) Både jornan og Amobil har gode poeng! Det er lett å la seg lede av terningkast. Men det viktigste er å se hva anmelder skriver, og så se hvordan det harmonerer med egne behov, eller inntrykk (dersom man har sett/prøv produktet) Det sier seg kanskje selv at dersom man skal ha en mobil med store taster og stor skjerm, får man en murstein, i alle fall dersom man ikke velger slider-, snurre- eller clamshell-formfaktor. Det som også er lurt, er å lese anmeldelser fra flere andre nettsteder. Da kan man f.eks se hva man enes om, og evt. avvik. Om man har muligheten, er det absolutt å anbefale å prøve produktet selv, før man kjøper. Sett gjerne opp ei liste over egenskaper og funksjoner du vektlegger. For all del: Forhør deg via brukerforum. Da får du ofte kjappesvar på det du konkret lurer på, enten på ulike egnskaper i bruk, og produktet i bruk over tid. Endret 25. juli 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Man kan jo også lese hva en andre enn anmelderen syns om mobilen ved å gå på Erfaringer i Prisguiden, eller se i forumet. Oi, nå gravde jeg visst opp en gammel tråd Endret 10. august 2006 av MobilKnut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå